Google förbereder påverkanskampanj mot det svenska valet

Teknokratins framfart

publicerad 6 juli 2022
- av Markus Andersson
Google-chefen Kent Walker och statsminister Magdalena Andersson.

Googles policychef Kent Walker deklarerar att man från techjättens sida kommer att ha en arbetsgrupp som arbetar specifikt med att reglera informationsflödet kopplat till det svenska riksdagsvalet. Walker har nyligen varit på besök i Sverige, bland annat för att träffa företrädare för Myndigheten för psykologiskt försvar.

– I vissa fall försöker vi lyfta fram trovärdig information, när vi kan hitta den från en ansedd väletablerad källa, politiska val är ett exempel. Vi tror att det är bättre för användarna än att vi bara slänger fram tio blålänkar som kan ta dem till vilken information som helst, säger han i en intervju med Bonniertidningen Dagens Nyheter.

Googles intentioner att ”manuellt justera” sökresultat som användarna får och i praktiken bestämmer vilken information de får ta del av motiveras paradoxalt nog med att man vill “förebygga påverkanskampanjer” samt “förhindra desinformation” – vanligt förekommande eufemismer som i regel innefattar att begränsa spridning av artiklar från oberoende media, som Nya Dagbladet. I USA, berättar Walker, är det exempelvis information från nyhetsbyrån AP som Google aktivt väljer att lyfta fram när det gäller sökningar relaterade till det amerikanska valet.

Han meddelar nu att ”en grupp inom Google” även ska få som arbetsuppgift att övervaka nätet angående vad man benämner som “falsk information” kopplad till det svenska riksdagsvalet.

– Vi fokuserar på påverkan från främmande stater, så har det varit i flera år. Vi har inte sett någon generell ökning av sådan aktivitet mot Sverige hittills… Vi offentliggör allt oftare när vi ser attacker från statsunderstödda grupper. Vi berättar om attacken och när vi kan så berättar vi vem som ligger bakom. Att peka ut den skyldige är svårt inom cybersäkerhet, men när vi kan så gör vi det, hävdar Walker vidare.

Google-chefen har tidigare sagt att det inte är storföretagets jobb att avgöra vad som är sant och inte. Nu menar han dock att företaget måste ”gripa in och stoppa visst material, särskilt i akuta skeden” och hänvisar till bland annat masskjutningen i Las Vegas 2017 där man snabbt införde omfattande kontrollmekanismer.

– Den första halvtimmen var resultaten på Youtube väldigt dåliga. Folk hävdade att gärningsmannen var vit makt-anhängare, att han var islamistsympatisör, att han tillhörde maffian – vad som helst. Bara folk som satt i sina vardagsrum och postade vad som helst som de råkade tro. Så vi lärde oss att det blir bättre om vi i sådana situationer väntar och fryser sökresultaten tills trovärdiga nyhetsmedier har hunnit göra efterforskningar, bekräftat och publicerat sina artiklar, förklarar han om dynamiken.

”Desinformation om sjukdomar eller vaccin” är, enligt Walker, exempel på sådant som kan ”utsätta människor för direkt fara” och där Google måste gå in med olika riktade åtgärder för att styra informationsflödet.

I samband med valet kommer det heller inte att vara tillåtet att rikta politisk reklam till ”hur nischade grupper som helst”, enligt Walker. Politiska annonser får bara riktas till specifika åldersspann, kön eller postnummer. Detta, enligt Google, för att olika grupper då kan få olika budskap och inte ”hela bilden”. I praktiken ska det med andra ord inte vara tillåtet exempelvis för ett muslimskt parti att annonsera specifikt för muslimer eller för ett nationalistiskt parti att rikta sina annonser specifikt till etniska svenskar.

Kent Walker menar vidare att det är av yttersta vikt att fortsätta ”radera problematiskt material innan det hinner spridas” men att Google måste göra detta med ”demokratisk reglering i åtanke” och vara transparenta ”i de fall vi kan”.

– Jag tror vi är mitt i utvecklingen av nya normer, på samma sätt som normer utvecklades för tv, radio och dagstidningar för 100 år sedan eller tryckpressen för 500 år sedan, menar han.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!