Spelinspektionen tar krafttag mot bettingbolagen

publicerad 25 juli 2019

Svenska spelinspektionen kallar till ”informationsmöte” som följd av att en intresseförening verksamt inom spelbranschen sökt förtydligande angående den nya spellagen där flera licensinnehavare blivit bötfällda.

Det kortfattade uttalandet från Spelinspektionen klargjorde visserligen att mötet skall hållas 17 september men några fler detaljer framgår inte, annat än att agendan kommer avslöjas när den officiell inbjudan går ut i mitten på augusti.

Nyheten kom endast dagar efter att Branschföreningen för onlinespel (BOS) släppte ett uttalande där de uttryckte oro och förvåning över myndighetens nyligen mycket omfattande sanktioner utan direkt föregående varning mot åtta licensinnehavare som erbjudit oddsspel på matcher med spelare under 19 års ålder.

U-matcher i fokus sedan maj månad

Myndigheten bötfällde senast åtta licensinnehavarer vilka funnits erbjuda odds på idrottsmatcher med underåriga deltagare. Speloperatörerna Betfair, Casinostugan, Hillside, Polar, Bethard, Electraworks, TSG Interactive och Zecure Gaming fick tillsammans en straffavgift på saftiga 41,2 miljoner kronor där var och en fick böter motsvarande nivån på deras respektive överträdelse. TSG Interactive och Hillside tilldelades högst böter på 10 miljoner kronor vardera.

Spelinspektionen meddelade i sitt utlåtande att de händelser man är mest bekymrad över gäller oddsspel på matcher med spelare under 18 års ålder, dvs. när matcher från U19 till U21 ligaspel förekommande i utbudet hos spelbolagen. Detta anser Spelinspektionen är i strid mot det nya ramverket vilket upplyser att matcher med underåriga inte är tillåtna för vadslagning då de utgör en direkt fara där underåriga kan utsättas för matchfixning.

Vad gäller tidigare varningar så gick myndigheten ut i slutet av april och varnade samtliga speloperatörer angående matcher med underåriga och att dessa inte fick listas i utbudet. Detta efter att odds erbjudits på IFK Göteborg och AIK, en match som i efterhand fick stora rubriker i media.

Speloperatörerna i sin tur besvarade vid tillfället kritiken med att de kommer vidta åtgärder för att undvika förfarandet i framtiden.

Spelinspektionen förtydligade dock inte vilka speloperatörer som hade erbjudit odds på matchen, men när nu åtta bolag bötfälldes ligger det nära till hands att anta dessa bolag enligt Spelinspektionen har brustit bortom denna enskilda match i sitt förfarande.

Frågan är dock om dessa höga straffavgifter är motiverade och skäliga. Med tanke på att spelbolagen sedan tidigare, dock ej i direkt anslutning till sanktionen, har erhållit en varning kring detta plus att lagen, i just denna frågan är tydlig i beskrivningen av restriktionerna, (åtminstone enligt Spelinspektionen), kan dessa straffavgifter möjligtvis ses som en signal om hur vissa spelbolag inte fullt ut läst på vad som får och inte får erbjudas av ett spelbolag med svensk licens.

Svenska Spel kontrar

Samtidigt har statliga Svenska Spel gått ett steg längre för att tillgodose myndighetens krav vad gäller spelobjekt med minderåriga involverade. I juni lanserade speloperatören ett program för utbildning av unga idrottare angående faran med matchfixning. Spelbolaget kommenterade även vid tillfället om den ständiga risken med spel på ungdomsidrotter, där de ville göra sin del för att stävja fenomenet i framtiden. Detta uttalande kom i samband med flera suspekta resultat där matchfixning misstänktes.

Motstånd från spelbolagen

BOS generalsekreterare Gustaf Hoffstedt varnar att otydligheter kan få framtida konsekvenser och pekar på Gaming Innovation Group som valt att stänga ner sin svenska del av sportboken på obestämd tid. Fram tills dess att situationen med Spelmyndigheten har förtydligats. ”Det är olyckligt för svenska spelare”, förklarade Hoffstedt, och uppmanar myndigheten att klargöra sin tolkning av regleringen.

Noterbart är att åtminstone fyra av de bötfällda spelbolagen – bland dem Betfair – har valt att se över möjligheten till överklagande vad gäller utfärdade böter. Den nya svenska spelregleringen har endast gällt sedan 1 januari 2019 och det kan finnas utrymme för ifrågasättande då tolkningen av lagen och implementeringen av densamma tydligt kräver förklaring eftersom Spelinspektionen själva valt att planera ett genomgripande informationsmöte. Spelinspektionen har så långt bötfällt 18 av de 67 spelbolag vilka innehar svensk spellicens, där det mest uppmärksammade fallet var Ninja Casino som helt förlorade sin licens.

Bakdörrar kritiseras men kan vara svåra att stänga

Parallellt med de varningar som lyfts angående spel på matcher med underåriga, riktar Spelinspektionen stark kritik mot de bakdörrar som vissa onlinecasinon via samarbetspartners använt för att komma runt delar av regleringen.

I ett fall har myndighetens program Spelpaus använts för specifikt riktade kampanjer till de individer som på eget bevåg valt att registrera sig för ett tillfälligt stopp i sitt spelande. I mitten av juni rapporterade flera nyhetskanaler att svenskar som önskat sluta spela plötsligt lockades till utländska portaler med hjälp av riktad reklam via Google. Ett kryphål som Google senare lovade sig åtgärda.

Onlinecasinon utan lokalt svenskt tillstånd för spel kunde ändå rikta sig mot svenska spelare genom Goodle Ads och nyckelord relaterade till Spelpaus. En individ som gjorde Google sökning på ”spelpaus.se” presenterades då diverse annonser för spelportaler. För någon som upplevt att spelandet tagit för stora, negativa proportioner och inte kan hanteras fullt ut har detta en potential att vara ett ödesdigert lockbete. Särskilt i ett delikat tillstånd där spelaren vill registrera sig för Spelpaus, men istället nås av en insättningsbonus högst upp bland sökningarna.

Representanter för svenska Google informerades angående detta och annonserna togs ner, men problemet återstår delvis då endast sökning på ”spelpaus.se” reglerades av Google. Inte sökningar på ordet ”spelpaus”. Lösningen på detta, meddelade Google, var restriktioner i deras Google Ads där endast bolag med svensk spellicens skulle få tillgång till tjänsten, inte deras samarbetspartners. En enkel sökning på ordet visar dock att marknadsföring för utländska spelbolag utan svensk licens fortgår och att de hamnar relativt högt i sökresultaten.

Enligt Annsofi på SvenneCasinos kan Google kontrollera sin produkt Google Ads, svårare är det med vanliga sökresulat. SvenneCasinos har många utlandssvenska läsare och Annsofi menar att vi i denna debatt också måste komma ihåg att svensk spellag enbart gäller den som är bosatt i Sverige. Svenskar bosatta utomlands väljer ofta att spela på svenskspråkiga spelsidor och använder Google för att söka efter online casinon. Att begränsa sökresultaten för denna grupp skulle strida mot Googles huvudprincip om att tillgodose varje sökares behov på bästa sätt. Spelinspektionen står inför en svår uppgift vad gäller hanteringen av sökmotorer som Google, Yahoo och Bing men detta är inte specifikt för spelbranschen. För sitt uppdrag att övervaka att svensk spellag följs ligger det dock i linje att även kontrollera Google Ads i de fall spelbolag med svensk licens försöker utnyttja sökmotorers och sociala mediers annonseringar som kryphål.

Vilka åtgärder Spelinspektionen kommer att ta härnäst återstår att se och kanske besvaras det på mötet i mitten på augusti. Tydligt är; mycket finns att åtgärda på flera fronter för att upprätthålla den nya spelregleringen. Inte minst från myndighetens egen sida där allt fler spelbolag upplever att korten inte delas ut rättvist.