Manhunter – det främsta porträttet av Red Dragon

Nyinspelningen av Red Dragon från 2002 är bra, men dess föregångare Manhunter från 1986 är faktiskt desto bättre. En klassisk thriller som i mångt och mycket är i paritet med När lammen tystnar - och faktiskt utgör Hannibal Lecters första framträdande på vita duken.

publicerad 26 mars 2022
FBI-agenten Will Graham åtar sig det skrämmande kriminalfallet.

Långt innan Anthony Hopkins fick sin välförtjänta Oscar för sin insats i När lammen tystnar hade jag redan hunnit bekanta mig med Hannibal ”The Cannibal” Lecter. Detta via den visuellt och stilistiskt originella regissören Michael Mann (Den Siste Mohikanen, 1992 och Heat, 1995) och hans tillika visuella epos Manhunter.

Michael Mann hade några år tidigare fått ett mindre genombrott med det film noir-influerade kriminaldramat Thief (Gatans Lag, 1981) och därmed dragit till sig filmbolagens intresse för hans egenskaper att kombinera drama och spänning med ett realistiskt samt på samma gång visuellt spännande foto. Ungefär samtidigt som herr Mann så smått börjat träda fram i rampljuset hade författaren Thomas Harris och hans kriminalböcker om FBI och diverse seriemördare gjort detsamma. Harris började sin skrivarbana som kriminalreporter för Associated Press och det var i mångt och mycket genom detta jobb han utvecklade sin stil och inte minst sin känsla för detaljer.

Hannibal Lecter spelas av Brian Cox.

År 1981 publicerade Harris sin andra roman Red Dragon och den blev sakta men säkert en storsäljare. Denna typ av böcker – kriminalhistorier med utmejslade karaktärer och otäcka mord – har alltid fascinerat dels vanligt folk och dels filmbolagsbossar. De Laurentiis Entertainment Group (DEG) var först på bollen och köpte rättigheterna till boken samt distribution. Valet av regissör föll – som vi förstår – på Michael Mann. Högst förståeligt, då vi som läst boken (och därmed källmaterialet) förstår att här krävs en regissör med just Manns egenskaper. Det blev en himmelsk kombo. Manhunter är inget annat än en fem-etta i genren. Vid tillfället smet den tyvärr närmast obemärkt förbi men idag har den kommit att bli en klassiker som är hyllad av fans världen över.

En psykopatisk seriemördare sprider skräck i delstaterna Georgia och Alabama. Mördarens modus operandi tycks vara att på ett bestialiskt, och för FBI ett förbryllande, sätt, mörda en familj vid varje fullmåne. Den före detta FBI-agenten Will Graham (William Petersen) söks upp av sin tidigare chef, Jack Crawford (Dennis Farina), som i sin tur försöker övertyga Graham att åta sig fallet. Will Graham, som tidigare gripit den livsfarlige doktor Hannibal Lecter (Brian Cox), söker upp den (icke fullt så gode ) doktorn i fängelset för att få hjälp att hitta seriemördaren. Med tre veckor kvar till nästa fullmåne, tickar klockan för Graham, FBI och (ovetande) för den stackars familj som är av mördaren utvald.

Nyinspelningen Red Dragon (samma titel som boken) från 2002 är bra, men denna är faktiskt betydligt bättre. Manuset följer källmaterialet med den äran undantaget slutet. Jag vill inte avslöja något men om man som mig läst boken tar sig filmen en något annorlunda rutt. Vilket slut som är ”bäst” ligger i betraktarens öga. Michael Manns regi är utmärkt och tog honom ytterligare ett språng mot A-listan i Hollywood.

Filmen har ett foto som katalyserar cineastisk lycka. I kombination med musiken höjer det Manhunter ytterligare över mängden. Det är dels (för filmen) exklusiv musik signerat Michael Rubini samt gruppen The Reds, och dels musik från befintliga artister. En viktig scen innehåller det psykedeliska alstret ”In-A-Gadda-Da-Vida ” av Iron Butterfly som krasst gifter sig med det grov våld som porträtteras. Skådespelarna är magnifika med William Petersen i förarsätet. Petersen, kan tilläggas, blev sedermera för den stora publiken känd via långköraren ”CSI”.

Se, bli skrämd och njut…

Manhunter (Röda Draken) är en amerikansk film från 1986, skriven och regisserad av Michael Mann, baserad på romanen Röda draken från 1981 av Thomas Harris. Filmen efterföljdes av Silence of the Lambs (När lammen tystnar) (1991) och därefter av Hannibal (2001).