Den revolutionerade “Gaming”-industrin

publicerad 12 juni 2017

Den moderna spelindustrin med dess olika former av spel har definitivt under senare år förtjänat sin plats som en av de stora aktörerna på marknaden, både globalt och i Sverige. År 2015 rapporterade SVT att spelindustrin i Sverige år 2014 omsatte nio miljarder kronor och växer i snitt med 39 procent per år.

Redan på 70-talet började spelindustrin hitta mark under fötterna, då genom arkad-spel. Under 70-talet började även de första konsolerna för hemmabruk produceras, men arkad-maskinerna dominerade helt klart marknaden med Pong och Space Invaders i täten. I början av 80-talet så inträffade en oroande trend i flera delar av världen vad gäller konsoler för hemmabruk, främst i USA.

Efter en stadig uppgång från runt 50 miljoner dollar i slutet av 70-talet till över 3,2 miljarder dollar år 1983 så sjönk omsättningen till 100 miljoner dollar för år 1985. Detta är en minskning med runt 97%. Kanske detta hade varit slutet för spelindustrin vad gäller hemmabruk om det inte vore för det enormt framgångsrika Nintendo Entertainment System från Japan som lanserades i USA 1985.

Under 90-talet såg arkadspel en ständig nedgång medan konsoler för hemmabruk stadigt klev uppåt. Med CD-ROM och GUI-baserade operativsystem så som Windows och Mac OS och det tidiga skedet av 3D så började en ny evolution. Med stor hjälp från ett annat japanskt företag, Sony, och deras PlayStation så sågs en stor tillväxt inom spelindustrin och vid slutet av 90-talet så omsattes cirka 500 miljarder kronor globalt motsvarande dagens värde.

Sedan millennieskiftet så har tillväxten varit enorm. Till skillnad från 80- och 90-talet så kräver dagens spel en mycket större produktion. Under 80- och 90-talet så kunde ensamma aktörer producera spel av hög standard med ett väldigt litet team under bara några få månader. Idag så kräver de större publikationerna team på hundratals medarbetare och flera år. För en marknad som är värd över 900 miljarder kronor årligen så är detta vara föga förvånande.

Spelindustrin vi känner till den idag har förändrats från de arkad- och konsol-spel den tidigare varit. En stor del av detta är spel med vadslagning, Kasino-Spel, Poker, Betting och Odds på nätet. Något som tidigare begränsat till att utövas via ombud eller vid fysiska kasinon är nu lätt tillgängligt för vem som helst med tillgång till dator eller smartphone.

Förutom spelutvecklare, spelprogrammerare och speldesigners så har spelindustrin producerat ytterligare ett yrke – professionell “gamer”. Electronic Sports, ofta förkortat e-Sports, är en mång-miljard industri med tusentals människor vars yrke innebär att prestera inom spel. Inom e-Sports finns professionella ligor och professionella lag, turneringar och världsmästerskap, precis som i vilken annan sport som helst. Den högsta prissumman hittills var i en DotA 2-turnering 2016 med en prispott på över 200 miljoner kronor.

 

 

Detta innehåll är framtaget i samarbete med Agency Island

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!