MORGONDAGENS DAGSTIDNING – tisdag 12 augusti 2025

tisdag 12 augusti 2025

Amazons fysiska butiker: allt om företagets kommande planer

publicerad 31 januari 2022

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Den amerikanska jätten Amazon är idag världens största detaljhandelsföretag på Internet. Under senare tid har Amazon beslutat att komplettera sin online-handel genom att expandera etableringen av fysiska butiker i USA och internationellt. Nedan kikar vi närmare på Amazons redan öppnade butiker och diskuterar handelsjättens kommande planer för framtiden rörande fysiska butiker.

Fysiska Amazon butiker växer

Även om Amazon främst förknippas med online-handel så har handelsjätten ett växande nätverk av fysiska butiker som under det andra kvartalet 2021 noterade en ökning i försäljningen med elva procent. De fysiska butikerna erbjuder därmed fler möjligheter för investerare att köpa Amazon-aktier, som redan tidigare tillhörde de mest eftertraktade aktierna på marknaden. Amazons fysiska butiker har hitintills fokuserat på försäljning av böcker och livsmedel.

Amazon Books

Amazon öppnade sin första fysiska butik i november 2015 när den första bokbutiken, Amazon Books, slog upp dörrarna i hemstaden Seattle. Sedan dess har Amazon Books expanderat till 24 fysiska bokbutiker runt om i USA. Konceptet bygger på att en fysisk bokbutik erbjuder ett omsorgsfullt utvalt sortiment med 5000 böcker som alla fått minst fyra stjärnor i betyg på deras elektroniska webbsida. De populära fysiska bokbutikerna kompletterar Amazons online-försäljning genom att erbjuda upplevelser för bokälskare som inte kan fås på nätet.

Whole Foods Market, Amazon Go & Amazon Fresh

Amazon driver idag drygt 500 livsmedelsaffärer, Whole Foods Market, i USA, Kanada och Storbritannien. Konceptet bygger på att butikerna skall vara lättillgängliga och erbjuda livsmedel med naturliga ingredienser. Handelsjätten driver också cirka 30 obemannade och helautomatiserade livsmedelsbutiker, Amazon Go, i USA och i London. Sortimentet är mer begränsat men kunderna slipper stå i tidskrävande köer och kan betala snabbt och effektivt vid en obemannad kassa. Amazon Fresh är en hemlevereringstjänst av livsmedel som erbjuds i USA och internationella storstäder som bland andra London, Berlin, Rom och Tokyo.

Amazon planerar fysiska varuhus inklusive modebutik i Kalifornien 2022

Handelsjätten planerar att öppna fysiska klädbutiker genom lanseringen av det nya konceptet Amazon Style. De fysiska butikerna liknas vid mindre versioner av etablerade varuhus som Nordström och Bloomingdales. Om allt går enligt planerna förväntas Amazons första modebutik öppna i Los Angeles i Kalifornien under 2022. Planerna är att Amazon Style skall erbjuda kläder till både män och kvinnor samt skor och tillbehör. Modebutikerna förväntas erbjuda hundratals internationellt starka varumärken som La Perla, Oscar de la Renta och Altuzarra. Vid sidan av kläder förväntas Amazons mindre varuhus även att erbjuda diverse elektronik och heminredning med stort fokus på sitt redan existerande utbud på nätet.

Amazon har utvecklat en unik applikation som hjälper kunderna att snabbt välja rätt klädstorlek och färg. Valda kläder som inte finns i den fysiska butikens lager kommer att kunna levereras genom Amazons effektiva distributionskanaler till butiken inom ett par minuter. Amazon Style-konceptet förväntas revolutionera modebranschen genom att erbjuda kunder ett brett kvalitetssortiment, tidseffektiva lösningar och konkurrenskraftiga priser. Applikationen kommer även att erbjuda förslag på andra potentiellt intressanta kläder baserat på kundens unika inköpshistoria.

Neil Saunders som är verkställande direktör för analysföretaget GlobalData förutspår att Amazons nya klädkoncept kommer att  potentiellt på allvar kunna utmana traditionella klädbutiker genom sin fysiska närvaro i shoppingcentra och sitt unika koncept. Saunders betraktar Amazon Style som en integrerad komponent i handelsjättens kontinuerliga experiment att successivt bredda sin kundbas genom att utöka sitt sortiment av produkterbjudanden. Det återstår att se huruvida Amazon Style på sikt kommer att expandera nationellt inom USA och eventuellt även internationellt. Det finns potential för synergier från online-handeln som på sikt kan etablera Amazons fysiska varuhuskoncept som ett integrerat one-stop shop med konkurrenskraftiga priser och ett stort sortiment likt dess handelssajter.

Fysiska Amazon butiker i Europa

Europa och i synnerhet Tyskland tillhör Amazons största och viktigaste internationella marknad utanför USA. Tyskarna är köpstarka konsumenter och Amazon överväger starkt att öppna fysiska butiker i Tyskland enligt liknande modell som på den amerikanska hemmamarknaden. Den amerikanska handelsjätten kommer att potentiellt kunna samarbeta med etablerade leveransföretag som DHL och Hermes. Marknadsexperter förutspår att det är endast en fråga om rätt ”timing” innan Amazons fysiska butiker på den tyska marknaden förverkligas.

I oktober 2020 etablerades Amazon officiellt på den svenska marknaden med den svenskspråkiga handelssajten amazon.se. Svenska kunder är flitiga online-konsumenter och Amazon ser en potential att på sikt även öppna en eller flera fysiska butiker på den svenska marknaden, om det finns en tillräckligt stor efterfrågan på detta fysiska handelskoncept. Trots sin begränsade storlek så anses Sverige vara en viktig marknad beroende på att svenskar är köpstarka och tekniskt sofistikerade konsumenter, vilket passar som handen i handsken för Amazons stora teknikdrivna fokus.

Sammanfattning

Amazons imperium av fysiska butiker omfattar sedan tidigare Amazon Books med 24 bokbutiker och livsmedelsbutikkoncepten Whole Foods Market, obemannade matbutiker Amazon Go samt matleveranstjänsten Amazon Fresh. Under 2022 förväntas Amazon expandera med fysiska varuhus och öppna en stor modebutik i Los Angeles. Amazons ökade fokus på Europa förväntas också resultera i etableringen av fysiska butiker i Tyskland och potentiellt andra europeiska marknader som Sverige.

Kontantupproret: Bankerna måste ta sitt ansvar

publicerad Idag 13:02
– av Redaktionen
Var fjärde bankomat har varit stängd under de senaste månaderna, vilket har lett till krav på att bankerna tar sitt ansvar för kontanthanteringen.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Cirka var fjärde automat från Bankomat har varit stängd under de senaste månaderna. Nu kräver Kontantupproret att de svenska bankerna tar sitt ansvar.

Bankomat AB ägs av storbankerna i Sverige, det vill säga Swedbank, Handelsbanken, Nordea, Danske Bank samt SEB. Under flera månader har företaget haft stora problem med sina uttagsautomater, där cirka 25–30 procent av alla automater i landet varit avstängda. På vissa mindre orter, som exempelvis Söderhamn, var alla uttagsautomater avstängda i hela kommunen.

Vi kan inte göra annat än att be om ursäkt. Det är helt oacceptabelt, sade Jenny Danielsson, pressansvarig på Bankomat, till Söderhamns-kuriren.

Orsaken beror på att man vid årsskiftet började sköta kontanttransporterna till och från automaterna själva, något man tidigare upphandlat som tjänst. Detta var dock en mer ”komplex uppgift” än man först trodde, där problemet främst handlar om att systemet man använder för att räkna pengar inte fungerar som det ska, något som företaget skrivit om på sin hemsida.

Nu kräver Kontantupproret att ägarna tar sitt ansvar över kontanthanteringen och öppnar upp bankkontoren när inte automaterna fungerar.

Nordea, Swedbank, SEB, Handelsbanken och Danske Bank har tillsammans ett stort nät av kontor över landet. De borde komma överens om att hålla åtminstone något av sina kontor öppet på de orter där det är problem. Förr i tiden hade alla bankkontor kontanthantering, så särskilt svårt är det inte för dem. Det vore på tiden att de började ta sitt samhällsansvar och hjälpte människor att få tag på kontanter, säger Björn Eriksson som är ordförande för Kontantupproret, i ett pressmeddelande.

Regeringen måste agera

Bakom organisationen, som beskriver sig själv som kontanternas röst i samhället, står bland annat Förbundet Vi Unga, Hela Sverige ska leva, Sveriges Konsumenter och Småföretagarnas Riksförbund. Kontantupproret anser bland annat att frågan kring kontantförsörjningen ska behandlas i en demokratisk process och inte överlåtas åt det privata banksystemet att besluta om.

Om inte bankerna tar till åtgärder och öppnar upp sina kontor bör regeringen agera, menar organisationen.

Det är märkligt att bankerna inte självmant agerar. Problemen med Bankomat har pågått länge och det visar också hur sårbart vårt kontantsystem är idag. Det är som att bankledningarna blivit för bekväma i sina kontor och inte bryr sig om hur vanliga människor drabbas. Regeringen måste börja peka med hela handen, säger Eriksson.

Timbro vill införa vägavgifter – och skrota fordonsskatten

publicerad 10 augusti 2025
– av Markus Andersson
"Bättre vägar, rättvis finansiering och möjlighet till skattesänkningar. Det är dags att ta steget", uppmanar Timbro-lobbyisten Adam Danieli.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Svenska vägar är i sämre skick än på länge och halkar efter jämfört med stora delar av Europa. Nu vill nyliberala tankesmedjan Timbro införa vägavgifter för att finansiera underhåll och nybyggnation – och samtidigt avskaffa fordonsskatten.

”Vägar som tidigare hade 90 km/h som hastighetsgräns har sänkts till 80 km/h – en följd av att Trafikverket mellan 2018 och 2025 sänkt hastigheten på över 300 mil väg, främst för att underhållet inte håller måttet”, skriver Adam Danieli, programansvarig för rättsstatsfrågor vid Timbro, i en debattartikel i Bonnierägda Expressen, och jämför med motorvägar i länder som Frankrike, Spanien och Italien, där standard och hastigheter ofta är högre.

Han framhåller att många europeiska länder använder avgifter som öronmärks för vägunderhåll. Betalstationer och automatiserade system gör att intäkterna snabbt går tillbaka till drift och förbättringar. Enligt Danieli borde ett liknande system införas i Sverige, särskilt på större motorvägar.

”Principen är enkel: den som nyttjar en resurs bör också betala för det”, skriver han och menar att vägavgifter är både ett styrmedel och en mer rättvis modell.

Danieli anser att dagens finansiering är politiskt styrd, där nya prestigeprojekt prioriteras framför löpande underhåll. Med vägavgifter skulle resurser kanaliseras dit behovet är störst och där användarna är villiga att betala.

”Den som flugit har fått betala olika avgifter för att använda offentliga flygplatser. Men den som kört bil har fått sitt vägunderhåll subventionerat av alla skattebetalare. Det är inte rimligt”, slår han fast.

”Rättvis finansiering”

Som exempel nämner han Skurubron utanför Stockholm, där en avgift på fyra kronor per passage bidrog till att bron kunde byggas. Danieli anser att sådana lösningar borde bli vanligare, och vill även se skattesänkningar på drivmedel.

”Att äga en bil orsakar i sig inga samhällskostnader. Fordonsskatten borde avskaffas. Även skatten på drivmedel kan sänkas när vägslitage i stället betalas direkt av dem som kör”, argumenterar Danieli.

”Bättre vägar, rättvis finansiering och möjlighet till skattesänkningar. Det är dags att ta steget”, avslutar han.

Timbro, som finansieras av Svenskt Näringsliv, driver en marknadsliberal agenda med fokus på lägre skatter, privatiseringar och färre regleringar. De har bland annat lobbat för att tillåta surrogatmödraskap, bygga bostäder utan fönster och kök samt för att avskaffa lagkravet på skolbibliotek.

Liberalerna vill att valet handlar om euron: ”Välkomnar ett starkare EU”

publicerad 10 augusti 2025
– av Jan Sundstedt
Utan att anamma euron kommer Sverige aldrig få inflytande "fullt ut" i EU, hävdar Karlsbro.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Liberalerna vill att Sverige överlämnar sin inhemska valuta och istället inför euron – och att detta blir en av huvudfrågorna i riksdagsvalet nästa år.

Det skriver EU-parlamentarikern Karin Karlsbro (L) i en debattartikel, där hon hävdar att Sverige har förlorat inflytande och konkurrenskraft genom att stå utanför valutasamarbetet.

”Att Sverige fortsätter att avstå från euron försvagar vår röst i EU. När Europeiska centralbanken fattar avgörande beslut sitter Sverige bokstavligen på läktaren”, hävdar liberalen i Stampenägda GP.

Hon framhåller att Sverige, till skillnad från grannlandet Danmark, varken har euron eller en fast växelkurs kopplad till den europeiska valutan. Istället driver Riksbanken en självständig penningpolitik som, enligt Karlsbro, ändå påverkas mest av beslut från eurozonen.

Sedan folkomröstningen 2003, där svenskarna röstade nej till euron, har EU-samarbetet fördjupats och antalet medlemsländer i eurozonen ökat. Sverige är idag ett av få länder som står utanför, tillsammans med bland annat Polen och Ungern.

Kritisk mot V och SD

EU-parlamentarikern pekar på att Liberalerna välkomnat Bulgariens beslut att gå med i euron och röstade ja när Europaparlamentet tog ställning i juli.

”Vi välkomnar ett starkare EU, och fler länder i valutasamarbetet. Att varken Sverigedemokraterna eller Vänsterpartiet kunde rösta för bekräftar hur hårt EU-motståndet bitit sig fast i dessa partier”, deklarerar Karlsbro och fortsätter:

”Det är talande att det är Europas ytterkanter som motsätter sig ett djupare EU-samarbete”.

Inför EU-valet 2024 valde alla svenska riksdagspartier utom Liberalerna att undvika frågan om euron. Socialdemokraten Helene Fritzon kallade den ”ingen EU-fråga”, en hållning Karlsbro förkastar.

”Att byta krona mot euro innebär trygghet, stabilitet och starkare samarbete. Men framförallt ger det Sverige inflytande i EU, fullt ut”, skriver hon.

”Hoppas Sverige följer efter”

Liberalerna är det parti i riksdagen som mest envist driver en EU-ivrande linje, och inget annat parti har lagt lika stor politisk energi på eurofrågan. Samtidigt är opinionen fortsatt sval, och frågan har inte varit politiskt prioriterad av övriga partier på över 20 år.

Karlsbro avslutar med att påstå att Sverige, genom att behålla sin egen valuta nu har blivit omsprunget av Bulgarien – EU:s fattigaste medlemsland.

”Vi gratulerar bulgarerna – och hoppas att Sverige snart följer efter”, heter det.

I skattefinansierade SVT:s senaste väljarbarometer uppgav endast 2,4 procent av de svarande att de tänker rösta på Liberalerna nästa val – vilket skulle innebära att partiet åker ur riksdagen.

Svenskar söker sig till billigare städer – så här såg flyttmönstret ut 2024

publicerad 1 augusti 2025
– av Redaktionen

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Drömmen om ett billigare liv får allt fler svenskar att lämna storstadens höga priser bakom sig. Nya siffror avslöjar var vi helst vill bo – och det är inte där du tror.

Allt fler svenskar verkar vilja lämna storstäderna för mindre orter med lägre levnadskostnader. En ny kartläggning av svenskarnas sökvanor på internet, framtagen av sajten bedrageri.info visar att intresset för att flytta till billigare städer ökar. När man väger in statistik över befolkningstillväxt och restaurangpriser blir sambandet tydligt: ekonomi spelar en viktig roll i valet av bostadsort.

Sökdata från verktyget Ahrefs visar att Stockholm fortfarande är den stad flest söker på i samband med en potentiell flytt. Därefter kommer Göteborg, Malmö, Linköping och Uppsala. Men när man granskar befolkningstillväxten enligt SCB:s statistik framträder en annan bild – där städer med lägre kostnader växer i snabbare takt.

Städerna som växer mest

Befolkningstillväxten 2024 visar att mindre, men ändå attraktiva, städer som Uppsala, Jönköping och Västerås ökar mest i procent. Karlstad gör också entré på listan över växande städer med en tillväxt på +0,9%. Samtidigt tappar Göteborg fart, och Lund försvinner helt från topp 10.

Stockholm har visat en ökning i tillväxt jämfört med året innan, vilket kan tyda på att intresset för huvudstaden ökar igen efter pandemin. Men det är tydligt att de regionala navens stabilitet och prisnivå driver många flyttbeslut.

Ekonomin styr val av stad

När man jämför befolkningstillväxt med kostnaden för en trerättersmiddag för två personer, ser man en tydlig trend. De städer som växer mest har ofta lägre restaurangpriser. Exempelvis har Uppsala, Malmö och Linköping både lägre snittkostnader för restaurangbesök och hög tillväxttakt. I kontrast ligger Stockholm och Göteborg högst i pris – och växer i långsammare takt.

Sammanfattning av trenden

Många svenskar verkar söka sig till orter där det går att få ett gott liv utan att det kostar för mycket. Prisvärda bostäder, rimliga restaurangnotor och god livskvalitet är faktorer som väger tungt. Även om storstäderna behåller sin attraktionskraft, ser vi en tydlig rörelse mot mindre städer med stark arbetsmarknad och bättre boendeekonomi.

Hela kartläggningen av svenskarnas sökvanor relaterat till flyttrender hittar du här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.