MORGONDAGENS DAGSTIDNING – tisdag 22 juli 2025

tisdag 22 juli 2025

Så manipulerar Google sökresultaten för att få bort Donald Trump

Googles vd Sundar Pichai har i kongressförhören nyligen förnekat att "det vore emot företagets kärnvärderingar" att verka politiskt. En ny granskning visar samtidigt hur IT-jätten tydligt manipulerar sökresultat och systematiskt underminerar konservativt inriktad media - något som direkt kan påverka det politiska landskapet och valprocesser inte bara i USA utan i hela världen.

publicerad 12 augusti 2020
– av Markus Andersson

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

104 870 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Aktiv bortfiltrering av träffar från konservativa nyhetssidor från sökresultaten samtidigt som man lyfter fram vänsterliberala sajter. Det är kärnan i slutsatsen av en granskning av vad som pekas ut som en medveten och riktad kampanj från Google för att påverka osäkra väljare och få bort Donald Trump som president.

Kort efter presidentvalet 2016 fick nyhetssajten Breitbart reda på att ett hemligt möte ägt rum där några av Googles högsta chefer samlats för att diskutera Donald Trumps vinst och liknat republikanska väljare vid extremister, samt diskuterat vad de kan göra för att att se till att Trump inte vinner nästa val.

Fyra år senare har strategier tagits fram och Google arbetar medvetet för att påverka utgången av presidentvalet 2020, bland annat genom att manipulera algoritmer i deras sökmotor för att gynna vänsterliberal media och straffa konservativa och andra hemsidor som är mer positivt inställda till Donald Trump.

Breitbart kan visa hur Google sedan 2016 aktivt slagit ner på Breitbarts synlighet i sökresultaten och genom manipulation av algoritmer minskat denna med 99,7 procent på bara fyra år, något som gjort att färre och färre människor får möjlighet att hitta till nyhetssajten via internetjättens söktjänst.

Den 4 april 2016 fanns Breitbart på topp 10-listan på Google för över 355 sökord. Fyra år senare kommer man upp som ett av de tio översta förslagen på bara ett av dessa sökord. Tidigare fanns man på topp 100-listan på nästan 17 000 sökord jämfört med endast 55 idag. Google har alltså aktivt rensat bort eller gömt undan sökresultat som leder till Breitbart för att medvetet försöka minska trafiken dit.

Graferna nedan från SISTRIX Visibility Index visar utvecklingen av hur synligt Breitbarts innehåll har varit i Googles sökmotor sedan 2011 i miljontal. Den visar med all tydlighet att Google nästan har raderat Breitbarts innehåll från sina sökresultat.

Graferna visar de tre stora minskningarna för Breitbart i Googles sökresultat. Den första radikala minskningen ägde rum kort efter presidentvalet, den andra i juli 2019 och den tredje i maj 2020. Numer är det osannolikt för användare att få upp innehåll kopplat till Breitbart om de inte aktivt lägger till ”Breitbart” som sökord, och även då filtreras många relevanta resultat bort. Exempelvis har Breitbarts artiklar relaterade till den demokratiske presidentkandidaten Joe Biden rensats bort helt från Googles sökresultat.

Just resultaten med Biden-artiklarna, varav många är kritiska och innehåller negativ publicitet för den aspirerande politikern, togs bort under den senaste uppdateringen. Detta samtidigt som det amerikanska presidentvalet bara är månader bort, något Breitbart menar handlar om att försöka påverka valutgången och minimera läsarnas och väljarnas kontakt med negativ information om Biden.

Breitbart skriver att sökningar om Joe Biden den 1 maj genererade omkring 30 000 visningar av material på Breitbart. Fyra dagar senare hade den siffran sjunkit till noll.

Enligt en expert som Breitbart talat med och som fokuserar på att analysera datatrafik kopplad till Google så har denne aldrig sett något liknande i sitt yrkesverksamma liv, och kommer till slutsatsen att det handlar om trolig manipulation från internetjätten. Han pekar särskilt på hur resultat aktivt tagits bort från Google, inte bara hamnat längre ner på rankingen.

– Det faktum att det fanns tusentals sidor av material från Breitbart som refererade till Biden och som rankades innan den sjätte maj men som nu inte rankas alls på sökresultaten är ett tecken på manipulation, inte på att algoritmerna ändrat värde, konstaterar han.

Grafen ovan visar trafiken från Google till Breitbart för de som använt söktermen ”Joe Biden” från juli 2019 till idag. Från att vara en aktiv och spretig kurva genereras idag ingen trafik alls.

Noterbart är också att Breitbart endast får 9 procent av sin trafik från Googles sökmotor, detta jämfört med den genomsnittliga publicisten som får mellan 30 och 50 procent av trafiken därifrån. Mot den bakgrunden är det lätt att dra slutsatsen att Breitbart medvetet svartlistats av Google av rent politiska skäl – en slutsats som också delas av psykologiprofessor Dr. Robert Epstein som själv tidigare var Clinton-supporter men som har spenderat de senaste fem åren med att analysera hur sökmotorerna och deras partiskhet och agenda påverkar väljarna och demokratin.

– För nyhetssidor, oavsett om de är små eller stora så stor Google tillsammans med Youtube för ungefär 30 till 50 procent av trafiken dit. För New York Times är procenten för närvarande 39,3. Google står endast för nio procent av Breitbarts trafik och Youtube bara för en försumbar del, om någon. Med tanke på storleken på Breitbarts publik så tyder detta på att Breitbart finns på en eller flera av Googles svarta listor, menar han.

Han förklarar vidare att Google själva nekar till att det finns sådana listor, men att minst två av dem läckt ut via en visselblåsare och att sanningen är den att det finns hemsidor som aktivt motarbetas av storföretaget, vars resultat manipuleras och som inte får delta på samma villkor som övriga.

– Hur många svarta listor som verkligen finns är oklart men det skulle inte förvåna mig om det är ett hundratal eller fler, fortsätter Epstein.

Epstein har tidigare också gått ut med beräkningar som visar att Google förmodligen kan påverka tio procent av väljarbasen att välja Joe Biden istället för Donald Trump, något de också aktivt försöker göra. Detta sker genom att osäkra väljare erbjuds selektiv och filtrerad information från Google om de politiska kandidaterna och på så sätt ges en skev bild snarare än en heltäckande dito, något som i förlängningen avgör vad de lägger sin röst på.

Psykologen har också varnat lagstiftare för att de stora teknikföretagen kan komma att påverka oerhörda mängder väljare utan att lämna några spår efter sig och att de tillhör de mäktigaste politiska aktörerna i världen.

– 2020, om alla dessa stora teknikföretag stödjer samma kandidat så är det 15 miljoner röster som kan byta sida utan att människors vetskap och utan att lämna någon form av spår för myndigheter att utreda.

Google hävdar själva att de inte tar någon särskild politisk sida eller att de skulle motarbeta konservativa på något sätt. Man hävdar att man är apolitiska och neutrala i sitt arbete och inte har någon politisk agenda.

Man kan också notera att Breitbart inte är den enda konservativa nyhetssajt som visar ovanligt låg ranking på Googles sökresultat. Data från Alexa kan också bekräfta att trafiken från Google till konservativa nyhetssidor i procent är betydligt lägre än de till etablissemangsmedier.

Åtta av de tio lägst rankade nyhetssidorna (Breitbart, Fox News, The Daily Caller, The Blaze Reason, The Federalist, The Daily Wire och The Washington Examiner) är konservativa. Samtidigt är alla de högst rankade, möjligtvis med undantag från Heavy.com, vänsterliberala etablissemangsmedier.

För någon vecka sedan började konservativa på sociala medier också att notera att deras artiklar inte alls dök upp i Googles sökresultat överhuvudtaget, något som också gällde Breitbart. Google själva hävdar att de undersökt saken och att det berott på ett tekniskt fel. Efter att ha fått massiv kritik så började resultaten också komma tillbaka. Breitbart menar dock att det förmodligen handlat om medveten manipulation från Googles sida och varnar för den oerhörda makt Google har att kontrollera vad människor gör och vad de ska se.

Granskningen visar hur Google aktivt manipulerar sökresultat och hur man systematiskt underminerar konservativ media, något som direkt kan påverka det politiska landskapet inte bara i USA utan i hela världen. Hur stor påverkan internetjätten kommer att ha på det amerikanska presidentvalet och om man genom fulspel, manipulation och riktat sabotage kommer att kunna få bort Donald Trump återstår att se.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Nu tvingas du betala för Facebook eller bli spårad av Meta

Övervakningssamhället

publicerad Idag 18:17
– av Isac Boman

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

104 870 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Sociala mediejätten Meta inför nu sin kritiserade ”betala eller bli spårad”-modell för svenska användare. Från torsdagen tvingas Facebook-användare välja mellan att betala 75 kronor per månad för en reklamfri upplevelse eller acceptera omfattande datainsamling. Samtidigt hotas företaget av dagliga böter från EU om modellen inte ändras.

Svenska Facebook-användare möts sedan torsdagsmorgonen av ett nytt val när de loggar in på plattformen. Ett meddelande informerar om att ”du måste göra ett val för att använda Facebook” och förklarar att användare ”har lagstadgad rätt att välja mellan om du vill godkänna att vi behandlar dina personuppgifter för att visa dig annonser”.

Skärmdump från Facebook.

Valet står mellan två alternativ: antingen betala 75 kronor månadsvis för ett reklamfritt Facebook-konto där personuppgifter inte behandlas för annonsering, eller godkänna att Meta samlar in och använder persondata för riktade annonser.

Som ett tredje alternativ erbjuds ”mindre anpassade annonser”, vilket innebär att Meta använder något färre personuppgifter för annonsmål.

Skärmdump från Facebook.

Bakgrund i EU-lagstiftning

Införandet av betalningsmodellen kommer efter att EU-kommissionen i mars inledde utredningar av Meta tillsammans med Apple och Google för misstänkta överträdelser av DMA (Digital Markets Act). För Metas del rör utredningen specifikt den nya betalningsmodellen.

I april bötfälldes Meta under DMA-lagstiftningen och dömdes att betala 2,2 miljarder kronor i böter eftersom betalningsmodellen inte ansågs uppfylla lagkraven. Meta har överklagat beslutet.

Enligt rapporter från Reuters i slutet av juni riskerar den sociala mediejätten nu dagliga viten om företaget inte gör nödvändiga ändringar i sin betalningsmodell för att följa EU:s regelverk.

Den nya modellen representerar Metas försök att anpassa sig till den striktare europeiska datalagstiftningen samtidigt som företaget försöker behålla sina reklamintäkter genom den alternativa betalningsvägen.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Pentagon köper in Musks PK-fria AI-modeller

Utvecklingen av AI

publicerad 15 juli 2025
– av Isac Boman

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

104 870 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Trots den djupa sprickan med Trump får Elon Musk nu ett kontrakt med Pentagon värt uppemot 200 miljoner dollar för att leverera särskilt anpassade språkmodeller för den amerikanska militären.

Projektet benämns som ”Grok for Government” i ett uttalande på X, av X.

Groks nya AI-modell har varit ett stort samtalsämne den senaste veckan, i etablissemangsmedia framförallt eftersom den efter en uppdatering, där man avlägsnat vissa filter, börjat bryta kraftigt mot politiskt korrekta mönster, och hos den stora allmänheten på grund av humorn som uppfattats i detta.

Bland annat har det noterats hur chattbotten skriver att vissa judiska organisationer, framförallt den högerextrema gruppen ADL, driver en fientlig linje gentemot europeiska folkgrupper. För detta har chattbotten anklagats för ”antisemitism”.

Den amerikanske medieanalytikern och politiske kommentatorn Mark Dice om kontroversen kring Groks nya versioner.

Kritiken har dock alltså inte hindrat den amerikanska militären från att upphandla lösningar av Grok för sina ändamål.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Musk lanserar Grok 4 – tar ledningen som världens starkaste AI-modell

Utvecklingen av AI

publicerad 10 juli 2025
– av Redaktionen
Elon Musk talar under presskonferensen tillsammans med utvecklare från xAI.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

104 870 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Elon Musks AI-företag xAI presenterade på onsdagen sin senaste AI-modell Grok 4, tillsammans med en månadsavgift på 300 dollar för tillgång till den bästa varianten. Lanseringen sker mitt under en turbulent period för Musks företag, då X:s vd Linda Yaccarino har lämnat sin post och Grok-systemet, som saknar politiskt korrekta spärrar, har gjort uppseendeväckande kommentarer.

xAI tog på onsdagskvällen steget in i nästa generation med Grok 4, företagets mest avancerade AI-modell hittills. Samtidigt introducerades en premiumtjänst kallad SuperGrok Heavy med en månadsavgift på 300 dollar – den dyraste AI-prenumerationen bland större leverantörer på marknaden.

Grok 4 positioneras som xAI:s direkta konkurrent till etablerade AI-modeller som OpenAI:s ChatGPT och Googles Gemini. Modellen kan analysera bilder och besvara komplexa frågor, och har under de senaste månaderna integrerats djupare i Musks sociala nätverk X, där xAI nyligen förvärvat betydande ägarandelar.

Musk: ”Bättre än doktorsnivå”

Under en direktsändning på onsdagskvällen gjorde Musk högtravande påståenden om den nya modellens kapacitet.

”När det gäller akademiska frågor är Grok 4 bättre än doktorsnivå inom alla ämnen, utan undantag”, hävdade Musk. Han erkände dock att modellen ibland kan sakna sunt förnuft och ännu inte uppfunnit nya teknologier eller upptäckt ny fysik – ”men det är bara en tidsfråga”.

Förväntningarna på Grok 4 är höga inför den kommande konkurrensen med OpenAI:s väntade GPT-5, som förväntas lanseras senare i sommar.

Lansering under turbulent vecka

Lanseringen kommer under en omtumlande period för Musks företagsimperium. Tidigare under onsdagen meddelade Linda Yaccarino att hon lämnar sin post som vd för X efter ungefär två år på posten. Någon efterträdare har ännu inte utsetts.

Yaccarinos avgång kommer bara dagar efter att Groks officiella, automatiserade X-konto yttrat uppseendeväckande kommentarer som kritiserade Hollywoods ”judiska chefer” och andra politiskt inkorrekta uttalanden. xAI tvingades tillfälligt begränsa kontots aktivitet och radera inläggen. Som svar på det inträffade verkar xAI ha tagit bort en nyligen tillagd sektion från Groks publika systeminstruktioner som uppmanade AI:n att inte sky ”politiskt inkorrekta” påståenden.

Musk bar som brukligt en läderjacka och satt bredvid xAI-ledarna under lanseringen av Grok 4. Foto: xAI

Två modellversioner med topprestanda

xAI lanserade två varianter: Grok 4 och Grok 4 Heavy – den senare beskrivs som företagets ”multi-agent-version” med förbättrad prestanda. Enligt Musk skapar Grok 4 Heavy flera AI-agenter som arbetar simultant med ett problem och sedan jämför sina resultat ”som en studiegrupp” för att hitta det bästa svaret.

Företaget hävdar att Grok 4 uppvisar topprestanda inom flera testområden, inklusive ”Humanity’s Last Exam” – ett krävande test som mäter AI:s förmåga att besvara tusentals frågor inom matematik, humaniora och naturvetenskap. Enligt xAI uppnådde Grok 4 en poäng på 25,4 procent utan ”verktyg”, vilket överträffar Googles Gemini 2.5 Pro (21,6 procent) och OpenAI:s o3 high (21 procent).

Med tillgång till verktyg påstås Grok 4 Heavy ha uppnått 44,4 procent, jämfört med Gemini 2.5 Pro:s 26,9 procent.

Framtida produkter på väg

SuperGrok Heavy-prenumeranter får tidig tillgång till Grok 4 Heavy samt kommande funktioner. xAI meddelade att företaget planerar att lansera en AI-kodningsmodell i augusti, en multimodal agent i september och en videogenereringsmodell i oktober.

Företaget gör även Grok 4 tillgänglig genom sitt API för att locka utvecklare att bygga applikationer med modellen, trots att företagssatsningen endast är två månader gammal.

Huruvida företag är redo att adoptera Grok trots det senaste missödet återstår att se, då xAI försöker etablera sig som en trovärdig konkurrent till ChatGPT, Claude och Gemini på företagsmarknaden.

Grok-tjänsten kan nu nås utanför X-plattformen genom Grok.com.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Hallon stäms – tvingar kunder att prata med chattbot

Utvecklingen av AI

publicerad 3 juli 2025
– av Markus Andersson
Hallons chattbot ger inte kunderna någon möjlighet att prata med en människa.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

104 870 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Mobiloperatören Hallon stäms av Konsumentombudsmannen (KO) för att ha undanhållit sitt telefonnummer från kunderna och istället tvingat dem att vända sig till en digital chattbot när de behövt hjälp. Enligt KO bryter detta mot marknadsföringslagen.

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internetuppkoppling, har ett telefonnummer till sin kundtjänst – men det anges endast i företagets avtalsvillkor och i avtalsbekräftelsen när kunder tecknar abonnemang. Telefonnummer saknas däremot helt på sidor som ”kundservice”, ”kontakta oss” och ”support”, där man rimligen skulle leta vid behov av hjälp, enligt KO:s stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Myndigheten menar att Hallons agerande ger en missvisande bild av företagets tillgänglighet och servicegrad. KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon.

Vid kontakt med Hallons chattbot möts kunder av uppgiften att företaget inte erbjuder kundservice via telefon. Om kunden ändå försöker efterfråga ett nummer svarar boten – som kallas ”Berry” – att den inte förstår frågan.

Hallon välkomnar rättslig prövning

Konsumentverket har sedan tidigare granskat tillgängligheten hos flera företags kundtjänster efter många anmälningar om svårigheter att nå dessa när problem uppstår.

Hallon har tagit emot stämningsansökan och säger sig vara medvetna om ärendet.

”Vi har under en tid haft en dialog med KO om vår kundservice. Kunder kan kontakta oss via telefon, även om det mesta av vår service sker digitalt”, skriver Jasmine Sowood, pressansvarig för Hallon, i ett mejl till TT.

”Nu ser vi fram emot att få detta rättsligt prövat”, tillägger hon.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.