Under 2023 tog Kvinnofridslinjen emot hela 135 samtal per dygn. Det är den högsta siffran av besvarade samtal någonsin.
Kvinnofridslinjen, som drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset, opererar på uppdrag av regeringen och erbjuder nationellt stöd via telefon för personer utsatta för hot, våld eller sexuella övergrepp.
Under det gångna året besvarade linjen totalt 49 354 samtal, motsvarande i genomsnitt 135 samtal dagligen. Detta innebär en ökning med 10 procent jämfört med 2022 och överträffar det tidigare rekordet från krisåret 2020, då det i genomsnitt var 128 samtal per dag.
– Kunskapen om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer har ökat i samhället. Inte minst under pandemin uppmärksammades det som ett samhällsproblem. Vi hoppas och tror att det även har lett till att fler våldsutsatta söker hjälp, säger Johanna Belachew, verksamhetschef på Nationellt centrum för kvinnofrid, i ett pressmeddelande.
Det var också en betydande ökning i efterfrågan på informationsmaterial, då över 35 000 kort, affischer och foldrar med stödtelefonens nummer skickades ut till olika verksamheter i landet. Mätningar visar att de flesta får kännedom om Kvinnofridslinjen genom exempelvis affischer och informationskort.
Kvinnofridslinjen
020-50 50 50
Stödtelefonen är öppen dygnet runt, året runt. Samtalet är kostnadsfritt och syns inte på telefonräkningen.
Mer information finns på kvinnofridslinjen.se