MORGONDAGENS DAGSTIDNING – lördag 9 augusti 2025

lördag 9 augusti 2025

Svenska medier omsätter miljarder på oreglerad spelreklam

publicerad 2 februari 2018

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Antalet kasinon som är verksamma på den svenska marknaden ökar. Med detta följer även allt fler och omfattande reklamkampanjer. Trots att det svenska spelmonopolet är väldigt strikt när det kommer till vilka som tillåts marknadsföra sina tjänster så fortsätter oreglerad reklam generera miljarder.

Att onlinekasino har blivit extremt populärt i Sverige är väl knappast en hemlighet vid det här laget. Enligt Lotteriinspektionen så har antalet personer som föredrar att spela på internet stadig ökat och då hela 3 av 4 svenskar någon gång spelade för pengar förra året så är Sverige av förståeliga skäl en intressant marknad för spelbolagen.

Inget gör denna utveckling mer tydlig än faktumet att spelbolagen investerade 5,5 miljarder på spelreklam under 2017, vilket helt klart är ett historiskt sett unikt högt belopp. Bland de riktiga storsatsarna finner vi Kindred Group, mest kända för varumärket Unibet, som satsade hela 442 miljoner kronor under 2017 och välkända LeoVegas som under samma år spenderade en ansenlig summa motsvarande 313 miljoner kronor.

En spelmarknad i förändring
Många kanske undrar hur det lilla avlånga landet har kunnat bli något utav en bastion för spelbolagen. Men sett till den senaste tidens utveckling är det faktiskt inte så konstigt. Trots att Sverige ofta ger skenet av att vara ett land där många saker är strikt reglerade, så är det förvånansvärt många saker som faller mellan stolarna. Spel på nätet är en av dessa saker.

Till skillnad från många av våra grannländer så har Sverige inte något licenssystem eller genomgående statlig översyn gällande spelverksamheten på internet. Ökningen av spelrelaterad reklam är enligt många ett uttryck för att Sverige måste ta ett större ansvar gällande hur svenska medborgare kommer i kontakt med spel och dobbel.

På senare tid har ett stort antal nya spelbolag strävat efter att slå sig in på den konkurrensutsatta marknaden genom att erbjuda schystare villkor till spelarna. Bland dessa finner vi, bland andra, Ninja Casino, PlayOJO och Kaboo. Samtliga av dem har satsat stort på TV-baserad reklam och deras reklamfilmer dyker regelbundet upp i rutan.

Oklart hur Sverige kommer att reagera på sikt
Från myndigheternas håll finns det en växande oro att trenden att satsa stort på reklam ska leda till en ökning av spelrelaterade problem. Mest oroande anses reklamen för bolag utan spellicens vara då det inte finns någon egentlig möjlighet att säkerställa att de följer etablerad branschnorm. Lotteriinspektionen har under lång tid argumenterat för att lägga ett större ansvar på medier när det kommer till vilka de säljer reklamutrymme åt.

Detta arbete har gett gehör då högsta förvaltningsdomstolen i ett uppmärksammat beslut har slagit fast att medier som tillåter reklam för utländska aktörer löper risk att dras inför rätta och tillika åläggas med vitesbelopp. Branschorganisationen Sper förstärker granskningen av spelreklam som ett direkt svar på detta. De har uttryckt en ambition att satsa mer resurser på att granska bolagens reklamkampanjer för att säkerställa att de följer aktuella riktlinjer för etisk marknadsföring.

Men varför är det oklart hur Sverige kommer att reagera på sikt? I skrivande stund är det svenska spelmonopolet under stor förändring. Den rättsliga utvecklingen på EU-nivå har gjort att svensk reglering inte längre ligger i tiden. Det ligger stor press på Sverige att ersätta sitt nuvarande monopol med ett licensbaserat system. Utöver detta så är kraven på att möjliggöra fri konkurrens inom EU väldigt stor. Därmed vore det inte helt orimligt att ett svenskt reklamförbud gällande utländska aktörer skulle kunna bryta mot den fria etableringsrätten inom unionen. Lika så är det inte helt omöjligt att övergången till ett licenssystem medför att det blir fritt fram för licenstagare att göra reklam för sin verksamhet.

Endast tiden kan utvisa
Ingen hyser några förhoppningar om att kasinoaktörer kommer sluta visa intresse för Sverige. Svenska befolkningen älskar sitt spelande och efterfrågan lär knappast minska. Därför ligger det ett stort ansvar på svenska staten att skapa förutsättningar som möjliggör för folk att spela, företag att etablera sig i enlighet med gällande konkurrensregler och samtidigt säkerställa att spel sker under reglerade former.

Detta är en svår uppgift. Särskilt då internet inte direkt gör att traditionella gränser och strukturer för reglering är enkla att upprätthålla. Ser man till Spelbranschens expertgrupp för etisk marknadsföring så uppmanar de kasinoaktörerna att göra sitt för att även i framtiden kunna vara verksamma på marknaden. Bland förslagen ligger att tydliggöra att spelande endast är för myndiga personer, att inte marknadsföra i miljöer där minderåriga och utsatta personer befinner sig, vara försiktig när det kommer till marknadsföring via influencers och tydliggöra gränsen mellan reklam och vanligt publicerat innehåll. Men hur spelbranschen kommer att reagera kan endast tiden utvisa.

Svenskar söker sig till billigare städer – så här såg flyttmönstret ut 2024

publicerad 1 augusti 2025
– av Redaktionen

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Drömmen om ett billigare liv får allt fler svenskar att lämna storstadens höga priser bakom sig. Nya siffror avslöjar var vi helst vill bo – och det är inte där du tror.

Allt fler svenskar verkar vilja lämna storstäderna för mindre orter med lägre levnadskostnader. En ny kartläggning av svenskarnas sökvanor på internet, framtagen av sajten bedrageri.info visar att intresset för att flytta till billigare städer ökar. När man väger in statistik över befolkningstillväxt och restaurangpriser blir sambandet tydligt: ekonomi spelar en viktig roll i valet av bostadsort.

Sökdata från verktyget Ahrefs visar att Stockholm fortfarande är den stad flest söker på i samband med en potentiell flytt. Därefter kommer Göteborg, Malmö, Linköping och Uppsala. Men när man granskar befolkningstillväxten enligt SCB:s statistik framträder en annan bild – där städer med lägre kostnader växer i snabbare takt.

Städerna som växer mest

Befolkningstillväxten 2024 visar att mindre, men ändå attraktiva, städer som Uppsala, Jönköping och Västerås ökar mest i procent. Karlstad gör också entré på listan över växande städer med en tillväxt på +0,9%. Samtidigt tappar Göteborg fart, och Lund försvinner helt från topp 10.

Stockholm har visat en ökning i tillväxt jämfört med året innan, vilket kan tyda på att intresset för huvudstaden ökar igen efter pandemin. Men det är tydligt att de regionala navens stabilitet och prisnivå driver många flyttbeslut.

Ekonomin styr val av stad

När man jämför befolkningstillväxt med kostnaden för en trerättersmiddag för två personer, ser man en tydlig trend. De städer som växer mest har ofta lägre restaurangpriser. Exempelvis har Uppsala, Malmö och Linköping både lägre snittkostnader för restaurangbesök och hög tillväxttakt. I kontrast ligger Stockholm och Göteborg högst i pris – och växer i långsammare takt.

Sammanfattning av trenden

Många svenskar verkar söka sig till orter där det går att få ett gott liv utan att det kostar för mycket. Prisvärda bostäder, rimliga restaurangnotor och god livskvalitet är faktorer som väger tungt. Även om storstäderna behåller sin attraktionskraft, ser vi en tydlig rörelse mot mindre städer med stark arbetsmarknad och bättre boendeekonomi.

Hela kartläggningen av svenskarnas sökvanor relaterat till flyttrender hittar du här.

EU och USA når överenskommelse om tullar och energisamarbete

publicerad 28 juli 2025
– av Jan Sundstedt
Ursula von der Leyen och Donald Trump i samband med gårdagens presskonferens.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


EU och USA har nått en överenskommelse om ett heltäckande handelsavtal som innebär 15-procentiga amerikanska importtullar på de flesta varor från EU. Avtalet markerar ett viktigt steg för stabilitet och förutsägbarhet i den transatlantiska handeln.

Efter månader av spända förhandlingar offentliggjordes igår ett nytt handelsavtal mellan EU och USA.

Avtalet innebär att USA inför en generell tullsats på 15 procent för flertalet av EU:s exporter till USA, däribland produkter från fordonsindustrin. Undantag görs för stål och aluminium, som fortsatt regleras under separata kvotsystem.

EU-kommissionens ordförande, Ursula von der Leyen, och USA:s president, Donald Trump, presenterade avtalet efter möten i Skottland, där de beskrev det som ”all inclusive” och ett genombrott som skapar stabilitet i en osäker global ekonomisk situation.

Jag hävdar att detta är det största avtalet som någonsin gjorts, sade Trump i samband med en presskonferens till avtalets ära.

Avtalet innehåller även betydande energisamarbete där EU åtar sig att investera i och köpa amerikansk energi till ett värde av omkring 750 miljarder dollar.

Ursula von der Leyen kommenterade avtalet i positiva ordalag: – Vi har ett handelsavtal mellan de två största ekonomierna i världen, och det är en stor sak. Det är en enorm affär. Det kommer att skapa stabilitet. Det kommer att ge förutsägbarhet.

Avtalet får kritik: ”Obalanserat”

Därtill planerar EU att göra investeringar på 600 miljarder dollar i USA under en längre period. Detta omfattar flytande naturgas (LNG), olja och kärnbränsle, vilket ses som ett led i EU:s ambition att minska beroendet av rysk energi.

Handelsavtalet inkluderar vidare tullfri handel på utvalda strategiska produkter som flygplan, flygplansdelar, halvledare och vissa kemikalier, vilket väntas gynna båda parternas industrisektorer. Dock kvarstår viss osäkerhet kring tullsatser på vissa jordbruksprodukter och drycker.

Avtalet avvärjer en hotande tullkonflikt där USA tidigare hotat med upp till 50-procentiga importtullar på europeiska varor, en nivå som senare sänktes till 30 procent innan det slutliga avtalet nåddes.

Många i Europa anser dock fortfarande att basnivån på 15 procent är för hög, särskilt i ljuset av de ursprungliga förhoppningarna om ett noll-till-noll-avtal.

Kritik kommer också mot vad många menar är ett sämre avtal för EU:s medlemsstater, jämfört med det avtal som slutits mellan USA och Storbritannien – ett Storbritannien som dessutom står utanför EU.

Bernd Lange, tysk socialdemokrat och ordförande för Europaparlamentets handelsutskott, ser tullarna som ”obalanserade”. Han varnar för att de omfattande EU-investeringarna som nu styrs mot USA troligen sker på bekostnad av EU självt.

Svenska och europeiska företag välkomnar i stor utsträckning överenskommelsen, som förväntas bidra till ökad handel och investeringar över Atlanten, samtidigt som avtalet signalerar nya möjligheter till samarbete inom energi och teknik.

Faktaruta: WTO, tullar och handelskonflikter

  • WTO:s roll: Världshandelsorganisationen (WTO) reglerar internationell handel och syftar till att minimera tullar och andra handelshinder mellan medlemsländer.
  • Tullar: Skatter på importerade varor som påverkar priser och konkurrenskraft. Höga tullar kan minska handel och leda till negativa ekonomiska effekter globalt.
  • Handelskrig: Eskalerade tullhöjningar mellan länder, som USA och EU var nära att inleda, kan skada export och import, försämra relationer och skapa osäkerhet på marknaderna.
  • Ekonomiska effekter: Stabilitet och låga tullar främjar investeringar och tillväxt. Avtalet mellan EU och USA förväntas minska risken för handelsspänningar och möjliggöra långsiktig planering för företag på båda sidor.
  • Energi och geopolitik: Avtalets energidel kopplas till Europas energiomställning och dess ambition att minska beroendet av rysk gas och olja genom amerikanska energikällor.

Revolut utmanar svenska banker med nytt sparkonto

publicerad 25 juli 2025
– av Markus Andersson

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Den populära och friare brittiska neobanken Revolut lanserar ett sparkonto på den svenska marknaden med räntesatser upp till 2,65 procent. Satsningen kommer efter ett rekordår där fintechbolaget mer än fördubblade sin vinst och passerade 60 miljoner kunder globalt.

Revolut redovisade en vinst på en miljard pund för 2024, vilket representerar mer än en fördubbling jämfört med föregående år. Samtidigt växte kundbasen till över 60 miljoner användare världen över.

Bolagets grundare och vd, Nik Storonsky, beskrev förra året som en milstolpe för företaget, men betonade att detta bara är början. ”Men vi har bara börjat”, sa Storonsky och lade till att målet nu är att nå 100 miljoner dagligt aktiva användare i 100 länder, enligt rapporter från Financial Times.

Konkurrenskraftiga villkor för svenska sparare

Det nya sparkontot, som kallas Instant Access Savings, erbjuder flexibla villkor utan uppsägningstid. Kunder kan sätta in och ta ut pengar när som helst genom mobilappen, där räntan beräknas dagligen.

Räntesatserna varierar beroende på kundens medlemsnivå hos Revolut. Standard- och Plus-medlemmar erhåller 1,18 procent i ränta, medan Premium-medlemmar får 1,48 procent. Metal-medlemmar erbjuds 2,07 procent och de mest förmånliga Ultra-medlemmarna kan få upp till 2,65 procent.

Denna lansering utgör ett viktigt steg i vår fortsatta expansion av finansiella tjänster i Sverige. Genom daglig ränteberäkning och tillgång till sitt sparande dygnet runt gör vi det smidigare än någonsin för våra svenska kunder att bygga upp sitt kapital hos oss, säger Fiona Davies, som är ansvarig för tillväxt i Storbritannien, Irland och Norden på Revolut.

Lanseringen av sparkontot är del av Revoluts bredare strategi att etablera sig som en finansiell plattform med full service och konkurrera direkt med traditionella storbanker på den svenska marknaden.


TIPS! Att ansöka om och få ett bankkonto hos Revolut via företagets mobilapp tar i många fall under 5 minuter och är i grunden kostnadsfritt samtidigt som kontot kan erhållas samma dag.

Fakta Revolut och Revolut Bank UAB

Revolut grundades 2015 av Nikolay Storonsky och Vlad Yatsenko med huvudkontor i London. Bolaget erhöll banklicens från Europeiska centralbanken via Litauens centralbank i december 2018 och uppgraderade till fullständig banklicens 2021. Svenska kunder betjänas genom Revolut Bank UAB i Vilnius och skyddas av Litauens insättningsgaranti på upp till 100 000 euro. Banken har över 180 000 svenska användare och växte med 756 procent i Sverige 2023 – den högsta tillväxten globalt för bolaget.

Astra Zeneca satsar mångmiljardbelopp i USA

publicerad 23 juli 2025
– av Redaktionen

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Astra Zeneca planerar att investera nära 480 miljarder kronor i USA. Investeringen kommer i kölvattnet av Donald Trumps hot om importtullar, och innefattar bland annat en ny läkemedelsfabrik i Virginia.

Svensk-brittiska läkemedelsbolaget meddelade under måndagen att planen är att nå en årsomsättning på 80 miljarder dollar till år 2030, där hälften av intäkterna ska komma från USA. För att nå dit ska man investera 50 miljarder dollar, motsvarande 479 miljarder svenska kronor, på amerikansk mark, meddelade vd Pascal Soriot under ett besök i Washington, skriver Reuters.

Investeringen omfattar bland annat en ny läkemedelsfabrik i delstaten Virginia, vilket också kommer att bli Astra Zenecas största enskilda tillverkningsinvestering någonsin. Vidare omfattar det även utbyggnader i Maryland, Texas och Massachusetts.

Hot om importtullar

Satsningen i landet är den senaste i raden av liknande åtgärder från andra läkemedelsföretag efter att president Donald Trump hotat om importtullar samt uttryckt krav kring ökad inhemsk produktion. Trump har upprepade gånger hotat med tullar på läkemedelssektorn, men signalerade tidigare denna månad att företagen skulle få ett år till 18 månader på sig att ”få ordning på sina affärer” innan några avgifter träder i kraft.

Bland annat planerar även läkemedelsbolaget Johnson & Johnson, som är verksamma i över 150 länder, att investera 55 miljarder dollar i landet de kommande fyra åren. Det schweiziska bolaget Roche planerar också att investera 50 miljarder dollar i USA.

Redan förra året stod USA för mer än 40 procent av Astra Zenecas intäkter. Totalt har bolaget i nuläget 19 anläggningar och kontor i USA med över 18 000 anställda.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.