Cirka var fjärde automat från Bankomat har varit stängd under de senaste månaderna. Nu kräver Kontantupproret att de svenska bankerna tar sitt ansvar.
Bankomat AB ägs av storbankerna i Sverige, det vill säga Swedbank, Handelsbanken, Nordea, Danske Bank samt SEB. Under flera månader har företaget haft stora problem med sina uttagsautomater, där cirka 25–30 procent av alla automater i landet varit avstängda. På vissa mindre orter, som exempelvis Söderhamn, var alla uttagsautomater avstängda i hela kommunen.
— Vi kan inte göra annat än att be om ursäkt. Det är helt oacceptabelt, sade Jenny Danielsson, pressansvarig på Bankomat, till Söderhamns-kuriren.
Orsaken beror på att man vid årsskiftet började sköta kontanttransporterna till och från automaterna själva, något man tidigare upphandlat som tjänst. Detta var dock en mer ”komplex uppgift” än man först trodde, där problemet främst handlar om att systemet man använder för att räkna pengar inte fungerar som det ska, något som företaget skrivit om på sin hemsida.
Nu kräver Kontantupproret att ägarna tar sitt ansvar över kontanthanteringen och öppnar upp bankkontoren när inte automaterna fungerar.
— Nordea, Swedbank, SEB, Handelsbanken och Danske Bank har tillsammans ett stort nät av kontor över landet. De borde komma överens om att hålla åtminstone något av sina kontor öppet på de orter där det är problem. Förr i tiden hade alla bankkontor kontanthantering, så särskilt svårt är det inte för dem. Det vore på tiden att de började ta sitt samhällsansvar och hjälpte människor att få tag på kontanter, säger Björn Eriksson som är ordförande för Kontantupproret, i ett pressmeddelande.
Regeringen måste agera
Bakom organisationen, som beskriver sig själv som kontanternas röst i samhället, står bland annat Förbundet Vi Unga, Hela Sverige ska leva, Sveriges Konsumenter och Småföretagarnas Riksförbund. Kontantupproret anser bland annat att frågan kring kontantförsörjningen ska behandlas i en demokratisk process och inte överlåtas åt det privata banksystemet att besluta om.
Om inte bankerna tar till åtgärder och öppnar upp sina kontor bör regeringen agera, menar organisationen.
— Det är märkligt att bankerna inte självmant agerar. Problemen med Bankomat har pågått länge och det visar också hur sårbart vårt kontantsystem är idag. Det är som att bankledningarna blivit för bekväma i sina kontor och inte bryr sig om hur vanliga människor drabbas. Regeringen måste börja peka med hela handen, säger Eriksson.