Elbilar får endast vara laddade till 40 procent för att tillåtas komma ombord på färjor i Grekland. Förändringen införs efter flera allvarliga incidenter där elbilar fattat eld.
De flesta färjor i Grekland kommer inte längre att ta emot fulladdade elfordon, enligt en ny förordning från det grekiska ministeriet för sjöfart och ö-politik, som trädde i kraft redan i april. Det innebär att fordon som drivs av el inte får vara laddade mer än 40 procent innan man tar ombord dem på en färja, skriver bilägarorganisationen ADAC.
Den nya förordningen har tillkommit i kölvattnet av allvarliga bränder på färjor orsakade av elbilar. Bland annat fattade ett fartyg på väg från Tyskland till Egypten eld förra sommaren, som resulterade i att en person avled och flera skadades. Branden ska ha orsakats av att en av elbilarna fattat eld. Fartyget fraktade närmare 3000 bilar, varav 25 uppges ha varit elbilar, något Dagens PS rapporterade om.
Även om det i nuläget inte finns klara bevis för att elbilar skulle börja brinna lättare än traditionella bilar kan det dock vara svårare att släcka sådana bränder. Brandförloppet är också annorlunda och bland annat kan ett batteri återantända långt efter att branden släckts. Brand i batterier bidrar också till att den mycket giftiga gasen vätefluorid utvecklas.
Att resa med elbil i Grekland kan därmed bli problematiskt på grund av de få laddstationer som finns på öarna. De stora grekiska rederierna, inklusive Anek Lines, Minoan Lines och Superfast Ferries, informerar om de nya reglerna på sina hemsidor.