Drygt två tredjedelar av de tyska bilhandlarna har slutat byta in elbilar – detta eftersom dessa betraktas som en ren förlustaffär.
– Enligt min mening är de begagnade elbilarna från den första generationerna offer för en snabb teknisk utveckling, särskilt på begagnatmarknaden, uppger Philipp Seidel, bilexpert för Arthur D. Little, till nyhetsmagasinet Stern.
Det är branschtidningen Kfz-betrieb som ligger bakom undersökningen och man pekar på att bilhandlarna idag bara lyckas sälja elbilarna om de erbjuder kraftiga rabatter till kunderna.
Förra månaden svarade fyra av fem handlare att de gick med förlust när de sålde elbilar och 51 procent svarade att begagnade elbilar idag är ”nästan osäljbara”.
Att kunderna är ointresserade av att köpa begagnade elbilar beror till stor del på att priserna bedöms vara alltför höga och att man inte vill köpa en bil med teknik som snabbt blir föråldrad.
Nya strategier
Biltillverkare som Audi och BMW har försökt hitta nya strategier för att lösa den uppkomna situationen och börjat ta fram utbildningsprogram till sina återförsäljare där fokus ligger på att de ska bli bättre på att sälja just begagnade bilar.
– Dessa utbildningar är för närvarande mycket efterfrågade, hävdar en talesman från Audi.
Mercedes har valt en annan väg och erbjuder istället hela fem års garanti på vissa av sina elbilsmodeller. Volkswagen meddelar att man kommer att ”behålla sina elfordon själva så länge som möjligt för att kunna erbjuda kunderna attraktiva leasingavtal av begagnade bilar”.