Var femte svensk handlar på Temu eller Shein varje månad, visar en rapport från Svensk Handel. Organisationen varnar nu för att utvecklingen kan vara ett direkt hot mot den svenska handelsmarknaden.
E-handeln i Sverige utgör mellan 24 och 29 procent av den totala försäljningen i detaljhandeln, visar rapporten. Det är en ökning från 15 procent under 2024. Trots detta pekar rapporten mot att den fysiska butiken är fortsatt viktig del i svenskarnas liv, då exempelvis allt fler e-handelsföretag även öppnar fysiska butiker.
Lågprishandeln har också ökat markant, där 94 procent av svenskarna handlade lågpris någon gång under 2024 och det gjordes 60 lågprisköp per konsument under året.
Ökningen gäller dock inte enbart svensk lågprishandel. Även inköpen från tredje land har stigit kraftigt. Rapporten visar att var femte svensk i åldern 20–69 år månatligen handlar från plattformar som Temu eller Shein, där kvinnor utgör den största köpargruppen.
Oroande utveckling
Svensk handel menar att utvecklingen är oroande eftersom det utgör ett direkt hot mot svenska handelsföretag och arbetstillfällen, men också att produkterna kan innebära hälsorisker – något som svenska myndigheter tidigare pekat på.
— Svensk Handel välkomnar konkurrens, men den måste ske på lika villkor. Vi har under flera års tid påtalat riskerna med att låta kinesiska onlinegiganter spela enligt helt andra regler än svenska företag. Om ingenting görs är vi oroliga för att företag tvingas lägga ner, arbetstillfällen går förlorade och att våra städer blir lidande. Det borde ligga i våra folkvalda politikers intresse att agera resolut i frågan, säger Sofia Larsen i ett pressmeddelande.