IT är idag en vital del av nästan varje verksamhet du kan tänka dig. Tekniken ger företag möjligheten att förenkla, effektivisera samt innovera. Men trots detta så uppstår det ständiga problem, som kan ställa till det något enormt. Därför är det viktigt att man förstår IT-problem, och vet hur de kan förebyggas. Denna artikeln går igenom tio vanliga IT-problem samt hur de kan undvikas på ett strategiskt sätt.
Brist på uppdaterade system och programvaror
Ett problem inom IT-drift som är simpel att åtgärda, men som ändå är en av de vanligaste problemen inom IT, är att företag helt enkelt inte håller sina operativsystem programvaror samt enheter uppdaterade. Föråldrade system är en säkerhetsrisk, och det kan även orsaka prestandaproblem.
Detta är extra viktigt när det kommer till säkerhet, för att när säkerhetsuppdateringar inte görs i tid, så öppnas dörrar för attacker, och det kan ha katastrofala konsekvenser för verksamheten i stort. För att undvika detta måste företag ha en centraliserad uppdateringsstrategi, där alla enheter uppdateras automatisk och där äldre system kontinuerligt ersätts enligt en tydlig livscykelplan.
Bristande IT-support
När en verksamhet väl har fått sina system och Managed Services i drift, kan det vara lockande att bara låta systemet göra sitt och att inte använda sig av någon IT-support.
Detta är inte en smart lösning, och det kommer att vara oerhört frustrerande så fort IT-support behövs. IT-supporten kanske inte behövs till vardags, men det handlar om tillgängligheten. Du kan snabbt få hjälp med besvär, och hålla systemen i drift så länge som möjligt.
Otillräcklig datasäkerhet
Många företag skyddar inte sin data ordentligt, både genom organisationen och på teknisk nivå. Många är helt enkelt inte informerade om hur viktigt det är med datasäkerhet.
Många verksamheter saknar kryptering, brandväggar, har dåliga lösenord, eller har ingen backupstrategi alls. Ifall en attack sker eller data förloras kan det leda till kostsamma konsekvenser. Företag bör därför införskaffa säkerhetslösningar som multifaktorsautentisering, säkerhetskopiering, kryptering av känsliga filer, samt att personal regelbundet utbildas kring säkerhetsrutiner.
Dålig internetuppkoppling
Stabila nätverksanslutningar är avgörande för nästan alla digitala arbetsuppgifter. Trots detta brottas många företag med långsamma, instabila eller överbelastade internetuppkopplingar, vilket påverkar allt från e-post och videomöten till molntjänster.
Detta typ av problem orsakas sällan i Europa av landets infrastruktur, speciellt i Sverige, utan det faller på uråldrig nätverksutrustning, eller när uppkopplingen inte är skalenlig med verksamhetens behov. För att kunna undvika detta bör verksamheten kontinuerligt göra analyser av nätverkets prestanda, samt investera i ny utrustning ifall uppkopplingen blir sämre.
Otydliga användarbehörigheter
När det finns flera olika system inom en verksamhet, så skapas det ofta förvirring, och i sin tur säkerhetsrisker. Det är inte ovanligt att folk som inte jobbar kvar fortfarande har tillgång till sina arbetskonton, eller att behörigheter som ska vara temporära aldrig tas bort. Detta kan utnyttjas för att leda attacker, eller för att göra dataintrång. Därför måste företag ha en tydlig struktur för hur rättigheter och behörigheter hanteras, som ska vara både fungerande, samt enkel att begripa.
Avsaknad av backup och återställningsplan
Ett vanligt samt allvarligt misstag är även att företag saknar någon form av backup eller återställningsplan. Det påverkar inte någonting för IT-drift i vardagen, men sekunden någonting kraschar och filer försvinner, så har du plötsligt ingenting att falla tillbaka på.
Ifall det inte finns någon backup, är det ofta för sent att agera. Lösningen är givetvis att implementera en regelbunden backup-rutin där både lokala samt molnbaserade kopior existerar, och att den testat regelbundet så att man vet att den kommer att fungera när det går snett på riktigt.
Osäker hantering av mobila enheter
I takt med att arbetslivet blivit mer flexibelt använder fler medarbetare bärbara datorer, surfplattor och mobiler för att komma åt företagets system. Detta ökar sårbarheten om enheter tappas bort, blir stulna eller används på osäkra nätverk.
Ifall din verksamhet saknar en policy för mobilhantering, riskerar företag att förlora känslig information. Det kan vara lönt att investera i verktyg som en MDM (Mobile Device Management). Det gör det möjligt att både styra och fjärradera data på enheter vid behov, samt att införa VPN och krav på lösenkod.
Svårigheter vid integration av olika system
Brist på dokumentation och rutiner
Ett problem som ofta är förbisett är brist på dokumentation kring konfigurationer, rutiner, processer och IT-system. Ifall bara en person vet hur något fungerar, blir hela systemet fort sårbart så fort de är borta. Det kan leda till superlånga felsökningar, onödigt dubbelarbete, samt missförstånd. Ifall personal inte kan rutinera kan de även arbeta mot varandra, eftersom att de inte är medvetna om hur den andra jobbar.
Därför måste det finnas tydliga rutiner för hur systemen används, underhålls, återställs och dokumenteras. Det ska vara enkelt att förstå, följa och uppdatera.
Underskattning av utbildning
Hur bra tekniska lösningar du än har, är den endast så bra som användarna hanterar dem. Många av problemen grundar sig i okunskap och missförstånd, så kom ihåg att du även behöver utbilda personal för att IT-drift ska fungera som intenderat.