De många åren av sjunkande räntor har varit ett direkt resultat av Riksbankens ihärdiga strävan att nå en inflation på två procent.
Thomas Franzén, tidigare vice riksbankschef och den som tog fram inflationsmålet, erkänner dock att det bara var ”en höftning” som inte var ”särskilt vetenskapligt underbyggd”.
Under flera decennier har Riksbankens inflationsmål på två procent styrt de svenska räntorna, och när inflationen sjunkit under denna nivå har man också vid upprepade tillfällen sänkt räntorna i en förhoppning att konsumtionen ska stimuleras – vilket lett till att Sverige under långa perioder haft bland de lägsta räntorna i världen.
I statstelevisionen SVT:s dokumentär Skuldfeber berättar dock Thomas Franzén, som låg bakom målet, att detta i själva verket togs fram mycket snabbt och lättvindigt och att han är förvånad över att det fortfarande betraktas som ”en evig sanning”.
– Vi var tvungna att höfta till med ett inflationsmål, som kunde vara trovärdigt. Men den var inte särskilt vetenskapligt underbyggd, säger han.
– Vi trodde inte det var en evig sanning. Men den här tron på två procent blev mer och mer intensiv ju längre tiden gick. Så även nu, 30 år senare, säger man att det är två procent som ska gälla, fortsätter Franzén.
Hårt skuldsatta svenskar
Svenska hushåll är också bland de mest skuldsatta i hela världen – till stor del just eftersom långa perioder av låga räntor gjort det förhållandevis billigt att låna pengar.
– Pengarna har egentligen bara gått till att köpa bostäder. En bostad ger inte den avkastning så som en företagsinvestering gör, säger Fredrik NG Andersson, docent i nationalekonomi i dokumentären.
Thomas Franzén menar att Riksbanken och andra centralbanker agerat på ett oansvarigt sätt när de hela tiden strävat efter låga räntor, och att det är dags att de erkänner sina misstag och lovar att inte göra om dem.
– Men det är svårt. Det är också många som har att tappa ansiktet om man omvärderar det här.
“Måste ha en riktning”
På frågan varför Sverige så tydligt styr mot en inflation på just två procent, när ingenting faktiskt säger att just detta är den optimala nivån, svarar riksbankschefen Stefan Ingves att det handlar om att få med sig det svenska folket på tåget.
– När man ska övertyga väldigt många människor så måste man liksom ha en riktning. Det fungerar inte i ett samhälle varje morgon stiga upp och säga ’jag har ingen aning om vart vi är på väg. Det är en dålig strategi.