Så anpassar sig casinobranschen till nya teknologier

publicerad 4 november 2024

Teknologin inom casino på nätet har förändrats under de senaste åren. I denna artikel tar vi upp skillnaden från förr och nu. Samt hur casinobranschen i stort beter sig mot sina spelare. 

Teknologin i casinobranschen har förändrat mycket av upplevelsen när vi besöker ett onlinecasino. Problem och störningsmoment som man upplevde förr har man löst på ett snyggt och smidigt sätt.

För omkring 6-7 år sedan var första gången som man kunde logga in med BankID hos ett casino på nätet i Sverige. Det var bara början och därefter såg vi hur fler och fler casinon implementerat metoden. Numera är BankID det verktyg som är standard för verifiering.

Scanna QR-kod om du spelar från datorn

Spelar du onlinecasino från datorn när du ska logga in med BankID brukar det vanligaste tillvägagångssättet vara att man öppnar BankID-appen och scannar en QR-kod som dyker upp på skärmen. Därefter kan man snabbt och enkelt verifiera sig med BankID-appen genom att slå in sin personliga kod.

Spelar man istället direkt via mobiltelefonen klickar man istället på “Öppna BankID” inne hos det casino man valt. Detta eftersom BankID finns redan i den mobiltelefon som du spelar med.

Casinodealen.se är en bra resurs för att se vilka casinon som har BankID. Där har man listat alla och man pratar även om fördelarna som bland annat innebär smidigt spelande.

Snabba utbetalningar blev verklighet

Men BankID var bara början på en “ny värld” inne hos onlinecasinon som valde att satsa i Sverige. Med metoden har man kunnat tillämpa betalningsmetoder som höll och håller väldigt hög standard än idag.

Betalningar med Trustly var startskottet och det dröjde sedan inte lång tid innan vi kunde se casinon som hade snabba uttag inom 15 minuter som marknadsföringsmaterial. Därefter har bland annat både Swish och Zimpler tillkommit, som precis med Trustly, använder BankID för verifiering av överföringarna.

BankID har en egen hemsida där man kan läsa mer om tjänsten som man erbjuder. Där beskriver man sin tjänst enligt följande: “Ett tryggt, smidigt och säkert sätt att identifiera dina kunder i fysisk miljö.”

Negativa effekter med nya tekniken

Men all ny teknologi har inte gjort att det blivit bättre. Ett bra exempel är den chatbot som många casinon använder sig av. Denna chatbot är expert på enkla frågor, men kan vara väldigt dålig när det kommer till mer avancerade frågor som ibland uppstår.

Antagligen ser man möjligheten att spara in pengar här. Dels att man kan ha denna chatbot tillgänglig dygnet runt och när chatten är öppen blir den inte lika belastad där vanligt folk behöver svara lika ofta. Men många gånger är det just en riktig person som man vill chatta med för att lösa sina problem.