Långt innan Anthony Hopkins erhöll en förtjänt Oscar för sin insats som Hannibal Lector i När Lammen Tystnar (1991), hade biobesökarna fått stifta bekantskap med Hannibal ”The Cannibal” Lecter (notera stavningen), via den visuellt och stilistiskt originella Manhunter.
Red Dragon/Manhunter
1981 publicerade Thomas Harris sin andra roman Red Dragon, vilken blev en storsäljare. Kriminalhistorier med otäcka mord, egensinniga poliser och utmejslade karaktärer har alltid fascinerat mänskligheten och filmbolagsbossar. Så även i detta fallet. De Laurentiis Entertainment Group (DEG) var först på bollen och köpte kvickt rättigheterna till romanen. Valet av regissör föll på den uppåtgående regissören Michael Mann (Den Siste Mohikanen, 1992 och Heat, 1995).
Michael Mann hade 1981 fått ett första (mindre) genombrott med det film noir-influerade kriminaldramat Thief (”Gatans Lag”) och dragit till sig Hollywoods intresse. Samtidigt som Mann så smått börjat träda fram i rampljuset hade Thomas Harris kriminalromaner om FBI och diverse seriemördare gjort detsamma. Harris började för övrigt sin litterära bana som kriminalreporter för Associated Press och det var i mångt och via denna erfarenhet han utvecklade sin karaktäristiska stil och känsla för detaljer.
Resultatet är en cineastisk dröm-kombo. Manhunter är nämligen inget annat än en fem-etta i genren. Vid tiden för sin ursprungsvända smet emellertid filmen tyvärr närmast obemärkt förbi, men har sedan dess kommit att bli en thrillerklassiker hyllad av fans världen över.

The Tooth Fairy
En psykopatisk seriemördare med öknamnet Tandfen (The Tooth Fairy) sprider skräck i delstaterna Georgia och Alabama. En seriemördare vars sjuka modus operandi tycks vara att mörda hela familjer i samband med fullmåne. Den pensionerade FBI-agenten Will Graham (William Petersen) söks upp av sin tidigare chef Jack Crawford (Dennis Farina), som övertalar Graham att åter träda i tjänst och därmed åta sig fallet.
Med tre veckor kvar till nästa fullmåne tickar klockan för Graham, FBI och den stackars familj som av Tandfen är utvald till nästa offerrit. Will Graham, som tidigare gripit den dödsbringande och likaledes psykotiske doktor Hannibal Lecter (Brian Cox), söker upp den hermetiskt inspärrade farbror doktorn för att söka få hjälp att lokalisera och oskadliggöra Tandfen. Det blir möten ingen av dem kommer att glömma.
Till saken hör att den unika talang som bidrog till att Graham lyckades finna och gripa Hannibal Lecter, är samma personlighetsdrag som orsakade hans avsked från FBI. Graham har förmågan att sätta sig in i hur dessa mänskliga monster resonerar. Återigen utmanas således hans nyligen läkta och sårbara psyke. Kommer FBI hinna gripa Tandfen innan nästa bestialiska mordorgie, eller kommer Grahams mentala hälsa krascha än en gång…

In-A-Gadda-Da-Vida
Michael Manns regi är klanderfri med en ton som får anses vara smått unik och, i genren som sådan, banbrytande. Filmen gjorde måhända inte Mann till en rik man, men stilen och filmens kulör gav honom ytterligare skjuts upp på den dåvarande A-listan av regissörer i Hollywood. Stordåd skulle inom ett par år följa.
Manuset följer källmaterialet med den äran undantaget slutet. Jag vill inte avslöja men om man som mig läst boken tar filmen en något annorlunda rutt. Vilket slut som är att föredra ligger givetvis i betraktarens öga. Filmen har ett foto och färgpalett som för ögonen kan endast beskrivas som cineastisk lycka.
Skådespelarna är magnifika med givne William Petersen i förarsätet. Petersen blev sedermera för den stora publiken känd via långköraren ”CSI”. Filmen har i övrigt ett brett persongalleri av väl utmejslade karaktärer och som åskådare blir man såväl brydd som förfasad.
I kombination med musiken höjer sig Manhunter ytterligare över mängden. Dels exklusiv musik signerat Michael Rubini och gruppen The Reds samt dels musik från andra artister. En viktig scen innehåller det psykedeliska alstret ”In-A-Gadda-Da-Vida ” av Iron Butterfly. En kombination som krasst gifter sig med det ultravåld som i den aktuella scenen porträtteras.
Har Manhunter gått någon obemärkt förbi kan jag med gott samvete ge den mina starkaste rekommendationer. Nyinspelningen från 2002, Red Dragon, (bärandes romanens titel) är mycket bra, men denna version trumfar tveklöst.
Valfri fysisk version av filmen finns att införskaffa på denna plats samtidigt som streamingentusiasten här finner lystmäte. En nagelbitande berättelse med spänningsfaktor tio samt utsökta skådespelarinsatser väntar.
Jan Sundstedt