Nålens öga: Spionthriller kryddad med romantik

Bered dig på spänning då spionen die Nadel istället för att återvända till Tredje riket lider skeppsbrott och ställs inför ett klassiskt dilemma på Englands sydöstra kust. Regissören Richard Marquand har vävt samman spänning och romantik på ett förträffligt sätt.

publicerad 15 april 2022

Jag hade till denna påskhelg för avsikt att publicera något matigt, innehållsrikt och mustigt. Sedan slog det mig att våra kära läsare måhända har mycket annat på gång, som till exempel att äta ohälsosamma mängder godis, måla fåniga ägg eller varför inte susa omkring på kvastarna sina? Således serveras denna gång något lättsmält men icke desto sämre för det – tvärtom. För vad kan passa bättre i dessa tider än att stänga ner informationsflödet från omvärlden och i stället se en förnämlig och klassisk spionthriller från 1981: Eye of the Needle.

Filmen baseras på en bästsäljande roman av författaren Ken Follet. En närmast ikonisk herre inom sitt gebit och då företrädesvis inom genren spionthriller – ofta mot bakgrund av andra världskriget. Bland övriga verk kan nämnas titlar såsom The Key to Rebecca, The Pillars of the Earth och World Without End. Titeln som denna recension avhandlar utkom 1978 och blev till celluloid 1981.

Handlingen utspelas under andra världskriget, 1944, och kretsar kring den tyska militära underrättelsetjänstens bästa och mest livsfarliga spion; die Nadel (Donald Sutherland). Kodnamnet die Nadel betyder ”Nålen” och anspelar på vederbörandes skickliga och dödliga hantering av stilettkniv.

Die Nadel är sedan krigets inledning stationerad i London, delvis mot bakgrund av att han pratar flytande engelska och därmed smälter väl in i omgivningarna. Hans primära uppdrag är att hålla koll på vad britterna har för sig och sedan vidarebefordra informationen till sina överordnade inom Abwehr och Tredje riket. Dagen D närmar sig och det hastar för Tyskland att försöka ta reda på var de allierades landstigning kommer att ske. Tecken talar för att invasionen kommer att äga rum där Engelska kanalen är som smalast, det vill säga Pas-de-Calais, men Die Nadel har upptäckt att den tilltänkta invasionsflottan inte är något annat än en operation under falsk flagg – eller kanske med dagens språkbruk – falska nyheter.

Som vi förstår är det bråttom hem till Tyskland och att där, inför Führern själv, avslöja sin upptäckt. Hemresan blir dock ett större äventyr än vad han har tänkt sig.

Eye of the Needle är inget annat än en förnämlig spionthriller, spetsad med en verklighetstrogen dos romantik. Filmatiseringen är väl trogen sin romanförlaga och manusförfattare Stanley Mann respekterar och förvaltar källmaterialet med fast penna. Richard Marquand (Return of the Jedi) regisserar med ett gott öga för spänning och romantik sammanvävda på ett trovärdigt sätt. Marquand har allt som oftast karaktärerna som sitt främsta fokus och det märks väl så tydligt i Eye of the Needle. Fotot är tar väl tillvara både den engelska landsbygden men även Londons gator och byggnader. Ett extra plus går till kostymavdelningen för en träffsäker ekipering av skådespelarna. Musiken av legendaren Miklos Rozsa är nagelbitande, vacker och svepande. Ledmotivet är synnerligen suggestivt.

Så släpp taget om äggen, ställ fram påskgodiset och ostbågarna och njut av 112 minuters högklassig underhållning av det gamla, goda slaget.

Eye of the Needle är en brittisk spionfilm från 1981 regisserad av Richard Marquand och med Donald Sutherland och Kate Nelligan i huvudrollerna. Den är skriven av Stanley Mann och är baserad på 1978 års roman med samma titel av Ken Follett.