Chokladtillverare svartlistas – påstås “finansiera Rysslands krigskassa”

Kriget i Ukraina

publicerad 2 juni 2023
- av Markus Andersson
T.v: Marabou-choklad. T.h: President Volodymyr Zelenskyj.

Livsmedelsjätten Mondelez som äger populära varumärken som Marabou, O’boy och Daim har hamnat i onåd hos de ukrainska myndigheterna. Genom att inte aktivt bojkotta Ryssland menar Zelenskyj-regimen att Mondelez också finansierar Rysslands krig, och väljer därför att svartlista chokladtillverkaren.

Företagets tre fabriker är fortfarande verksamma i Ryssland och bidrog med 61 miljoner dollar i skatter till terroriststatens budget 2022, vilket gjorde det möjligt för den att fortsätta föra krig”, dundrar Ukrainas försvarsministerium på Twitter.

Svenska ”experter” anammade i vanlig ordning snabbt den ukrainska regeringens retorik. Torbjörn Becker på Handelshögskolan hävdar att ”det är nog många svenska konsumenter som känner att de inte kan köpa Marabou på fredagskvällen nu”.

Jakob Hedenskog, analytiker vid Centrum för Östeuropastudier vid Utrikespolitiska institutet går ännu längre och skriver i ett sms till TT att Mondelez genom att finnas på den ryska marknaden bidrar till Ukrainas förintelse.

De har tre fabriker där och bidrar genom tillverkning i Ryssland till att betala skatt till den ryska statskassan. Eftersom Ryssland är en krigsekonomi går pengarna på ett eller annat sätt till att finansiera Rysslands krigföring i Ukraina med det yttersta målet att utplåna Ukraina som en stat och nation”.

Mondelez påpekar själva att man säljer choklad och kex i Ryssland och att man anser att man tillhandahåller grundläggande produkter för vanliga ryssar – snarare än den ryska militären. Han avvisar att företaget på något sätt bidrar till kriget. Förra året hade man 3000 anställda i Ryssland och några planer på att likt många andra västerländska storföretag bojkotta Ryssland av politiska skäl och lämna landet i all hast, har man inte.

Det kan också noteras att efter att Ukraina svartlistat Mondelez har etablissemangsmedier publicerat en mängd artiklar som går ut på att ”kunderna nu rasar” mot företaget och har beslutat att ansluta sig till bojkotten. Huruvida det faktiskt handlar om en folklig bojkott eller om agendasättande journalistik i syfte att pressa Mondelez att lägga ner verksamheten i Ryssland framgår inte av sammanhanget.

Det kan också nämnas att spritjätten Pernod Ricard efter en liknande påtryckningskampanj och hot om bojkott nyligen valde att upphöra med exporten till Ryssland.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!