Google betalar 130 miljarder kronor för att få vara standardsökmotor hos Apple – en prislapp som dessutom ökar varje år. Den höga prislappen ska bland annat bero på att Microsoft gått på offensiven för att sökmotorn Bing istället ska bli standard för Apples användare.
Att det kostar en hel del att vara standardsökmotor hos Apple kan väl de flesta tänka sig, men tidigare har ingen prislapp släppts om hur stora summorna egentligen kan uppgå till. Nu har analytiker på investeringsbolaget Bernstein utrönt hur mycket Google betalar för att få vara standardsökmotor för IOS och Safari.
Prislappen landar på 15 miljarder dollar, vilket motsvarar ungefär 130 miljarder kronor, rapporterar Apples nyhetssajt 9to5mac.
Summan har stigit från ”endast” 10 miljarder dollar under 2020 och kommer troligtvis att fortsätta öka under kommande år. Analytikerna spår att prislappen 2022 kommer att ligga på mellan 18 och 20 miljarder dollar.
Analytikern Toni Sacconaghi menar att en bidragande förklaring till de hisnande beloppen är att man vill hindra Microsoft från att bjuda över dem.
Apple har fortsatt ha Google som standardsökmotor och har samtidigt fått kritik för detta under åren, bland annat från konkurrensverket i Storbritannien, för att ha skapat ett ”betydande hinder” för andra, något Reuters rapporterade om i juli förra året. När Apples globala integritetschef Jane Horvath i en intervju då fick frågan om varför de inte använde DuckDuckGo som standardsökmotor blev svaret att ”Google är den mest populära sökmotorn” och menade att det var därför den användes.