Judiska församlingen i Stockholm har på kort tid byggt upp en beväpnad livvaktsstyrka, som bland annat består av minst ett halvdussin israeliska medborgare.
Trots att de inte genomgått obligatoriska svenska personskyddsutbildningar får den milisliknande gruppen bära vapen på svensk mark – och polisen vägrar lämna ut uppgifter med hänvisning till att detta ”skulle störa förbindelserna med annat land”.
Det är vänstertidningen ETC som rapporterar att gruppen som idag bevakar Stora synagogan i centrala Stockholm heter Judisk säkerhet Sverige (JSS) och har beviljats närmast polisiära befogenheter – de har bland annat rätt att bära skarpladdade vapen utanför församlingens lokaler.
Länsstyrelsen ansåg först att JSS inte uppfyllde kraven och stoppade ansökan – men då valde svensk polis att agera och såg tillsammans med andra myndigheter till att den judiska milisgruppen snabbt beviljades ett unikt undantag.
Enligt källor till tidningen var individer på ”högre nivå” drivande i att bevilja tillståndet, samtidigt vill varken Judiska församlingen eller polisen svara på några frågor om livvaktsstyrkan.
Polisen har också valt att sekretessbelägga alla uppgifter kopplade till den väpnade gruppens aktiviteter, med hänvisning till att andra länders myndigheter är inblandade – vilket tolkas som att den israeliska staten på något sätt varit involverade i skapandet av gruppen.
Ingen vill kommentera
Enligt Migrationsverket har åtminstone sex av livvakterna flugits in direkt från Israel, men huruvida det finns kopplingar till den israeliska säkerhetstjänsten vill varken Judiska centralrådet eller någon annan kommentera närmare.
– Jag väljer att inte svara på dessa frågor med hänvisning till att vi inte kommenterar detaljer kring vårt säkerhetsarbete. Men på det generella planet följer vi strikt de regler som gäller i Sverige, uppger rådets ordförande Aron Verständig.
Nyheten att utländska medborgare utan adekvat utbildning tillåts gå runt med vapen i Stockholm har också fått blandade reaktioner på sociala medier.
Vissa menar att hotbilden idag är så hög att de judiska församlingarna själva bör få avgöra vilka säkerhetsarrangemang som är nödvändiga, medan andra pekar på att tillståndet visar på en orimlig särställning och att andra samfund eller församlingar aldrig hade beviljats denna typ av lösning.