Flygbolaget SAS publicerade under måndagen en ny reklamfilm på sociala medier där huvudtemat är att det inte finns något skandinaviskt och att allting positivt som förknippas med Skandinavien har kommit utifrån. Efter massiva protester, kritik och hot om bojkott valde SAS dock att plocka ner filmen.
Den misslyckade reklamfilmen fick alltså bara ligga uppe i lite mer än ett dygn och framkallade helt andra reaktioner än vad företaget och danska NoA-byrån &Co som skapat filmen förmodligen räknat med.
Förutom att filmens huvudtema är att förneka att det finns något genuint nordiskt så är den också starkt mångkulturell och invandringen till Skandinavien utmålas som någonting positivt samtidigt som en svart afrikan pratar om sina vikingaförfäder.
– När de åker utomlands vill de flesta resenärer få med sig inspiration. De vill ta med sig något hem, oavsett om det är minnen eller kunskap. Det är det som rör samhället framåt. Om vi inte hade varit så nyfikna på vår omvärld hade Skandinavien inte sett ut som det gör, förklarade Martin Adonis, brand campaign manager på SAS, i ett pressmeddelande.
Har inte haft flygskam tills jag såg SAS reklamfilm ”What is truly Scandinavian? And the answer is: absolutely nothing.” Tror ni på @sas att det är lyckat att rikta sin reklam till oikofobiska miljöpartister? Kommer undvika SAS i fortsättningen.https://t.co/uBy5yQoh4L
— Charlie Weimers MEP ن (@weimers) February 11, 2020
Innan filmen togs ner hade den på Youtube fått mer än 10 000 negativa röster och bara 200 positiva. Kritiken var också omfattande och nya kommenterar som ifrågasatte flygbolagets agerande och manade till bojkott trillade in hela tiden.
”När kommer det en officiell ursäkt för ert skandinavien-hat?” frågar en person på SAS officiella Facebook-sida.
”Hur kan SAS ledning släppa igenom en så usel och självförnekande reklamfilm? Den är inte ens rolig – bara tragisk. PK idioti in absurdum. Sverige (och Skandinavien) är världsmästare i tekniska uppfinningar, biologisk kartläggning (Linné) och konstaterade grundämnen. Inte nog med att SAS förlorar pengar – de har sin marketingavdelning på månens baksida dessutom”, kommenterar en annan.