Microsoft Windows-system är fortfarande dominerande i PC-branschen speciellt när det gäller spel. Nu ser det övertaget ut att minska betydligt när den senaste versionen av mjukvarulösningen Wine släpps till Linux-baserade operativsystem.
Ett alternativ för den som använder Linux-baserade operativsystem har varit att köra Windows i virtuella maskiner. Dock kommer detta ofta med nackdelar som till exempel större belastning på hårdvaran och begränsad grafikprestanda för spel. Lösningen för detta har varit mjukvarulösningen Wine, som översätter anrop för Windows till motsvarigheter i POSIX-modellen som stöds i Linux.
Nu släpper Wine version 6.0 av programmet och det har flera stora nyheter, rapporterar Sweclockers. Bland annat har den nya versionen flera stöd i DirectX 11 som tidigare saknats.
En nyhet är att kärnmodulerna nu paketeras i samma Porable Executable-format (PE) som används för exekverbara filer i Windows. Den absolut största nyheten är att DirectX-spel via Wine får experimentellt stöd för utvecklargränssnittet Vulkan. Bättre prestanda utlovas också genom bättre stöd för shader-funktioner i DirectX 11. Det innehåller också stöd för flera andra funktioner i DirectX 11som tidigare saknas.
Sammantaget innebär detta helt nya möjligheter för Linux-användare vad gäller spel.
Ytterligare ett tillägg som förbättrar kompatibilitet med Windows-mjukvara är en mekanism som låter PE-anrop kalla på Unix-/Linux-bibliotek i de fall där motsvarande Win32-funktion inte kan användas med Wine. Andra framsteg som gjorts innefattar en grundläggande drivrutin för användning av USB-anslutna tillbehör och notiser om anslutna enheter.
Wine kan även användas via Apple. Med 6.0-versionen introduceras stöd för Apples nya ARM-processor M1, där gruppen menar att kodhantering undantag (exceptions) för ARM-processorer ska vara på likvärdig nivå med X86-baserade varianter. I samband med detta avlägsnas också stöd för Apples äldre PowerPC-processorer.