Den svenska livsmedelsmarknaden fortsätter att växa trots ekonomisk osäkerhet. Axfood, en av landets största aktörer, redovisar en vinsttillväxt på drygt elva procent för det andra kvartalet och tar fortsatt marknadsandelar från konkurrenterna.
Svenska konsumenter handlar mat för allt större summor, och dagligvarukedjorna gynnas av denna utveckling. Axfood, som driver Willys, Hemköp och sedan november förra året även City Gross, rapporterar en rörelsevinst som steg med 11,7 procent under årets andra kvartal jämfört med samma period 2024.
Resultatet överträffade finansanalytikernas prognoser, medan omsättningstillväxten på 9,3 procent hamnade något under marknadens förväntningar. Totalt omsatte koncernen närmare 23 miljarder kronor under kvartalet.
Automation ger lägre kostnader
Bakom den starka lönsamhetsutvecklingen ligger omfattande investeringar i moderna logistiklösningar och automation. Enligt koncernen har satsningarna lett till förbättrad effektivitet och stärkt konkurrenskraft.
Framöver väntas effektiviseringsåtgärderna generera kostnadsbesparingar på 80 miljoner kronor årligen. Axfood bekräftar samtidigt sina investeringsplaner på 1,6–1,7 miljarder kronor under 2025 samt målsättningen att öppna 10–15 nya butiker.
Fakta: Axfood
Axfood kontrolleras av familjeföretaget Axel Johnson AB, som äger 50,1 procent av aktierna. Bakom Axel Johnson AB står familjen Ax:son Johnson med Antonia Ax:son Johnson som huvudägare, och sedan januari i år leds koncernen av Caroline Berg, som är Antonias dotter.
Axel Johnson-gruppen, som har 150 år på nacken, äger förutom Axfood även IT-företaget Dustin, restauranggrossisten Martin & Servera, investeringsbolaget Novax och industrigruppen Axel Johnson International. Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i gruppen omkring 144 miljarder kronor och har cirka 27 000 anställda.