MORGONDAGENS DAGSTIDNING – tisdag 12 augusti 2025

tisdag 12 augusti 2025

Så manipulerar Google sökresultaten för att få bort Donald Trump

Googles vd Sundar Pichai har i kongressförhören nyligen förnekat att "det vore emot företagets kärnvärderingar" att verka politiskt. En ny granskning visar samtidigt hur IT-jätten tydligt manipulerar sökresultat och systematiskt underminerar konservativt inriktad media - något som direkt kan påverka det politiska landskapet och valprocesser inte bara i USA utan i hela världen.

publicerad 12 augusti 2020
– av Markus Andersson

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Aktiv bortfiltrering av träffar från konservativa nyhetssidor från sökresultaten samtidigt som man lyfter fram vänsterliberala sajter. Det är kärnan i slutsatsen av en granskning av vad som pekas ut som en medveten och riktad kampanj från Google för att påverka osäkra väljare och få bort Donald Trump som president.

Kort efter presidentvalet 2016 fick nyhetssajten Breitbart reda på att ett hemligt möte ägt rum där några av Googles högsta chefer samlats för att diskutera Donald Trumps vinst och liknat republikanska väljare vid extremister, samt diskuterat vad de kan göra för att att se till att Trump inte vinner nästa val.

Fyra år senare har strategier tagits fram och Google arbetar medvetet för att påverka utgången av presidentvalet 2020, bland annat genom att manipulera algoritmer i deras sökmotor för att gynna vänsterliberal media och straffa konservativa och andra hemsidor som är mer positivt inställda till Donald Trump.

Breitbart kan visa hur Google sedan 2016 aktivt slagit ner på Breitbarts synlighet i sökresultaten och genom manipulation av algoritmer minskat denna med 99,7 procent på bara fyra år, något som gjort att färre och färre människor får möjlighet att hitta till nyhetssajten via internetjättens söktjänst.

Den 4 april 2016 fanns Breitbart på topp 10-listan på Google för över 355 sökord. Fyra år senare kommer man upp som ett av de tio översta förslagen på bara ett av dessa sökord. Tidigare fanns man på topp 100-listan på nästan 17 000 sökord jämfört med endast 55 idag. Google har alltså aktivt rensat bort eller gömt undan sökresultat som leder till Breitbart för att medvetet försöka minska trafiken dit.

Graferna nedan från SISTRIX Visibility Index visar utvecklingen av hur synligt Breitbarts innehåll har varit i Googles sökmotor sedan 2011 i miljontal. Den visar med all tydlighet att Google nästan har raderat Breitbarts innehåll från sina sökresultat.

Graferna visar de tre stora minskningarna för Breitbart i Googles sökresultat. Den första radikala minskningen ägde rum kort efter presidentvalet, den andra i juli 2019 och den tredje i maj 2020. Numer är det osannolikt för användare att få upp innehåll kopplat till Breitbart om de inte aktivt lägger till ”Breitbart” som sökord, och även då filtreras många relevanta resultat bort. Exempelvis har Breitbarts artiklar relaterade till den demokratiske presidentkandidaten Joe Biden rensats bort helt från Googles sökresultat.

Just resultaten med Biden-artiklarna, varav många är kritiska och innehåller negativ publicitet för den aspirerande politikern, togs bort under den senaste uppdateringen. Detta samtidigt som det amerikanska presidentvalet bara är månader bort, något Breitbart menar handlar om att försöka påverka valutgången och minimera läsarnas och väljarnas kontakt med negativ information om Biden.

Breitbart skriver att sökningar om Joe Biden den 1 maj genererade omkring 30 000 visningar av material på Breitbart. Fyra dagar senare hade den siffran sjunkit till noll.

Enligt en expert som Breitbart talat med och som fokuserar på att analysera datatrafik kopplad till Google så har denne aldrig sett något liknande i sitt yrkesverksamma liv, och kommer till slutsatsen att det handlar om trolig manipulation från internetjätten. Han pekar särskilt på hur resultat aktivt tagits bort från Google, inte bara hamnat längre ner på rankingen.

– Det faktum att det fanns tusentals sidor av material från Breitbart som refererade till Biden och som rankades innan den sjätte maj men som nu inte rankas alls på sökresultaten är ett tecken på manipulation, inte på att algoritmerna ändrat värde, konstaterar han.

Grafen ovan visar trafiken från Google till Breitbart för de som använt söktermen ”Joe Biden” från juli 2019 till idag. Från att vara en aktiv och spretig kurva genereras idag ingen trafik alls.

Noterbart är också att Breitbart endast får 9 procent av sin trafik från Googles sökmotor, detta jämfört med den genomsnittliga publicisten som får mellan 30 och 50 procent av trafiken därifrån. Mot den bakgrunden är det lätt att dra slutsatsen att Breitbart medvetet svartlistats av Google av rent politiska skäl – en slutsats som också delas av psykologiprofessor Dr. Robert Epstein som själv tidigare var Clinton-supporter men som har spenderat de senaste fem åren med att analysera hur sökmotorerna och deras partiskhet och agenda påverkar väljarna och demokratin.

– För nyhetssidor, oavsett om de är små eller stora så stor Google tillsammans med Youtube för ungefär 30 till 50 procent av trafiken dit. För New York Times är procenten för närvarande 39,3. Google står endast för nio procent av Breitbarts trafik och Youtube bara för en försumbar del, om någon. Med tanke på storleken på Breitbarts publik så tyder detta på att Breitbart finns på en eller flera av Googles svarta listor, menar han.

Han förklarar vidare att Google själva nekar till att det finns sådana listor, men att minst två av dem läckt ut via en visselblåsare och att sanningen är den att det finns hemsidor som aktivt motarbetas av storföretaget, vars resultat manipuleras och som inte får delta på samma villkor som övriga.

– Hur många svarta listor som verkligen finns är oklart men det skulle inte förvåna mig om det är ett hundratal eller fler, fortsätter Epstein.

Epstein har tidigare också gått ut med beräkningar som visar att Google förmodligen kan påverka tio procent av väljarbasen att välja Joe Biden istället för Donald Trump, något de också aktivt försöker göra. Detta sker genom att osäkra väljare erbjuds selektiv och filtrerad information från Google om de politiska kandidaterna och på så sätt ges en skev bild snarare än en heltäckande dito, något som i förlängningen avgör vad de lägger sin röst på.

Psykologen har också varnat lagstiftare för att de stora teknikföretagen kan komma att påverka oerhörda mängder väljare utan att lämna några spår efter sig och att de tillhör de mäktigaste politiska aktörerna i världen.

– 2020, om alla dessa stora teknikföretag stödjer samma kandidat så är det 15 miljoner röster som kan byta sida utan att människors vetskap och utan att lämna någon form av spår för myndigheter att utreda.

Google hävdar själva att de inte tar någon särskild politisk sida eller att de skulle motarbeta konservativa på något sätt. Man hävdar att man är apolitiska och neutrala i sitt arbete och inte har någon politisk agenda.

Man kan också notera att Breitbart inte är den enda konservativa nyhetssajt som visar ovanligt låg ranking på Googles sökresultat. Data från Alexa kan också bekräfta att trafiken från Google till konservativa nyhetssidor i procent är betydligt lägre än de till etablissemangsmedier.

Åtta av de tio lägst rankade nyhetssidorna (Breitbart, Fox News, The Daily Caller, The Blaze Reason, The Federalist, The Daily Wire och The Washington Examiner) är konservativa. Samtidigt är alla de högst rankade, möjligtvis med undantag från Heavy.com, vänsterliberala etablissemangsmedier.

För någon vecka sedan började konservativa på sociala medier också att notera att deras artiklar inte alls dök upp i Googles sökresultat överhuvudtaget, något som också gällde Breitbart. Google själva hävdar att de undersökt saken och att det berott på ett tekniskt fel. Efter att ha fått massiv kritik så började resultaten också komma tillbaka. Breitbart menar dock att det förmodligen handlat om medveten manipulation från Googles sida och varnar för den oerhörda makt Google har att kontrollera vad människor gör och vad de ska se.

Granskningen visar hur Google aktivt manipulerar sökresultat och hur man systematiskt underminerar konservativ media, något som direkt kan påverka det politiska landskapet inte bara i USA utan i hela världen. Hur stor påverkan internetjätten kommer att ha på det amerikanska presidentvalet och om man genom fulspel, manipulation och riktat sabotage kommer att kunna få bort Donald Trump återstår att se.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Facebooks lömska övervakning: Använde VPN-appen för att spionera

Övervakningssamhället

publicerad 9 augusti 2025
– av Markus Andersson

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


År 2013 köpte Facebook det israeliska företaget Onavo för omkring 120 miljoner dollar. Onavo marknadsfördes som en VPN-app som skulle skydda användarnas data, minska mobilanvändningen och säkra onlineaktiviteter. Över 33 miljoner människor laddade ner appen i tron att den skulle stärka deras integritet.

I själva verket gav Onavo Facebook fullständig insyn i användarnas telefoner – inklusive vilka appar som användes, hur länge de var öppna och vilka webbplatser som besöktes.

Enligt domstolsdokument och tillsynsmyndigheter använde Facebook dessa data för att identifiera trender och kartlägga potentiella konkurrenter. Genom att analysera användarmönster i appar som Houseparty, YouTube, Amazon och Snapchat kunde företaget avgöra vilka plattformar som utgjorde ett hot mot dess marknadsdominans.

När Snapchats popularitet började explodera 2016 stötte Facebook på ett problem: krypterad trafik förhindrade insyn i användarnas beteende, skriver Business Today. För att kringgå detta lanserade Facebook en intern operation kallad ”Projekt Ghostbusters”.

Ingenjörer på Facebook tog fram specialanpassad kod baserad på Onavos infrastruktur. Appen installerade ett så kallat root-certifikat på användarnas telefoner – samtycke doldes i juridisk dokumentation – vilket möjliggjorde att Facebook kunde skapa falska certifikat som imiterade Snapchats servrar.

Detta gjorde det möjligt att dekryptera och analysera Snapchats trafik internt. Syftet var att använda informationen som underlag för strategiska beslut, produktutveckling eller eventuella förvärv.

Snapchat sa nej – Facebook kopierade istället

Med utgångspunkt i data från Onavo erbjöd Facebook att köpa Snapchat för 3 miljarder dollar. När Snapchats vd Evan Spiegel tackade nej, svarade Facebook genom att lansera Instagram Stories – en direkt kopia av Snapchats mest populära funktion. Detta blev ett avgörande drag i konkurrensen mellan de två plattformarna.

År 2018 tog Apple bort Onavo från App Store, med hänvisning till att appen bröt mot bolagets dataskyddsregler. Facebook svarade genom att lansera en ny app: Facebook Research, internt kallad Project Atlas, som erbjöd liknande övervakningsfunktioner. Den här gången betalade företaget användare – vissa så unga som 13 år – upp till 20 dollar i månaden för att installera appen.

När Apple upptäckte detta agerade bolaget kraftfullt och drog in Facebooks företagsutvecklingscertifikat. Det innebar att samtliga interna iOS-appar tillfälligt stoppades – en av Apples mest långtgående åtgärder någonsin.

År 2020 stämde den australiska konkurrens- och konsumentkommissionen (ACCC) Facebook, som nu heter Meta, för att ha vilselett användare med falska löften om integritet. År 2023 bötfälldes Metas dotterbolag med totalt 20 miljoner australiska dollar för vilseledande beteende.

Varför det fortfarande spelar roll

Business Insider är noga med att poängtera att Onavo-historien inte bara handlar om en missvisande app. Den illustrerar även hur ett av världens mäktigaste teknikbolag byggde ett övervakningssystem maskerat som ett integritetsverktyg.

Det faktum att Facebook använde datan för att kartlägga konkurrenter, kopiera funktioner och behålla kontrollen över sociala medier-marknaden – och dessutom riktade sig mot minderåriga användare för datainsamling, väcker ytterligare etiska frågor.

Även tio år senare är Onavo fortfarande ett typexempel på hur ”data är makt” – och hur långt företag är villiga att gå för att få tag på den”, konstaterar tidningen.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Zuckerberg: Människor ”underlägsna” utan AI-glasögon

Utvecklingen av AI

publicerad 1 augusti 2025
– av Markus Andersson
"Den ideala formfaktorn för AI, eftersom du kan låta en AI se vad du ser under dagen, höra vad du hör och tala med dig", menar Meta-chefen.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Meta-chefen Mark Zuckerberg varnar för att människor utan AI-glasögon kommer att hamna i ett betydande mentalt ”underläge” i framtiden. Under bolagets kvartalsrapport delgav han sina visioner om glasögon som det primära sättet att interagera med artificiell intelligens.

På torsdagen släppte Meta sin kvartalsrapport. I ett samtal riktat mot investerare uttalade sig VD Mark Zuckerberg om företagets satsning på smarta glasögon och varnade för konsekvenserna av att stå utanför utvecklingen, skriver TechCrunch.

Jag fortsätter att tro att glasögon i grunden kommer att vara den ideala formfaktorn för AI, eftersom du kan låta en AI se vad du ser under dagen, höra vad du hör och tala med dig, sade Zuckerberg under samtalet med investerare.

Genom att lägga till skärmar kan ännu mer värde låsas upp, menade han, oavsett om det handlar om holografiska synfält eller mindre displayer i vardagliga AI-glasögon.

Jag tror att du i framtiden, om du inte har glasögon med AI – eller något sätt att interagera med AI – förmodligen kommer att vara i ett ganska betydande kognitivt underläge jämfört med andra människor, tillade han.

Otippad framgång

Meta har fokuserat på ”smarta” glasögon som Ray-Ban Meta och Oakley Meta-modellerna. Glasögonen låter användare lyssna på musik, ta foton och ställa frågor till Meta AI. Produkterna har blivit en överraskande succé – intäkterna från Ray-Ban Meta-glasögonen mer än tredubblades jämfört med föregående år.

Reality Labs-divisionen har dock varit kostsam. Meta rapporterade 4,53 miljarder dollar i rörelseförlust för andra kvartalet, och sedan 2020 har enheten förlorat nästan 70 miljarder dollar.

Konkurrensen växer. OpenAI förvärvade i våras Jony Ive’s startup-företag för 6,5 miljarder dollar för att utveckla AI-enheter, medan andra företag utforskar AI-broscher och hängsmycken.

Zuckerberg är dock övertygad om glasögonens framtid och kopplar dem till Metaverse-visionen.

Det andra som är fantastiskt med glasögon är att de kommer att vara det ideala sättet att blanda den fysiska och digitala världen tillsammans, avslutade han.

Meta är sedan tidigare känt för att bidra till det ökande övervakningssamhället och har också ignorerat hälsoaspekter kring strålning från trådlös teknik.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Kvinnoapp hackad – tusentals privata bilder läckta

publicerad 29 juli 2025
– av Redaktionen

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


En app som hjälper kvinnor att identifiera problematiska män har blivit en ny måltavla för hackare. Över 70 000 bilder, inklusive selfies och körkort, läcktes till 4chan.

Dating-appen Tea, som låter kvinnor varna varandra för ”red flags” hos män, drabbades förra veckan av ett omfattande dataintrång. Enligt 404 Media lyckades hackare från forumet 4chan komma åt 72 000 bilder från appens databas, varav 13 000 var selfies och bilder på körkort.

Appen skapades av mjukvaruutvecklaren Sean Cook, inspirerad av sin mammas ”skrämmande” datingupplevelser. Tea har över fyra miljoner aktiva användare och toppade i förra veckan Apples App Store.

Vårdslös datahantering

Företaget lagrade känslig användardata på Googles molntjänst Firebase, där informationen blev tillgänglig för obehöriga. Flera cybersäkerhetsexperter har kritiserat företagets metoder som ”vårdslösa”.

— Ett företag ska aldrig lagra användares privata data på en offentligt tillgänglig server, säger Grant Ho, professor vid University of Chicago, till The Verge.

Andrew Guthrie Ferguson, juridikprofessor vid George Washington University, varnar för att digitala ”whisper networks” förlorar kontrollen över känslig information.

— När det blir digitalt och sökbart förlorar du kontrollen över det, säger han.

Tea har startat en utredning tillsammans med externa cybersäkerhetsföretag.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Lidl utmanar teknikjättar med egen molntjänst för europeisk digital frihet

Digitaliseringen

publicerad 27 juli 2025
– av Jan Sundstedt
Lidl logotyp
Lidl lanserar nu molntjänsten StackIT.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Budgetkedjan Lidl tar ett oväntat kliv in i teknikvärlden och lanserar molntjänsten StackIT – ett försök att utmana Amazon och Microsoft samt stärka Europas digitala självständighet. Satsningen markerar Lidls ambition att minska det europeiska beroendet av utländska teknikföretag.

Lidl, främst känd för sina matbutiker och verksamma i samtliga EU-länder, har genom moderbolaget Schwarz Group – ett av världens största privatägda företag – aviserat planer på att bli en aktör inom teknologiområdet.

Satsningen ses som ett sätt att säkra teknologisk suveränitet. Istället för att förlita sig på amerikanska molntjänster som AWS och Azure, väljer koncernen att bygga en egen digital infrastruktur via dotterbolaget Schwarz Digits.

Molntjänsten StackIT ska enligt uppgifter utvecklas som ett GDPR-kompatibelt alternativ – med en förhoppning om att locka europeiska företag med konkurrenskraftiga priser.

Satsningen på StackIT ses som en del av en bredare europeisk rörelse för att minska beroendet av amerikanska teknikjättar.

Amazon och Microsoft härskar

Amazon och Microsoft dominerar i dagsläget utbudet av molntjänster med enorma resurser, medan Schwarz Groups investeringar fortfarande ligger på en klart lägre nivå.

Europeiska aktörer kontrollerar idag endast omkring 15 procent av den regionala molnmarknaden, enligt Synergy Research Group, samtidigt som Amazon, Microsoft och Google kontrollerar omkring 70 procent.

Lidls unika position som Europas största återförsäljare är dock något som bolaget hoppas kunna utgöra en plattform för att påverka marknaden.

Om StackIT kan kombinera Lidls räckvidd med EU-initiativ och verktyg, samt locka företag som söker GDPR-säkrade och kostnadseffektiva lösningar, kan molnsatsningen bli en katalysator för mer digital frihet inom Europa.

Utmaningen är fortfarande enorm, men även en symbolisk framgång skulle skicka en kraftfull signal om att Europa menar allvar med sin teknologiska självständighet.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.