Volvo skrotar elbilsmål

publicerad 6 september 2024
- av Sofie Persson
Volvo menar att "framtiden är elektrisk" men att elektrifieringen kan ta längre tid än beräknat.

Vill du se mer gräv och granskningar på Nya Dagbladet?

8420 kr av 50 000 kr insamlade. Bidra till höstens viktiga grävkassa! Stöd arbetet genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Volvo Cars har tidigare planerat att endast sälja elbilar vid år 2030. Nu har bolaget valt att skrota det målet.

2021 presenterade Volvo Cars sitt mål att ersätta alla bilar med förbränningsmotorer, inklusive hybrider, med elbilar. Planen var ett led i företagets strategi att bli en helt elektrisk biltillverkare till år 2030.

Marknaden för elbilar har däremot blivit hårdare i takt med de stigande elpriserna och en starkare konkurrens mellan bolagen. Kostnaden för konsumenten har också blivit högre då bland annat räntor gjort att det är dyrare att privatleasa elbilarna. Åtskilliga bilföretag har därför ändrat sina mål kring just elbilar, men Volvo Cars har trots det stått fast vid att enbart sälja elbilar från och med år 2030.

Nu meddelar företaget att man ändrat sin strategi. Istället för att helt fasa ut bilar med förbränningsmotorer planerar Volvo Cars nu att 90 till 100 procent av deras globala försäljning år 2030 ska bestå av elektrifierade bilar, där även hybrider inkluderas. De återstående noll till tio procenten kommer vid behov att utgöras av så kallade mildhybrider, det vill säga bensinbilar som har stöd av små elmotorer för sänkt bränsleförbrukning.

– Vi är fast övertygade om att vår framtid är elektrisk, säger Volvo Cars vd Jim Rowan i ett pressmeddelande. En elbil ger en överlägsen körupplevelse och ökar möjligheterna att använda avancerad teknik som förbättrar den totala kundupplevelsen. Det är dock tydligt att övergången till elektrifiering inte kommer att vara linjär, och kunder och marknader rör sig i olika hastigheter.

Företaget har också justerat sitt mål för koldioxidutsläpp. Till år 2030 siktar man nu på att minska utsläppen per såld bil med 65–75 procent jämfört med 2018 års nivå.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!