SVT möter hård kritik för vinklad kampanj om “saklig journalistik”

Desinformationen i medierna

publicerad 8 oktober 2019
- av Isac Boman

Kampanjen “Har aldrig varit viktigare” ska ha tagits fram utgående från ett behov att förklara SVT:s roll och uppdrag för tittarna och framhålla ”saklig journalistik” i kontrast till ”desinformation och påverkanskampanjer”. SVT möter dock hård och omfattande kritik för sin egen enfaldiga porträttering och avsaknad av självkritik på temat som kampanjen lyfter.

Den första av de tre filmerna i kampanjen ”Har aldrig varit viktigare” är synbart påkostad och porträtterar ett par skämtsamma ungdomar som lägger en liten hönsfjäder i munnen på en sovande äldre man samtidigt som de filmar. Mannen vaknar och ilsknar till efter att han fått fjädern i halsen och videon blir sedan viral.

Det hela insinueras eskalera på grund av ryska trollfabriker och utmynnar till slut i en internationell hysteri. I media utomlands spekuleras det att kycklingrelaterade sjukdomar mörkläggs i Sverige med skenande äggpriser som följd, varefter en leende Vladimir Putin visas i bild och sedan även Donald Trump som klipps in med en kommenterar angående “what’s happening in Sweden”.

“Ja, herr president – allt förstått, det ska göras.” säger en rysk myndighetsperson i SVT:s film och vidarebefordrar sedan ordern “verkställ genast” till en trollfabrik.

Om ingenting ifrågasätts kan vadsomhelst bli en sanning. Saklig journalistik har aldrig varit viktigare.” är slutklämmen SVT för fram i slutet av videon.

Filmernas budskap ska vara ett tydligt ställningstagande för den “sakliga” journalistikens betydelse i tider av desinformation och påverkanskampanjer. SVT:s vd Hanna Stjärne menar att man med filmen vill stå upp för journalistiken som en grund för kunskap och fri åsiktsbildning:

Vi vill stå upp för alla journalister runtom i Sverige som med saklighet och opartiskhet som ledstjärnor varje dag försöker komma så nära sanningen som möjligt. Som tittar på en fråga utifrån olika perspektiv, för att så långt som möjligt ge hela bilden av ett skeende.”

Foto: Janne Danielsson / SVT / CC BY 3.0
SVT:s vd Hanna Stjärne menar att hon vill “stå upp för alla journalister” som “försöker komma så nära sanningen som möjligt” och “tittar på frågor utifrån olika perspektiv”.

Videon har rönt uppmärksamhet bland annat för sin exceptionellt höga impopularitet på Youtube, där hela 20 gånger så många har ogillat den i relation till antal gillanden. “Ren propaganda, ni bör läggas ned omedelbart” är den högst rankade kommentaren under videon sent på tisdagskvällen.

Bred kritik har även lyfts fram mot kampanjen för att SVT själva konsekvent vinklat i centrala frågor genom ensidig belysning och genom att utesluta vissa perspektiv – framförallt i relation till migrationspolitiska och demografiska frågeställningar.

SVT har ingen trovärdighet att kalla sig sanningens väktare efter alla deras lögner om kompetensregn eller apatiska barn” skriver Tino Sanandaji bland annat på Facebook och hänvisar vidare till SVT:s ”skamlöst oärliga journalister”.

Kritik förs också fram mot lagändringen av public service finansiering, som innebär att medborgarna nu genom skattesedeln åläggs att till fullo finansiera SVT:s mångmiljardbudget oberoende av SVT:s egen prestation i relation till sitt public service-uppdrag att verka i allmänhetens tjänst.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!