I en större butikskedja i Nederländerna har man skapat en så kallad ”långsamtgående kassa” där kunder kan ta tid på sig att prata när de ska handla. Initiativet är en del av en kampanj för att arbeta mot isolering och ensamhet.
Jumbo Supermarket, en mataffärskedja i Nederländerna, har introducerat så kallade ”kletskassa” i ett större antal av sina butiker. Klets kan översättas med ordet pratsam och är med andra ord en kassakö där kunderna kan ta sig extra tid att prata med både varandra och personalen.
Engagemanget är en del av ett regeringsinitiativ under projektnamnet ”Alla mot ensamhet” som ska hjälpa till att motverka ensamhet i landet, främst hos den äldre populationen.
– Många människor, särskilt äldre, kan känna sig ensamma. Som familjeföretag och stormarknadskedja har vi en central roll i samhället. Våra butiker är en mötesplats och det innebär att vi kan göra något för att bekämpa ensamhet. Kletskassa är bara en av de saker vi kan göra, säger Jumbos vd Colette Cloosterman-Van Eerd.
Kletskassa öppnade först i en butik i staden Vlijem redan 2019, men kommer nu att expandera till 200 butiker i hela landet efter att ha fått mycket positiv respons från kunder.
Förutom en långsamtgående kassa i sina butiker har man även introducerat en kaffehörna där kunder kan sitta ner en stund och prata med varandra.