Tyska TT-Line väljer att överklaga den avgift på 1,2 miljoner kronor som Kustbevakningen beslutat att rederiet ska betala efter att ha läckt ut 55 ton olja utanför Karlshamn förra hösten.
När rederiets passagerarbåt Marco Polo gick på grund i Blekinge den 22 oktober förra året läckte omkring 55 ton olja ut i Pukaviksbukten och en 2,5 mil lång kuststräcka behövde också saneras – ett omfattande och dyrt projekt.
Trots en första grundstötning på Laxören, utanför Hörvik, fortsatte fartyget färden mot Karlshamn cirka tre sjömil – innan man återigen gick på grund och fastnade helt, varpå passagerarna fick evakueras och ett stort räddningspådrag inleddes för att hantera de enorma mängder olja Marco Polo lämnat efter sig i vattnet.
Kustbevakningen kom fram till att TT-Line bar skulden för det inträffade och krävde således att de skulle betala en särskild vattenföroreningsavgift på 1,2 miljoner kronor.
Detta är dock någonting som det tyska rederiet helst vill slippa, och man har därför överklagat beslutet till Sjörättsdomstolen där man hävdar att man gjort allt i sin makt och det som lagen kräver för att begränsa oljeutsläppet.
Tidigare har man uppgett att olyckan, som också kostade ett mycket stort antal fåglar livet, berodde på ett ”mänskligt navigationsfel”.
Kustbevakningen har till månadsskiftet på sig att besvara överklagan.