Skattefinansierade SVT publicerar inte längre några inlägg på X eller Facebook – trots att det är två av de sociala medieplattformar som används av allra flest svenskar.
Statstelevisionen vill själva inte berätta huruvida det är av politiska skäl man väljer att lämna, utan kommenterar bara kort att man istället kommer att använda sig av Youtube och Snapchat framöver.
Den som klickar sig in på SVT:s profiler på X eller Facebook möts av meddelandet att ”vi publicerar inte här för tillfället”. Varför får användarna inte veta, och när Bonniertidningen Expressen kontaktar SVT:s videochef Erica Lascelles, vill hon inte utveckla beslutet närmare.
– På totalen vill vi nå ut till fler med våra nyheter och då är sociala medier en del av strategin. Vi pausar därför publicering på SVT Nyheters konton på Facebook och X, samtidigt som Nyhetskoll – vår helt nya satsning på nyheter för tonåringar – startar en egen sida på svt.se, och testar närvaro på Youtube och Snapchat, säger hon.
Det kan noteras att de flesta stora svenska etablissemangsmedier finns kvar på Facebook – men att många valt att lämna X efter att Musk tog över ägarskapet, minskade censuren och införde ett betydligt friare debattklimat än tidigare.
Wolodarski: ”Extremt debattklimat”
Omni, Bonniertidningen DN, Schibstedägda Aftonbladet och statsradion SR är bara några exempel på svenska medier som tidigare lämnat X.
– Sedan Elon Musk tog över har plattformen alltmer smält samman med hans egna och Donald Trumps politiska ambitioner, samtidigt som klimatet på X blivit mer hårt och extremt, hävdade DN:s chefredaktör Peter Wolodarski när han skulle motivera beslutet.
Många bedömare menar dock att det snarare handlar om att ”gammelmedierna” har svårt att hävda sig och blir alltmer irrelevanta i en miljö som inte är djupt präglad av censur, och där konkurrerande narrativ och röster har möjlighet att komma till tals på ett annat sätt än tidigare.