Flera modeföretag använder så kallade "köptriggermekanismer" på sina webbsidor för att manipulera kunder att köpa mer, visar en kartläggning från Naturskyddsföreningen. En annan undersökning visar att unga flickor ständigt är utsatta för ett flöde av dessa köptriggers i sina mobiler.
I kartläggningen har man tittat på förekomsten av köptriggers på nio stora modeföretags webbsidor. De sidor som granskats är H&M, Lindex, KappAhl, NA-KD, Nelly, Boozt, Zalando, Ellos och Shein.
Köptriggers handlar om innehåll som helt enkelt syftar till att öka konsumtionen på sidorna genom att exempelvis utnyttja psykologiska och kognitiva svagheter hos konsumenterna.
Totalt har man tittat på elva sådana köptriggers som identifierats som: brådska/tidsbrist, brist, popularitet, exklusivitet, inspiration, låg risk, incitament/erbjudanden, genvägar, lock-in/inlåsningar, bra affär och användargenererat innehåll.
Resultaten visar att alla granskade modeföretag använder sig av köptriggers, men i olika omfattning och intensitet. Nelly, Boozt, Zalando och Shein använder exempelvis alla identifierade triggers, samtidigt som H&M använder det i mer begränsad omfattning. Allra värst var Shein, följt av Ellos.
— Det är skrämmande att samtliga stora modeföretag som vi tittat på använder så många köptriggers för att få oss att handla mer och mer. Dessa triggers bygger på psykologiska genvägar, som gör att vi agerar på våra köpimpulser och väcker vårt ha-begär, vilket i sin tur leder till ett osunt konsumtionsmönster. Detta drabbar både miljön och klimatet och även vårt välmående, säger Beatrice Rindevall, ordförande för Naturskyddsföreningen, i ett pressmeddelande.
"Kommersiella medier"
I en annan undersökning har Naturskyddsföreningen låtit Ungdomsbarometern undersöka hur åtta modeintresserade flickor i åldern 16–17 år utsätts för köptriggers. Flickorna fick under några dagar observera och ta skärmdumpar, samt svara på frågor om hur de agerat på det som dyker upp i mobilen i sociala medier och inkorgen.
Resultaten visar att flickorna hade ett ständigt flöde av köptriggers i sina mobiler med innehåll som uppmanade till köp.
— Det borde inte heta sociala medier längre, utan mer korrekt kommersiella medier. Det är hög tid att politikerna inser hur utsatta ungdomarna är och att det införs striktare regleringar för hur digitala konsumtionsmiljöer får utformas, säger Rindevall.