Skärmtiden på Tiktok är betydligt högre i Finland än i resten av världen, visar en ny sammanställning. I Sverige är Youtube mest populärt.
I Finland använder cirka 1,5 miljoner invånare Tiktok. Appen är den som finländare använder allra mest, där Youtube kommer på andra plats.
I snitt tillbringar finländare 54 timmar och 37 minuter i månaden på Tiktok, visar en rapport från konsultföretaget Kepios. Det är nästan 20 timmar mer än medeltalet i undersökningen, som ligger på omkring 35 timmar i månaden.
När det gäller Sverige lägger man mest tid på Youtube, där svenskar i snitt lägger 28 timmar och 46 minuter varje månad. Tätt bakom på en andra plats kommer Tiktok, som man tillbringar nästan lika mycket tid med: 28 timmar och fyra minuter i snitt varje månad.
Finländare är också de som öppnar Tiktok-appen flest gånger per månad jämfört med resten av världen. I snitt öppnar man appen 587,7 gånger i månaden, alltså nästan 20 gånger per dag, medan det globala medeltalet är 358,7 gånger.
Rapporten bygger på data från android-mobiler under november förra året och endast vuxna användare. Antalet totala användare är därmed troligen mycket större, då främst många under 18 år använder Tiktok och även Youtube.