Evolutionen har programmerat människan till lättja

publicerad 14 september 2015
Foto: mark sebastian/CC BY-SA 2.0

Kanadensiska neurofysiologer har slagit fast att den mänskliga hjärnan och kroppen är inställda på att maximalt att spara energi även under enkla handlingar som promenader.

Experiment visade att vår hjärna och hela vår anatomi är maximalt anpassade för att spara energi även under enkel gång, vilket förklarar varför motion och regelbundna promenader i det öppna ibland inte är till hjälps med att bli av med övervikt, heter det i en artikel publicerad i tidskriften Current Biology.

Denna upptäckt är helt logisk om man tar hänsyn till att vi föredrar att göra allt med minimal tänkbar ansträngning. Till exempel går vi alltid den kortaste till målet och föredrar att sitta i stället för att stå.

Vi har upptäckt den mänskliga lättjans fysiologiska basis genom att visa att vårt nervsystem även vid en sådan reflexartad handling som gång optimerar rörelserna för att minska energiförbrukningen, menar Max Donelan vid Simon Fraser University i kanadensiska Vancouver.

I ett försök att förklara mysteriet med hur människan har lärt sig att gå rakryggat på två ben tog forskare ett speciellt exoskelett på några frivilliga och bad dem att ta en springtur på en löpbana.

Experimentet visade något annat än forskarna hade förväntat sig. Det visade sig att vår hjärna analyserar kontinuerligt hur benen och armarna rör sig och ändrar stegfrekvens och svängningar av ben och armar vid varje steg likaväl som andra rörelseelement för att minimera energiförbrukningen.

Enligt forskarna utför nervsystemet denna ”optimering” även när gången nästan är optimal och energiförbrukningen bara är fem procent större än idealet.

För närvarande har forskarna ännu inte knäckt hemligheten hur hjärnan lyckas beräkna energiförbrukningen och genomföra förändringar så snabbt.

se.sputniknews.com