Apple stäms på miljarder

Globalismens framfart

publicerad 15 november 2024
- av Jan Sundstedt
Apple stäms på nu på miljardbelopp av den brittiska konsumenträttsgruppen Which?.

Den brittiska konsumentorganisationen Which? har lämnat in en stämningsansökan mot dator- och hemelektronikföretaget Apple. Which? menar att Apple gynnat sin egen molntjänst iCloud på konsumenternas bekostnad, och man kräver nu 3 miljarder pund i skadestånd.

I stämningen menar Which? att Apple utnyttjar sin dominans inom operativsystemet iOS för att styra konsumenter till iCloud, och på så vis höja priserna för molnlagring, rapporterar TechCrunch.

Gruppen anklagar Apple för att ha låst in iOS-användare genom att begränsa alternativen för datalagring inklusive att påtvinga kunderna vad man menar är ockerpriser, för extra lagringsutrymme.

Enligt Which? har Apple förhindrat konsumenter från att fullt ut använda andra lagringsleverantörer på sina enheter, och höjt iCloud-priserna för brittiska användare med upp till 29 procent under 2023.

”iOS har ett monopol och kontrollerar Apples operativsystem och det åligger Apple att inte använda denna dominans för att få en orättvis fördel på relaterade marknader, som marknaden för molnlagring. Men det är precis vad som har hänt”, skriver Which? i ett pressmeddelande.

Apple iCloud
Många använder okritiskt molntjänster som Apples iCloud där data automatiskt laddas upp på nätet. Foto: Day One Icloud/CC BY-NC-SA 2.0

Apple tillbakavisar anklagelsen

Apple har svarat med att förneka alla anklagelser, och företagets talesman Tom Parker har publicerat ett uttalande:

Apple tror på att ge våra kunder valmöjligheter. Våra användare är inte tvungna att använda iCloud, och många förlitar sig på ett brett utbud av tredjepartsalternativ för datalagring. Dessutom arbetar vi hårt för att göra dataöverföring så enkel som möjligt – oavsett om det är till iCloud eller en annan tjänst. Vi avvisar alla påståenden om att våra iCloud-metoder skulle vara konkurrensbegränsande och kommer kraftfullt att försvara oss mot alla rättsliga påståenden om motsatsen.

Stämningen i Storbritannien omfattar alla brittiska konsumenter som har använt iCloud sedan oktober 2015, då konsumenträttslagen trädde i kraft.

Den finansiella risken för Which? täcks av Litigation Capital Management, som enligt Which? har åtagit sig att driva fallet till slutet.

Apple föremål för ett flertal stämningar

Which? hoppas att Apple ska välja att nå en förlikning, vilket skulle ge konsumenter rätt till ersättning samt öppna för ökad konkurrens inom molntjänster. Organisationens verkställande direktör, Anabel Hoult:

Genom att väcka talan visar Which? stora företag som Apple att de inte kan lura brittiska konsumenter utan att det får konsekvenser. Genom att vidta denna rättsliga åtgärd kan vi hjälpa konsumenterna att få den gottgörelse de är skyldiga, avskräcka från liknande beteende i framtiden och skapa en bättre och mer konkurrenskraftig marknad.

Det kan noteras att antalet liknande konkurrensmål mot Big Tech har ökat under de senaste åren.

I Storbritannien har Apple varit föremål för en antitruststämning i form av en grupptalan förra året på uppdrag av programutvecklare i samband med avgifter i App Store. Samma år riktades också en separat stämning mot Apple och Amazon i Storbritannien med anklagelser om prissamverkan.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!