I Storbritannien larmas det om att det populära irländska ölet Guinness riskerar att ta slut inför julen.
Pubägare vittnar om hur de tvingats införa ett ransoneringssystem och i många matbutiker gapar hyllor tomma när öltörstande britter panikköper drycken för att inte riskera att bli utan.
Skälet till bristen på den mörka stouten uppges vara att konsumtionen har ökat så mycket att produktionskedjan inte hunnit med – och pubägare uttrycker en förvåning över trycket.
– Jag är lite chockad eftersom det är jul. Jag hade inte förväntat mig att det skulle ta slut den här tiden på året, säger barägaren Kate Davidson i London till AFP.
Ett antal barer i landet uppges redan ha slut på ölet, något som lett till att Guinness ägare, Diageo, börjat begränsa hur många ölfat som varje utskänkningsställe får köpa in.
Kate Davidson berättar hur hon försökte beställa åtta ölfat – samma antal som hon vanligtvis beställer varje vecka. Hon fick dock veta att detta inte längre var möjligt och att hon bara tilläts köpa fyra fat – motsvarande 88 öl.
– Bryggeriet bekräftade att Diageo tvingat dem ransonera, förklarar hon.
Trendar på sociala medier
Detta innebär att Davidsons bar och många andra i landet nu själva måste införa ett ransoneringssystem, och en kund som vill beställa en Guinness måste därför först köpa två andra drycker.
Även i många brittiska mat- och dryckesbutiker märks en tydligt ökad efterfrågan så till den grad att begränsningar eller ransoneringsliknande system har införts, men vad det ökade suget efter drycken beror på är inte helt klart.
Guinness ägarbolag uppger att man maximerat ölproduktionen – men att man ändå inte hinner med. En teori är att den oväntade konsumtionsökningen särskilt bland kvinnor och unga beror på en trend i sociala medier, där man ska filma eller fotografera sig själv när man dricker en så stor klunk av ölet som möjligt.