MORGONDAGENS DAGSTIDNING – söndag 23 mars 2025

söndag 23 mars 2025

The Killer – ordinär intrig med lysande skådespeleri

Mästerlige David Fincher och dennes senaste alster "The Killer" vinner inga priser för innovation eller handling, men kan uppskattas för den som finner nöje i skådespeleri, estetik samt ett berättartempo som inte andas vare sig hisp eller spatt och med en briljant Michael Fassbender i huvudrollen.

publicerad 25 november 2023
– av Jan Sundstedt
The Killer
The Killer (Michael Fassbender) tar en matpaus i väntan på målet.

Filmer om yrkesmördare och torpeder är ett återkommande tema i filmvärlden. Utmärkta exempel är Fred Zinnemanns superba dramathriller Schakalen och franska action-noir stänkaren Nikita.

The Killer, i regi av David Fincher, är en av de senaste inom genren och filmen hade nyligen premiär på streamingplattformen Netflix, samt under en begränsad period på ett selektivt urval av biografer. Netflix är även filmens huvudsakliga distributör.

Fincher är ingen gröngöling inom konstformen, då han i sitt digra CV har filmer såsom SE7EN (1995); Zodiac, (2007) och Gone Girl, (2014) – samtliga mer eller mindre utsökta verk. The Killer når inte riktigt upp till samma nivå men det betyder inte att filmen är per definition undermålig utan tvärtom.

The Killer…

I Paris väntar tålmodigt en professionell lönnmördare – The Killer (Michael Fassbender) – i en tom lägenhet i en annars befolkad byggnad, på att hans nästa mål ska dyka upp i huset mittemot. När målet anländer (en äldre man om vilken vi som publik inte får veta någonting) missar han högst oväntat och träffar istället en prostituerad som befinner sig i mannens rum.

Han lyckas undkomma och flyr till sitt hem på Dominikanska republiken, där han upptäcker att två okända torpeder, en man och en kvinna, har brutit sig in i villan och torterat hans flickvän Magdala (Sophie Charlotte). Han besöker henne på sjukhuset där hon ligger svårt skadad men vid liv. Hon berättar att torpederna anlänt i en taxi. The Killer söker och finner taxichauffören som körde torpederna till villan. Under förhör berättar han att mannen haltar och kvinnan har en frisyr ”som liknar en bomullstuss”.

Huvudpersonen reser därefter till New Orleans, för att där överraska sin mellanhand, en advokat vid namn Hodges (Charles Parnell) – den som anlitade honom för Parisjobbet. Hodges vägrar emellertid av någon anledning att avslöja vem uppdragsgivaren är, och som belöning blir han brutalt avrättad. Hans sekreterare erbjuder sig emellertid att lämna ut namnen på lönnmördarna och uppdragsgivaren. The Killer reser nu vidare i sin jakt på de som torterade hans flickvän, och för att hitta den mystiske uppdragsgivaren…

The Killer
I väntan på målet… i ”The Killer”. Foto: Imdb/Netflix

Linjär handling i långsamt tempo

The Killer är inte en film för den som förväntar sig snabba actionsekvenser (det finns dock en scen som med stor sannolikhet glädjer den delen av publiken), ADHD-tempo eller för den delen mantlar. David Fincher jobbar inte på det sättet utan har ett helt annat berättarspråk i sitt DNA.

Filmen är, med risk för att låta en aning pretentiös, en ”vuxen” film. Med det menar jag en ton som inbjuder till tålamod och eftertanke. The Killer är överlag långsam, med en nyans som får tittaren att vackert sitta ner och låta handlingen ta sin tid. Handlingen är i grunden väldigt enkel, om en känslokall yrkesmördare som för första gången i sitt liv missar sitt mål och tvingas ta konsekvenserna av detta. På ett sätt kan man säga att han får smaka på delar av sin egen medicin. En psykopat som får se våldet i sin värld komma hem, han som så ofta åsamkat andra ond bråd död och lidande.

Filmen är till det yttre linjär, med Fassbenders berättarröst som hjälper oss fram i handlingen, utan att för den sakens skull ge åskådaren större insikt i varför saker sker eller vem denne man är eller hur han hamnat i denna onda och sjukliga våldsspiral som präglat större del av han vuxna liv. Yrkesmördare är trots allt (gudskelov) ett något udda karriärval.

David Fincher är en räv av den äldre skolan, som vet exakt var kameran ska placeras för att linsen ska fylla bioduken med ett foto av genomtänkt slag. I mina ögon är dock beslutet att lägga en orange-gul lyster över filmen emellanåt något störande. Tänk SE7EN gånger tre, så får ni en uppfattning av filmens färgpalett.

The Killer
”The Killer” slår till… Foto: Imdb/Netflix

Michael Fassbender lysande

Michael Fassbender gör som så ofta förr – briljerar. Hans yrkesmördare är otäckt effektiv, känslokall (”I. don’t. give. a. fuck”), hyperintelligent och bär på en yttre mask som är närmast steril vad gäller känslouttryck. Jag vet inte många som kan se lika stoiska ut som Fassbender. Enda gången The Killer visar genuint mänskliga drag är när han upptäcker att han flickvän råkat illa ut. Whiskypinnen med en likaledes suverän Tilda Swinton räknas inte.

Musiken av Trent Reznor och Atticus Ross bidrar till filmens aningen dystra ton. Ty dystert är det överlag, givet ämnet. The Killer präglas av empatilöst grovt våld och en värld av psykopati, där motorn bakom våldet som så ofta förr är mammon, det vill säga pengar. The Killer skonar ingen i jakten på hämnd – skyldig som oskyldig.

David Fincher är i och med The Killer tillbaka på familjär mark. Filmen når dock inte den översta hyllan av Finchers tidigare alster. För det är ämnet, eller snarare manuset, något för generiskt. Något jag inbillar mig att Fincher medvetet gjort, till den grad att han medvetet lurar oss att initialt tro att filmen kommer att bli djupare än vad som sedan visar sig vara fallet. I stället vill han kanske enbart – vilket inte är att underskatta – ge publiken två timmars underhållning, förklädd i djupsinnig kostym.

 

Jag kan utan omsvep ge filmen tummen upp. Om inte annat för att njuta av Michael Fassbenders högklassiga skådespeleri och David Finchers förmåga att gång efter annan visa vilken auteur han är, i myllan av mer standardiserade regissörer. Den som förväntar sig en actionstänkare lär bli besviken, men den som söker alternativ till allmänna och massproducerade filmer kan med stor sannolikhet förväntas uppskatta The Killer.

Jan Sundstedt

The Killer
The Killer - 2023 US One Sheet.

Regi: David Fincher
Manus: Andrew Kevin Walker
Producenter: William Doyle, Peter Mavromates, Ceán Chaffin och Raphaël Benoliel (Paris)
Musik: Trent Reznor och Atticus Ross
Längd: 118 minuter
Svensk premiär 27 oktober 2023 samt 10 november (Netflix)

I rollerna (urval).
Michael Fassbender
Tilda Swinton
Charles Parnell
Arliss Howard
Kerry O'Malley
Sophie Charlotte

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Fem förnämliga filmer med Gene Hackman

Mot bakgrund av den tråkiga nyheten kring Gene Hackman och hustrun Betsy Arakawas död, önskar kulturredaktionen hedra minnet av skådespelarlegenden med en gott-och-blandat-påse innehållande fem utsökta alster med Hackman i bärande roller.

publicerad 15 mars 2025
– av Jan Sundstedt
Gene Hackman The Royal Tenenbaums
Gene Hackman (1930 - 2025), i en av sina många paradroller: "The Royal Tenenbaums".

Gene Hackman må nu ha lämnat oss, men hans minne och prestationer lever vidare. Med ett häpnadsväckande cv bestående av 101 (!) rollprestationer har han få motsvarigheter i Hollywood – en karriär lika imponerande som mångsidig.

Hackman var en av de där sällsynta skådespelarna som aldrig förlitade sig på yviga manér eller teatraliska överdrifter. Hans förmåga att gestalta komplexa, ofta motstridiga manliga karaktärer var närmast oöverträffad. Han kunde vara brutal och sårbar, självsäker och plågad – ibland i en och samma scen. Oavsett genre rörde han sig obehindrat mellan rollerna och gjorde dem alltid trovärdiga.

Mot bakgrund av den tråkiga nyheten är det således på sin plats att hedra minnet av Gene Hackman med ett ödmjukt tips på fem filmer, som samtliga kan ses som essentiell tittarupplevelse vad gäller skådespelaren men också människan Gene Hackman.

Gene Hackman
Gene Hackman – kamelont och mångsidig som få. Foto: kollage/X/@il0venostalgia

Fem godbitar

En lista av detta slag är, som den kloke läsaren givetvis inser, högst subjektiv. Man bör dock inte bli alltför tagen på sängen av några av titlarna här nedan, då ett par av dem tenderar att dyka upp i liknande sammanhang.

Filmerna presenteras i kronologisk ordning, snarare än en rangordning – ett rättvist grepp när det gäller en så gedigen filmografi.

1. The French Connection – Lagens våldsamma män (1971) – regi: William Friedkin

Ska man se endast en kriminalfilm innan ridån går ner, torde The French Connection vara given. I rollen som den kompromisslöse, hårdföre polisen Jimmy ”Popeye” Doyle levererar Hackman en oslagbart intensiv och realistisk prestation, vilket också gav honom hans första Oscar.

William Friedkins polisthriller satte en ny standard för genren vid premiären 1971. Filmen belönades med fem Oscars, däribland Bästa film och Bästa manliga huvudroll för Hackman. Hans insats som Doyle är en av karriärens mest oförglömliga – en rollfigur med skit under naglarna och en brutal hårdhet som kändes äkta.

Denna råa och dokumentärt skitiga skildring av New Yorks undre värld är än idag ett kraftprov i genren.

The French Connection hade svensk premiär 28 augusti 1972.

2. Superman: The Movie (1978) – regi: Richard Donner

Richard Donners superhjälte-epos är nog bekant för de flesta, men få superhjältefilmer hade varit lika minnesvärda utan Hackmans smått ikoniska skurkporträtt. Som den självgode och diaboliskt charmiga Lex Luthor stjäl han scener med en kombination av komisk finess och hotfull intelligens.

Med en mix av humor och hotfullhet lyckas Hackman göra Luthor till en oförglömlig skurk. Det sades att han till en början inte ville raka huvudet för rollen, men kompromissen blev att Luthor bar olika peruker – ett drag som adderade till rollfigurens excentriska karaktär – en antagonist med karisma, långt ifrån dagens CGI-stinna skurkar.

Richard Donners mästerstycke satte dessutom ribban för alla framtida superhjältefilmer.

Superman The Movie hade svensk premiär 19 februari 1979.

3. Självmordspatrullen (Uncommon Valor, 1983) – regi: Ted Kotcheff

Det må kanske överraska någon att denna något udda fågel ur Hackmans långa karriär har letat sig in. Dock inte för undertecknad. Här gestaltar han en Vietnamveteran som samlar en grupp gamla soldater för att frita sin son ur ett vietnamesiskt fångläger.

Filmen, producerad i efterdyningarna av Vietnamkriget, har med åren växt till något av en kultklassiker. Hackmans insats är fylld av mänsklig värme och beslutsamhet, vilket lyfter filmen långt över dess genrekonventioner.

En hårdkokt men känslosam krigsfilm, där Gene Hackman visar varför han var mästare på att förmedla både auktoritet och djup mänsklighet i en och samma roll.

Självmordspatrullen hade svensk premiär 13 april 1984.

4. De skoningslösa (Unforgiven, 1992) – regi: Clint Eastwood

Västernfilmernas västernfilm? Det kan en absolut, med gott fog, anse om Clintans enastående anti-vålds-opus från tidigt 90-tal. Hackman spelar den sadistiske sheriffen ”Little Bill” Daggett, en man vars moraliska kompass är lika skev som hans våldskapital är hänsynslöst.

Filmen belönades med fyra Oscars, varav Hackman vann sin andra Oscar för Bästa manliga biroll. Hans porträtt av Daggett är på en gång karismatiskt och fruktansvärt skrämmande, en av de mest minnesvärda antagonistrollerna i modern filmhistoria.

Rollen bekräftade än en gång Gene Hackmans unika förmåga att gestalta komplexa skurkar som inte bara var onda, utan också mänskliga.

De skoningslösa hade svensk premiär 11 september 1992.

5. Enemy of the State (1998) – regi: Tony Scott

”Du är övervakad, medborgare, och det går inte att undkomma.” Det är temat för Tony Scotts actionladdade och dystopiska konspirationsthriller. En film som var långt före sin tid i sin kritik av massövervakning och digital kontroll. Hackman spelar en ex-NSA-agent, en paranoid och desillusionerad man som vet lite för mycket om maktens mörka sidor.

Gene Hackmans roll kan också ses som en slags andlig uppföljare till hans karaktär i Francis Ford Coppolas Avlyssningen (1974), och han ger filmen tyngd med sitt luttrade och paranoida uttryck. Enemy of the State förutspådde dessutom det moderna massövervakningssamhället långt innan det blev en realitet.

En påminnelse om att Gene Hackman, trots sin status i Hollywood, aldrig var rädd för att låna sitt namn till filmer med ett budskap.

Enemy of the State hade svensk premiär 18 december 1998.

En legend lever vidare

Så där har vi dem – fem förnämliga Gene Hackman-godbitar att njuta av, återupptäcka eller uppleva för första gången. Ett axplock ur en karriär som få kan mäta sig med och en skådespelare vars avtryck på filmhistorien är lika oförglömligt som hans roller.

Gene Hackman Mississippi Brinner
Foto: Imdb

Gene Hackman var en av Hollywoods mest respekterade skådespelare, en man som med sin närvaro kunde lyfta vilken film som helst. Oavsett genre, oavsett roll, så fanns det alltid en ärlighet i hans skådespeleri. Hans arv är odödligt, och hans filmer kommer fortsätta att inspirera i generationer framöver.

 

Jan Sundstedt

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Storkäftade klassikern med mod och morske män

Steven Spielbergs genombrott och legendariska filmatisering av romanen Jaws är mer tidlös än många känner till. I Hajen ges bland annat prov på vad mod och beslutsamhet kan åstadkomma i kampen mot korruption.

publicerad 28 februari 2025
– av Jan Sundstedt
JAWS Hajen
Terror griper tag i ortsbefolkningen.

Steven Spielbergs beslut att ta sig an författaren Peter Benchley och dennes oväntade kioskvältare Jaws (Hajen), gav vid tidpunkten den numera världsberömde regissören med stor sannolikhet upphov till ett flertal tankar. Två saker han inte räknat med kan ha varit vilken utomjordisk succé filmen skulle komma att bli och att inspelningen skulle bli en mardröm modell redig hjärtsnörp.


Artikeln publicerades ursprungligen på Nya Dagbladet den 28 oktober 2022.


Boken – förlagan

Romanen Jaws växte fram ur författaren Peter Benchleys fascination för hajar i allmänhet och hajattacker i synnerhet. Den episod som Benchley ofta nämnt som ögonöppnare är den om hajfiskaren Frank Mundus dramatiska upplevelse år 1964. Mundus fångade då en vithaj på över (ej formellt vägd) två ton, i Montauk, Long Island, utanför New York.

Fram till 1971 hade Benchley försörjt sig i huvudsak som frilansjournalist samt (under en kortare period) som talskrivare åt dåvarande president Lyndon B. Johnson. Han gjorde vid tidpunkten ett enligt honom själv ”sista försök att försörja mig som författare”.

Via sin agent lät han föreslå två idéer till hugade bokförlag och publicister. Ett förslag gällde en ”mördarhaj som terroriserade ett litet semester- och fiskesamhälle”. Bokförlaget Doubleday nappade på idén och gav Peter Benchley ettusen dollar i förskott för ett utkast. Ett utkast som kom att bli romanen Jaws.

Den inbundna utgåvan höll sig på bästsäljarlistan i 44 veckor och den efterföljande pocketboken sålde året därpå miljontals exemplar. Recensionerna var blandade. Många kritiker menade att prosa och karaktärisering saknades men de flesta var överens om romanens effektiva spänning.

Två nyckelpersoner som fått upp ögonen för romanen redan innan publicering var producenterna Richard D. Zanuck och David Brown. Duon var snabbt framme och nöp filmrättigheterna till boken för 175 000 dollar. Nu gällde det att finna en kompetent och våghalsig regissör…

JAWS Hajen
Romanen Jaws – pocketbok 1975.

Enter Steven Spielberg

Den vid tidpunkten 27-årige Spielberg hade 1973 regisserat sin första långfilm The Sugarland Express för Jaws-producenterna Zanuck/Brown. I samband med ett möte på herrarnas kontor noterade den numera världsberömde regissören ett exemplar av den opublicerade romanen.

Efter att ha norpat med sig och läst boken fängslades han ögonaböj och noterade bland annat att grundstoryn liknade hans tv-film Duel (Duellen, 1971), genom att båda handlar om ”bjässar som urskiljningslöst attackerar människor”.

Sedan påtänkte regissören John Sturges fått foten med anledning av att han ”inte såg skillnad på val och vithaj”, föll valet på unge herr Spielberg. Filmen erhöll en initial budget på 3.5 miljoner dollar och ett inspelningsschema på 55 dagar. Inspelningsstart sattes till maj 1974 och förväntades vara färdig i slutet på juni. Nu blev det inte riktigt så.

Steven Spielberg JAWS
Spielberg och Bruce våndas under inspelningen av ”Jaws”.

Marthas’s Vineyard

Val av inspelningsplats föll på ön Martha’s Vineyard, Massachusetts. David Brown förklarade att produktionen ”behövde ett semesterområde som var tillräckligt mycket medelklass så att en aggressiv hajs plötsliga närvaro skulle riskera att förstöra turistverksamheten och därmed mycket av ortens ekonomi”.

Platsen valdes också med anledning av att omgivande hav har en sandbotten som inte överstiger 11 meters djup, så långt ut som 19 km. Detta gjorde det möjligt att på ett praktiskt sätt arbeta med de mekaniska hajarna samtidigt som man gav skenet av att vara långt ute till havs.

Spielberg ville filma så mycket som möjligt av vattensekvenserna ur en badandes perspektiv. För detta ändamål utarbetade filmfotografen Bill Butler nyskapande kamerautrustning. Inklusive en rigg för att hålla kameran stabil oavsett tidvatten samt en snillrik förseglad och sänkbar kameralåda.

Problem och strejkande Bruce

Exempel på problem som fick Steven Spielberg att genomlida panikattacker och mardrömmar – när inspelningen efter 159 dagar äntligen var över:
– Den mekaniska hajen Bruce (döpt efter regissörens advokat) krånglade konstant. Vilket mer eller mindre tvingade Spielberg att anamma principen ”less is more” för scener som involverade hajen.
– Robert Shaw (färgstarke hajfiskaren Quint) var ökänd för sin kärleksfulla relation till alkohol. Han krökade regelbundet och hamnade ofta i öppen konflikt och bråk med främst Richard Dreyfuss (oceanologen Matt Hooper). En oanad konsekvens av männens grälsjuka relation blev att spänningarna mellan Quint och Hooper blev än mer realistiska.
– Filma på plats, till havs, visade sig omgående vara oerhört komplicerat. Utöver en strejkande Bruce så vattenfylldes kameror och annan utrustning frekvent. Quints fiskebåt The Orca sjönk titt som tätt och vid ett tillfälle var båtens propeller nära att dekapitera Carl Gottlieb (en av flera manusförfattare till Jaws).

En bok jag kan rekommendera är Memories From Martha’s Vineyard. Där finns allt den intresserade önskar veta om den problemtyngda inspelningen.

JAWS Hajen
Polischef Martin Brody (Roy Scheider) bevittnar en hajattack i ”Jaws”.

Roman vs. film

Filmen innehåller betydande skillnader jämfört med sin litterära förlaga. Spielbergs version är mer en fristående tolkning på egna ben och inte en karbonkopia – tack och lov för det.

Tre markanta skillnader:
1. I filmen är karaktärerna överlag sympatiska. Så icke i romanen. Matt Hooper är en oförskämd knöl som hoppar i säng med polischef Brodys fru Ellen. Ellen Brody är i sin tur drivande i denna amorösa utsvävning och en gnällspik modell större. Hennes make polischefen (Martin Brody) är en bitter dysterkvist som gärna tar till nävarna när orden tryter.
2. Borgmästare Vaughn är i filmen ingen ondskefull person med maffiakopplingar. Naiv och ovillig att inse faran, ja, men ingen herr Krabba-liknande figur med profithungriga händer i skuld till yrkeskriminella. En skuld som i sin tur får ödesdigra konsekvenser får ortens invånare.
3. Slutet. Utan att avslöja för mycket, låt mig kortfattat konstatera att filmversionen äger.

Vi får tacka försynen och Steven Spielbergs genidrag att helt kasta ointressanta och onödiga sidohandlingar överbord. Istället fokuserar han på en mer linjär och för tittaren mer begriplig äventyrsthriller med inslag av fruktan och terror.

Filmens handling torde för gemene man – såvida en inte sovit under en sten i 47 år – vara välkänd. Därav endast några rader om denna.

Från till synes ingenstans bestämmer sig en gigantisk vithaj för att invånarna i den lilla sömniga orten Amityville passar utmärkt som måltider. Filmens inledande scen och tillika hajattack, föranleder stadens polischef att söka stänga badstränderna. Något han motarbetas från att göra av stadens kommunfullmäktige, som ser intäkterna från sommarturisterna puts väck.

Föga förvånande följer ytterligare dödliga attacker varpå man till slut bestämmer sig för att ha ihjäl besten. Det blir nu upp till trion Brody, Hooper och Quint att oskadliggöra det dödliga hotet.

Braksuccé

Jaws hade premiär i USA den 20 juni 1975 och inledde sitt segertåg med en rekordhelg på 7 miljoner dollar, och på blott tio dagar hade den tjänat in över 21 miljoner dollar. På den vägen fortsatte det, med över 100 inspelade miljoner dollar på endast 59 dagar – oöverträffat för sin tid.

Filmen tillbringade sedan 14 veckor i rad som amerikansk listetta och internationella penning- och publiksiffror pekade på samma sak – spikrakt uppåt.

Jaws är, justerat för inflation, till dags dato fortfarande på topp tio-listan över mest inkomstbringande filmer någonsin.

Box office JAWS

Mandom, mod och morske män

Det krävs ovan nämnda för att ens försöka sig på att göra en film som Jaws. 70-talet var en tid då dessa egenskaper fortfarande existerade i Hollywood. Det märks mer än väl på slutprodukten. Det är en makalös film som levererar på alla tänkbara plan. Spänning, fruktan, äventyr, beslutsamhet samt en och annan, för anspänningens skull, roande scen.

Mitt i all nagelbitande dramatik och nervkittlande raffel finns även sensmoral värd att notera. Jaws visar med all önskvärd tydlighet vad politisk endera naivitet eller korruption kan orsaka för skada. I filmen med oskyldiga dödsoffer som följd.

I motsats till detta får vi prov på vad beslutsamhet, mod, kampvilja, enighet och morske män kan åstadkomma. Med fara för sina egna liv beslutar sig filmens tre musketörer för att konfrontera problemet. Med ruter, tåga och ett ovisst öde tar man sig an uppgiften – utan tillstymmelse till woke och politisk korrekthet. I Jaws finns ingen plats för sojadrickande och feminiserade män.

Dah-dah-dah-dah…

Manuset är prickfritt med en dialog som känns naturlig. Regissör Spielberg har kanske aldrig varit bättre än i detta hans genombrott. Fullständigt enastående och i synnerhet om man begrundar vad han fick genomlida. Filmen är fylld till brädden av färgstarka karaktärer som vi önskar veta mer om och lära känna. Från de tre klarast lysande stjärnorna till minsta statistroll.

De krånglande specialeffekterna lyckas man till slut få ordning på så pass att vi som åskådare sväljer… historien med hull och hår. Bra jobbat, Bruce.

 

 

En särskild not av tacksamhet går till kompositören och legenden John Williams. Steven Spielberg har sagt att ”filmen skulle inte ha blivit hälften så uppskattad och framgångsrik, om det inte vore för ’Johnnys’ geniala ledmotiv och exceptionella musik”. Jag kan bara instämma med föregående talare.

Förslag på hur denna anrika rätt bör serveras, är framför allt den enastående 4K UHD-utgåvan som härförleden tacksamt såg dagens ljus. Den går att finna via denna länk. Jag pysslar inte med streaming så det får en själv leta upp.

Filmen får givetvis mina helhjärtade rekommendationer. Något annat kan inte komma på fråga. Jaws är en typ av film som inte längre produceras, så passa på och njut innan det är försent. Avslutningsvis vill jag passa på och säga att… Vi kommer att behöva en större båt…

 

Jan Sundstedt

Hajen JAWS
JAWS - 1975 US One Sheet.

Regi: Steven Spielberg
Manus: Carl Gottlieb och Peter Benchley
Producenter: David Brown och Richard D. Zanuck
Musik: John Williams
Längd: 124 minuter
Svensk premiär 20 december 1975

I rollerna (urval).
Robert Shaw
Roy Scheider
Richard Dreyfuss
Lorraine Gary
Murray Hamilton
Jeffrey Kramer

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Ett imponerande och skakande dokument om svensk rättsröta

En av den svenska kriminalhistoriens mest skrämmande och smått overkliga rättskandaler är tvivelsutan historien om mordet på 27-åriga Catrine Da Costa, år 1984. Dokumentärserien ”Det svenska styckmordet” dyker ner i den surrealistiskt inkompetenta polisutredning som följde och det dåtida samhälle som uppslukades av hat och drev, ivrigt påhejade av könskrigarfeminister och etablissemangsmedia.

publicerad 31 januari 2025
– av Jan Sundstedt
Det svenska styckmordet Catrine Da Costa
Catrine Da Costas riktiga mördare, menar ett flertal experter, finns inom en krets av initialt "intressanta personer" - innan de två syndabockarna "Obducenten" och "Rättläkaren" dök upp.

Manusförfattarna Johannes Hallbom och Dan Josefsson har med Det svenska styckmordet, som belyser mordet på 27-åriga Catrine Da Costa och det efterföljande justitiemordet, skapat en av de mest genomarbetade, sakligt uppbyggda och djupt engagerande svenska dokumentärserierna på länge.

Serien är snudd på journalistiskt mästerverk, där varje avsnitt (fyra totalt) bygger upp en obönhörlig känsla av frustration och indignation inför det totala rättshaveri som drabbade de två utpekade männen – ”Allmänläkaren” och ”Obducenten”.

Dessa mäns liv förstördes av en smått sinnesförvirrad rättsapparat (med ansvarige åklagaren Anders Helin som fronfigur), ivrigt påhejade av feministisk ideologi, tillsammans med graverande myndighetsinkompetens och inte minst massmedialt drev.

Gediget, pedagogiskt och sakligt

Seriens struktur är pedagogisk utan att bli förenklad. Materialet tycks gediget efterforskat, och det är tydligt att teamet har grävt djupt i arkiv, domstolsprotokoll och tidigare okända dokument.

Vittnesmål, nyhetsklipp och intervjuer vävs ihop till en obeveklig framställning av hur en obefintlig beviskedja och rent absurda indicier kunde leda till åratal av rättsprocesser, och i praktiken fördärva två oskyldiga människors liv.

Seriens kraft ligger i dess orubbliga saklighet. Hallbom och Josefsson lutar sig aldrig mot sensationsmakeri, trots att ämnet i sig är sprängstoff. Istället låter de dokumenten, intervjuerna och de historiska skeendena tala för sig själva, och det är just därför Det svenska styckmordet träffar så hårt.

Det svenska styckmordet Catrine Da Costa
Den mördade Catrine Da Costa. Foto: Imdb/SVT

Hatets och ideologins domstol

Den som ser Det svenska styckmordet utan att känna sitt blodtryck stiga har antagligen begåvats med nerver av stål eller lider av ointresse för genuin rättvisa. Här skildras en polisutredning där inkompetens övergår i ren manipulation, och, för att vara tydlig, närmast ofattbart bedrägeri.

Centralt i skandalen står den ökända ”daghemsutredningen”* (skribentens ordval), och de så kallade ”flickans minnesbilder”. Uppdiktade minnesbilder, där en liten flicka (som till råga på allt är dotter till en av de anklagade), påstås ha bevittnat hur hennes pappa och dennes vän styckat en kvinna. En renodlad science-fiction-berättelse, som dessutom förändrades och förstärktes över tid. Alltmedan pådrivande psykologer och könskrigarfeminister konstruerade ett narrativ som saknade förankring i verkligheten.

Polisen och åklagarna drevs dock inte av vilja att finna sanningen, utan av en ideologisk övertygelse om att män som dessa – läkare med akademisk bakgrund – naturligtvis var kapabla till fruktansvärda brott. En genuspolitisk häxjakt tog raskt vid, där pressen, aktivistiska jurister och en rättsmedicinsk expertis, som snarare agerade åsiktspoliser än objektiva sakkunniga, bidrog till att fallet fick sitt absurda liv.

Josefsson och Hallbom gör ett exemplariskt arbete i att redogöra för alla dessa detaljer utan att tappa berättelsens kärna. Vi får se intervjuer med personer som var på plats, vi får höra de osannolika domskälen och vi får bevittna en samhällskollaps i mikroformat – där rättsstaten offrade sitt eget existensberättigande på könskrigets altare.

Orwellsk rättsröta

Det som gör Det svenska styckmordet så upprörande är just hur bekant mönstret känns. En moralisk panik sköljer över samhället, medierna eldar på, institutioner böjer sig för trycket, och oskyldiga hamnar i kläm. Låter bekant, inte sant?

Dokumentären visar hur fallet Da Costa inte var en slump eller ett olycksfall i arbetet. Den var en konsekvens av en politiserad samtid, där den dominerande feministiska ideologin, i kombination med en sensationslysten mediekår, skapade en skenrättegång i offentligheten.

Detta är en dokumentär som bör ses av alla med minsta intresse för rättssäkerhet och modern svensk historia. Den blottlägger hur staten, pressen och rättsväsendet kan agera när de drivs av ideologi snarare än bevis – och vilka fasansfulla konsekvenser detta kan få.

Det svenska styckmordet finns tillgänglig via SVT Play.

 

Jan Sundstedt

*Metodiken påminner om de ökända amerikanska daghemsfallen under 1980-talets ”Satanic Panic”, där barn genom upprepade och manipulativa förhör ficks att ’minnas’ groteska brott som aldrig ägt rum. Precis som i fallet med den tvååriga flickan i fallet Da Costa, tycks utredarnas övertygelse ha varit viktigare än faktisk bevisning.

Det svenska styckmordet
Det svenska styckmordet - 2024 marknadsföringsposter.

Manus: Johannes Hallbom och Dan Josefsson - sistnämnde även seriens berättarröst
Producenter: Johan Brånstad, Helena Ingelsten och Axel Arnö
Längd: 59 minuter * fyra avsnitt
Svensk premiär 27 november 2024 på SVT Play

FALLET CATRINE DA COSTA

Mordet:

  • 27-åriga Catrine Da Costa, prostituerad i Stockholm, försvinner i juni 1984.
  • Hennes styckade kropp hittas i plastpåsar vid Karlberg och i Solna. Huvudet och inre organ saknas.
  • Dödsorsaken kan aldrig fastställas.

De felaktigt utpekade:

  • Allmänläkaren (Tomas Allgén) och obducenten (Teet Härm) grips 1984–85. Männen har ringa koppling till varandra utanför arbetet.
  • Misstankarna bygger på indicier och ett mycket tveksamt vittnesmål från en ex-fru.

Polisutredningen och rättsprocessen:

  • Utredningen präglas av inkompetens, läckor och en förutbestämd bild av männens skuld.
  • Psykologförhör med ett barn ("Allmänläkarens" då två-åriga dotter) leder till påståendet att hon sett en styckning.
  • Virriga vittnesutsagor och horribelt ogrundande påståenden från kors och tvärs, utan någon som helst förankring i verkligheten, dyker upp och tas med i bevisföringen.
  • De åtalade frias till sist från mord men döms ändå, genom en ytterst märklig formulering i domen (felaktigt) för styckning – utan bevis.
  • Nämndemän, med band till könskrigarfeministiska grupper, påverkar domen, tillsammans med massiv påtryckning från en i princip enig mediakår.

Efterspel:

  • Männen får sina liv och karriärer förstörda.
  • Domen rivs upp 2010, men rättsskandalen är ett faktum.
  • Dokumentären Det svenska styckmordet avslöjar nya detaljer och rättsväsendets katastrofala misslyckande.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

En hyllning till en av filmmusikens obestridliga giganter

Den utsökta dokumentären "Music by John Williams" är ett starkt porträtt av en man vars livsverk förändrat hur vi upplever film.

publicerad 18 januari 2025
– av Jan Sundstedt
Music by John Williams
Filmmusikens GOAT - John Williams

I dokumentären Music by John Williams, regisserad av Laurent Bouzereau, belyses en av den orkestrala filmmusikens mest obestridliga giganter, hans längre än 60-åriga karriär, och den personliga resan bakom hans tidlösa verk.

Detta är inte bara en film om en kompositör, utan ett djupt känslosamt porträtt av en man vars livsverk förändrat hur vi upplever film.

John Williams var 45 år gammal när han gjorde musiken till den allra första Stjärnornas Krig-filmen. I en ålder då många tror att deras bästa tid är sedan länge förbi, var han bara på väg att bli varm i kläderna…

En resa genom musikhistorien

Music by John Williams är en hyllning till John Williams otroliga livsverk. Från hans första stapplande steg i musikens värld som jazzpianist i New York, till hans genombrott som filmkompositör i Hollywood, får vi följa en man vars passion för musik format hela filmindustrin.

Genom intervjuer med nära samarbetspartners som Steven Spielberg och George Lucas, får vi en inblick i hur hans melodiska geni förädlade verk som Stjärnornas Krig, Indiana Jones och Schindler’s List. Spielberg beskriver deras samarbete som ”Ett av mitt livs största privilegier”.

Det är fascinerande att upptäcka hur Williams ofta skapar teman som kopplas till specifika karaktärer, vilket låter publiken intuitivt associera en scen med en viss karaktär – ibland även när denne inte ens är närvarande i själva scenen.

Laurent Bouzereau tar oss även bortom filmduken och utforskar Williams karriär som orkesterdirigent och hans bidrag till den klassiska musikscenen. Vi får höra om hans kompositioner för olympiska spel och presidentskap, liksom hans insatser för att förnya intresset för symfonisk musik bland nya generationer.

Music by John Williams
Steven Spielberg och John Williams i djupa tankar. Foto: Imdb

Ödmjuk och anspråkslös

Trots sitt enorma arv framstår Williams som en ödmjuk och anspråkslös man, något som dokumentären skickligt fångar. Hans djupa kärlek till musiken lyser igenom i varje intervju och varje scen.

Bouzereau väver även in mindre kända aspekter av Williams liv, som förlusten av hans första hustru, Barbara Ruick, 1974. Denna tragiska händelse berörs kort men ärligt, utan att ta fokus från Williams kreativa drivkraft samt känsla för vad som passar en specifik films ton.

Det är tydligt att han har en djup intuitiv förståelse för musikens roll i berättandet, trots att han själv öppet medger att film som medium – hur lustigt och märkligt det än må låta –  aldrig riktigt fångat hans intresse.

Music by John Williams
John Williams i sitt bästa element – framför en välskolad orkester. Foto. Imdb

Mästerlig iscensättning

Dokumentärens estetik fångar John Williams anda på ett nästan magiskt sätt. Scener med orkestrar som spelar hans musik varvas med arkivmaterial och nyskapande animationer som visualiserar hans noter på ett unikt sätt.

Bouzereaus val att låta Williams själv berätta om sina kompositioner, kompletterat med intervjuer av musiker och filmproducenter, skapar en upplevelse som är lika informativ som emotionellt gripande.

Särskilt kom jag att uppskatta de inslag där mer personliga detaljer träder fram. Exempelvis anekdoten om hur Williams skrattade åt den tillfälliga filmmusiken (på engelska ”temp music”) i Hajen, innan han raskt ersatte den med sina egna ikoniska toner. Toner som det inte nog kan poängteras bidrog till filmens braksuccé, samt rejält förhöjde filmens äventyrliga stämning.

Music by John Williams är inte bara en film om en person, utan ett ode till en hel konstform. John Williams kompositioner har förmågan att förvandla rädslor till hopp, sorg till styrka och fantasi till verklighet.

Via dokumentären får vi inte bara en djupare uppskattning för hans konstnärliga skicklighet, utan också en påminnelse om musikens kraft att beröra och förändra oss.

En hyllning till ett tidlöst arv

På ett personligt plan kan jag inte med ord beskriva hur mycket denne fantastiska mans kompositioner betytt.

Från det att en som 10-åring, fastnaglad i en inte helt oöm biofåtölj på ett fullproppat Rigoletto, översköljdes av de inledande tonerna i ledmotivet till Stjärnornas Krig, var min fascination för allting film predestinerad. Fast i beundran för den magiska och förtrollande musik som i mångt och mycket format mitt filmälskande liv.

Detta är en film som bör ses av alla som någonsin har blivit rörda av tonerna från en orkester eller mäktiga melodier på bioduken. John Williams må vara snart 93 år (f. 8 feb. 1932), men hans arv kommer leva vidare i generationer.

Music by John Williams är ett måste för alla som älskar musik, film och mänsklig kreativitet i största allmänhet.

 

Jan Sundstedt

John Williams
Music by John Williams - 2024 Disney+ promo artwork

Regi: Laurent Bouzereau
Producenter: Sara Bernstein, Frank Marshall, Ron Howard, Brian Grazer, Steven Spielberg, med flera.
Musik: Ja, vem kan stå bakom den, månntro...

Music by John Williams finns för närvarande att beskåda via streamingtjänsten Disney+

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.

Send this to a friend