Rysslands största flygbolag utsattes på måndagen för en omfattande cyberattack som tvingade bolaget att ställa in minst 42 avgångar. Ukrainska och vitryska hackergrupper har tagit på sig ansvaret för attacken, som enligt dessa förstörde tusentals servrar och komprometterade känsliga databaser.
Aeroflot meddelade på måndagen att bolaget drabbats av allvarliga störningar i sina elektroniska system, vilket lett till omfattande förseningar och inställda flygningar över hela det ryska ruttnätet, skriver The Moscow Times.
”Kunder kan stöta på problem när de försöker komma åt våra tjänster”, meddelade flygbolaget i ett uttalande, och passagerare uppmanades att följa uppdateringar på flygplatsernas webbsidor och informationstavlor.
Bolaget försäkrade att dess tekniska team ”aktivt arbetar för att minimera påverkan på flygverksamheten och återställa alla tjänster till det normala så snabbt som möjligt”.
Hackare hävdar omfattande skador
Den ukrainska hackergruppen, Silent Crow, och den vitryska gruppen, Cyber Partisans, tog senare på sig ansvaret för systemhaverierna. Grupperna beskrev attacken som en ”långsiktig och storskalig operation” som resulterat i ”fullständig kompromettering och förstörelse av Aeroflots interna IT-infrastruktur”.
Enligt hackarnas påståenden förstördes omkring 7 000 servrar i attacken. De hävdar också att de fått tillgång till flyghistorikdatabaser, komprometterat kritiska företagssystem, tagit kontroll över anställdas personliga datorer och extraherat data från övervaknings- och avlyssningsservrar.
Ryssland inleder utredning
Rysslands allmänna åklagarmyndighet bekräftade senare att en cyberattack låg bakom systemfelen hos Aeroflot och meddelade att en brottsutredning inleds. Myndigheten nämnde dock inte namnen på hackergrupperna.
Kremls talesman, Dmitrij Peskov, kommenterade rapporterna om attacken på måndagen:
— Rapporterna om hackerattacken är ganska alarmerande.
Enligt flygspårningstjänster på internet hade minst 42 Aeroflot-flygningar ställts in fram till sen måndag förmiddag, Moskva-tid. Flygbolaget varnade för ytterligare förseningar och inställningar medan arbetet med att återställa systemen pågick.