Nu har BankID lanserat sitt digitala ID-kort där svenskarna istället för att använda fysiska identitetshandlingar uppmanas identifiera sig genom en app i sina mobiltelefoner.
Redan i april rapporterade Nya Dagbladet om att det storbanksägda BankID snart skulle rulla ut ett digitalt id-kort som alternativ till de fysiska varianterna – och på måndagen släpptes det också för allmänheten.
”Med ditt digitala ID-kort i din BankID-app kan du snart lämna legget hemma. Det digitala ID-kortet är lika tryggt och säkert som ditt Mobila BankID. Ditt BankID finns också kvar och fortsätter fungera precis som vanligt”, skriver man i ett pressmeddelande.
Den som vill börja använda det digitala id-kortet måste också ha ett giltigt svenskt pass eller fysiskt id-kort, en smartphone med mobilt BankID och en NFC-läsare. Det digitala ID-kortet aktiveras genom att mobiltelefonens NFC-läsare läser av information från det fysiska ID-handlingens chipp och får sedan också samma bild och giltighetstid som denna.
För att sedan använda det digitala ID-kortet i butiker och liknande måste användaren först identifiera sig med antingen säkerhetskod, fingeravtryck eller ansiktsigenkänning i samband med att ID-handlingen ska visas upp.
Personal som kontrollerar ID-kortet kommer att skanna av dess QR-kod eller trycka på skärmen för att säkerställa att legitimationen är äkta.
– Idag lever vi i en digital värld, gränser suddas ut. Din identitet är med dig överallt. Därför lanserar vi digitalt ID-kort från BankID så att du kan identifiera dig tryggt och säkert i alla delar av livet, hävdar BankID i en presentationsvideo och påstår vidare att man ”säkrar” kundernas ”identitet och integritet”.
Allmänhetens reaktioner på den digitala ID-handlingen har varit blandade. Vissa har proklamerat att det verkar smidigt och skönt att kunna lämna sin fysiska legitimation och plånbok hemma, medan andra uttryckt en stor oro över övervakning och integritetsmässiga aspekter samt hur användarnas information kommer att hanteras i praktiken.