Användares surfningsdata packas om och säljs av Avast antivirus till ett dotterbolag som heter Jumpshot. Företaget tjänar pengar på dina användardata och konsumentuppgifter om dig, varnar Motherboard- och PCMag som gjort undersökningen.
Avast Antivirus med domänen Avast.com är en familj av internetsäkerhetsapplikationer utvecklade för Microsoft Windows, macOS, Android och iOS. Avast produkter inkluderar gratis och egenutvecklade versioner som tillhandahåller tjänster som datasäkerhet, webbläsarsäkerhet, antivirusprogram, brandvägg, antifiskning, antispionprogram och antispam.
Avast skördar användarnas webbläsarhistorik, klick med mera och hävdar att dessa data ”avidentifierats”, men undersökningen visar att uppgifterna som säljs till tredje part kan kopplas tillbaka till användares verkliga identitet och avslöja varje klick och sökning de har gjort. Det avslöjar PCMag.
Dotterbolaget Jumpshot erbjuder tillgång till användartrafik från 100 miljoner enheter, inklusive datorer och telefoner. I gengäld kan kunder till Jumpshot lära sig vad konsumenter köper och var, oavsett om det är från en Google- eller Amazon-sökning, en annons från en nyhetsartikel eller ett inlägg på Instagram.
I fallet med Avast handlar kontroversen om att man i smyg samlar data utan ett medgivande från användaren. Det ledde till att USA:s senator Ron Wyden beslutade att utreda företaget.
”Amerikaner förväntar sig cybersecurity- och sekretessprogramvara för att skydda deras data, inte att deras data säljs till marknadsförare”, twittrade han.
I ett uttalande sa Wyden att han uppmuntrat Avast att sluta genomföra denna datainsamling, men han tillägger att bolaget ännu inte gått med på det.
”Jag är dock bekymrad över att Avast ännu inte har förbundit sig att radera användardata som samlats och delats utan godkännande från användare, eller för den delen att upphöra med försäljningen av känslig webbläsarsdata.”
Källa: Newsvoice