Profilprodukter- effektiv marknadsföringsverktyg

publicerad 28 april 2022

Profilprodukter är produkter av olika kategorier som skräddarsys eller tillverkas så att de visar en företagslogo eller ett varumärke. En profilprodukt kan vara allt från en T-shirt till en mugg eller penna. En profilprodukt ses som ett marknadsföringsverktyg för att när ett företag vill synas på ett påtagligt och samtidigt vänligt sätt är sådana typer av produkter ett utmärkt val.

Pennor är ett perfekt exempel på en profilprodukt. De kan tryckas med företagets logotyp och kontaktinformation, och det är en användbar produkt som människor verkligen använder dagligen. Många väljer att använda profilprodukter för att marknadsföra sina företag. De kostar inte mycket, men  är mycket effektiva när det gäller att få ditt varumärke synligt för potentiella kunder. Dessutom erbjuder dessa produkter ett verkligt värde för kunden eftersom de kan användas över tid, vilket gör dem till en bra investering för din marknadsföringsbudget.

Idag går det att beställa profilprodukter online vilket underlättar hela processen. Axon profil är ett företag som sedan 2006 hjälpt många företag med profilprodukter. En effektiv kundtjänst hjälper alltid till när företaget tar sitt beslut om sortiment och tryck. Att sköta hela processen digitalt leder oftast till lägre priser då tillverkaren inte håller i någon fysisk butik och sparar in kostnader för löner, lokal och underhåll. Med andra ord kan du få bra varor till ännu bättre priser.

Är profilprodukter effektiva?

Ja och den främsta orsaken är att de marknadsför på ett icke-påträngande sätt. Här handlar det inte om någon reklamsnutt på TV eller Youtube som stör dig mitt i en film eller en radioreklam som du måste lyssna klart på för att fortsätta med programmet. Inte heller handlar det om någon reklam remsa som visas upp när du googlar något eller du är inne på någon sida som du är intresserad av.

Profilprodukter ges oftast bort i form av en present. Du kan få en väska, penna eller  godispåse på en mässa. Alla älskar att få presenter och ingen tackar nej till en sådan gåva som sedan i sin tur är användbar. Varje gång du använder en sådan produkt finns det chans till igenkännande. När man på en mässa blir bjuden på godis med företagslogga på skapas en  fin känsla av att ha smakat och njutit av några bitar gott godis, ett minne som du kan dela med dig med andra. En sådan fin gest lämnar eftersmak och en positiv attityd gentemot företaget vilket också är en sorts reklam när man tänker efter.


Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.