H&M satsar hårdare på etnisk propaganda

publicerad 30 augusti 2020
- av Markus Andersson
Mångfald är extremt viktigt för H&M.

H&M har vid upprepade tillfällen deklarerat att så kallad “mångfald” är något mycket viktigt för företaget och man har även gett stöd och pengar till den våldsbejakande svart makt-rörelsen BLM. Även bland företagets modeller märks nu företagets policy av, vilket i praktiken innebär att där allt färre modeller har europeiskt utseende även i reklam som riktar sig till den svenska marknaden.

Den svenska klädjätten Hennes & Mauritz har varit föremål för flera kontroverser de senaste åren. Bland annat omfamnar man det kontantlösa samhället och har avvecklat kontanthantering i många av deras butiker. Därtill har man öppet och uttalat gett sitt stöd till den våldsbejakande BLM-rörelsen och till och med donerat fem miljoner kronor till denna och andra svarta nationalistiska lobbygrupper och motiverat detta med att företaget brinner för “rättvisefrågor” och vill öka “ekonomiska och juridiska rättigheterna för svarta”.

H&Ms ställningstaganden märks också tydligt på hur man saluför sina produkter i Sverige. På såväl Facebook som på företagets officiella hemsida är en förkrossande majoritet av modellerna av utomeuropeisk bakgrund. Exakt varför man väljer att saluföra kläder till svenskar på detta sätt är oklart, framförallt eftersom den etniska fördelningen på intet sätt speglar den tilltänkta målgruppen i Sverige.

 

Företagets svenska Facebooksida pryds av en bild på en asiatisk och en afrikansk kvinna och om man scrollar genom H&Ms Facebook-inlägg så syns en kraftig överrepresentation av afrikanska män och kvinnor i de fall där modellerna och inte bara klädesplagget syns på bilden.

 

Går man istället in på H&Ms hemsida under kategorin ”barn” så möts man av två bilder med totalt sex barn. Fem av dessa barn har tydlig invandrarbakgrund – endast en är av europeisk etnicitet. Även när man surfar in på kategorier för särskilda klädesplagg, exempelvis t-skjortor och tittar på modellerna så är företagets “mångfaldssatsning” tydligt märkbar, en övervägande majoritet även där av icke-europeisk bakgrund – påfallande många tycks komma från Afrika.

 

Surfar du vidare in på kategorin ”man” så möts du av en butter ung man från Afrika som står bredvid en likaledes ung man med bister uppsyn från något östasiatiskt land.

 

Någon procentuell uppskattning kring hur få av H&Ms modeller som har ett europeiskt utseende är svår att göra eftersom produkter (och modeller) hela tiden inkommer och försvinner. Klart är dock i de fall där vita och blonda modeller finns på bild, är att detta ofta förekommer i sammanhang där de är i minoritet tillsammans med två eller fler personer av utomeuropeisk härkomst.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!