Norsk tidning plagierade artiklar

publicerad 25 september 2015

Den norska affärstidningen Dagens Næringsliv plagierade och publicerade 40 artiklar från andra tidningar.

Dagens Næringsliv är Norges största affärstidning. Sedan 2007 har 40 olika artiklar olovligen översatts och publicerats av tidningens journalist Daniel Butenschøn.

Daniel Butenschøn har nu fått sparken och på Dagens Næringslivs hemsida har chefredaktören Amund Djuve gått ut med en offentlig ursäkt.


Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.