MORGONDAGENS DAGSTIDNING – lördag 9 augusti 2025

lördag 9 augusti 2025

Så använder vi dagens mobiltelefoner

publicerad 10 augusti 2017

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Det är inte en hemlighet att mobilindustrin är en av de snabbast växande på jorden. Faktum är att den digitala utvecklingen sker framför allt till det mobila mediet säger egentligen sig självt.

Vi använder telefonen till allt idag, vare sig det gäller att ringa, kolla temperaturen eller att räkna matte. Listan fortsätter egentligen praktiskt taget i all evighet och att räkna upp alla funktioner är nära omöjligt då listan konstant växer.

Snackar man bara om ren prestanda så har våra mobiler redan nått denna sidan av millennieskiftet med vilka datorer som de kan jämföras med. En gång i tiden trodde man att datorerna bara skulle växa, men nu när vi sitter här i framtiden är det lätt att se att det var motsatsen som var sann istället.

Så vad kan man använda dagens telefoner till? Om det nu finns så mycket potentiella funktioner så måste man ju kunna gruppera ihop det på något sätt?

Det är inte ett helt fel resonemang och ska man vara riktigt grov i dragen så kan man göra två stycken stora huvudkategorier för funktionerna.

Nöje och tidsfördriv

Den än idag växande populariteten hos smartphones öppnade en helt ny marknad för potentiella spel och app-utvecklare. Plötsligt började alla leta efter enkla, snabba spel som man kunna plocka upp och spela lite när som helst. Korta spel med enkel grafik? För alla små team som inte lyckats slå sig in i den traditionella industrin så var detta ett guldtillfälle många tog.

Idag finns det hundratusentals nöjesappar och spel tillgängliga och många är dessutom gratis. Du kan helt skräddarsy din nöjesupplevelse, vare sig du lyssnar på ljudböcker eller krossar digitala kristaller med godis i.

Man kan inte nämna nöjesappar utan att nämna casinovärlden, för om det var någon som red på denna guldvågen så var det dem. Praktiskt taget alla svenska online casinon erbjuder någon form av mobil variant, så med den kraften i fickan så ser varje plats ut som Las Vegas.

Till nytta

Det är lätt att glömma bort alla fantastiska och praktiska funktioner som telefoner har utöver spel och nöje. Väder och börs är aldrig långt bort – och det är bara saker som finns i grund. Finns det något som helst digitalt verktyg du behöver så kan du troligtvis hitta det som app.

Idag är du inte längre bunden till TV, Radio eller datorer utan kan göra nästan allt vart du än befinner dig. Naturligtvis krävs det ofta en internetuppkoppling, men leverantörerna blir allt bättre på detta.

Tjänster som Lifesum låter dig även använda mobilen för att se över din hälsa. Inte nog med denna appen ger dig träningstips, du kan dessutom scanna mat för att se om ditt tilltänkta mål passar din diet. Så nästa gång någon hävdar att teknologin gör oss till slöa soffpotatisar kan man visa dem det här.

 


Denna artikel publiceras i samarbete med DCZ

Zuckerberg: Människor ”underlägsna” utan AI-glasögon

Utvecklingen av AI

publicerad 1 augusti 2025
– av Markus Andersson
"Den ideala formfaktorn för AI, eftersom du kan låta en AI se vad du ser under dagen, höra vad du hör och tala med dig", menar Meta-chefen.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Meta-chefen Mark Zuckerberg varnar för att människor utan AI-glasögon kommer att hamna i ett betydande mentalt ”underläge” i framtiden. Under bolagets kvartalsrapport delgav han sina visioner om glasögon som det primära sättet att interagera med artificiell intelligens.

På torsdagen släppte Meta sin kvartalsrapport. I ett samtal riktat mot investerare uttalade sig VD Mark Zuckerberg om företagets satsning på smarta glasögon och varnade för konsekvenserna av att stå utanför utvecklingen, skriver TechCrunch.

Jag fortsätter att tro att glasögon i grunden kommer att vara den ideala formfaktorn för AI, eftersom du kan låta en AI se vad du ser under dagen, höra vad du hör och tala med dig, sade Zuckerberg under samtalet med investerare.

Genom att lägga till skärmar kan ännu mer värde låsas upp, menade han, oavsett om det handlar om holografiska synfält eller mindre displayer i vardagliga AI-glasögon.

Jag tror att du i framtiden, om du inte har glasögon med AI – eller något sätt att interagera med AI – förmodligen kommer att vara i ett ganska betydande kognitivt underläge jämfört med andra människor, tillade han.

Otippad framgång

Meta har fokuserat på ”smarta” glasögon som Ray-Ban Meta och Oakley Meta-modellerna. Glasögonen låter användare lyssna på musik, ta foton och ställa frågor till Meta AI. Produkterna har blivit en överraskande succé – intäkterna från Ray-Ban Meta-glasögonen mer än tredubblades jämfört med föregående år.

Reality Labs-divisionen har dock varit kostsam. Meta rapporterade 4,53 miljarder dollar i rörelseförlust för andra kvartalet, och sedan 2020 har enheten förlorat nästan 70 miljarder dollar.

Konkurrensen växer. OpenAI förvärvade i våras Jony Ive’s startup-företag för 6,5 miljarder dollar för att utveckla AI-enheter, medan andra företag utforskar AI-broscher och hängsmycken.

Zuckerberg är dock övertygad om glasögonens framtid och kopplar dem till Metaverse-visionen.

Det andra som är fantastiskt med glasögon är att de kommer att vara det ideala sättet att blanda den fysiska och digitala världen tillsammans, avslutade han.

Meta är sedan tidigare känt för att bidra till det ökande övervakningssamhället och har också ignorerat hälsoaspekter kring strålning från trådlös teknik.

Kvinnoapp hackad – tusentals privata bilder läckta

publicerad 29 juli 2025
– av Redaktionen

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


En app som hjälper kvinnor att identifiera problematiska män har blivit en ny måltavla för hackare. Över 70 000 bilder, inklusive selfies och körkort, läcktes till 4chan.

Dating-appen Tea, som låter kvinnor varna varandra för ”red flags” hos män, drabbades förra veckan av ett omfattande dataintrång. Enligt 404 Media lyckades hackare från forumet 4chan komma åt 72 000 bilder från appens databas, varav 13 000 var selfies och bilder på körkort.

Appen skapades av mjukvaruutvecklaren Sean Cook, inspirerad av sin mammas ”skrämmande” datingupplevelser. Tea har över fyra miljoner aktiva användare och toppade i förra veckan Apples App Store.

Vårdslös datahantering

Företaget lagrade känslig användardata på Googles molntjänst Firebase, där informationen blev tillgänglig för obehöriga. Flera cybersäkerhetsexperter har kritiserat företagets metoder som ”vårdslösa”.

— Ett företag ska aldrig lagra användares privata data på en offentligt tillgänglig server, säger Grant Ho, professor vid University of Chicago, till The Verge.

Andrew Guthrie Ferguson, juridikprofessor vid George Washington University, varnar för att digitala ”whisper networks” förlorar kontrollen över känslig information.

— När det blir digitalt och sökbart förlorar du kontrollen över det, säger han.

Tea har startat en utredning tillsammans med externa cybersäkerhetsföretag.

Lidl utmanar teknikjättar med egen molntjänst för europeisk digital frihet

Digitaliseringen

publicerad 27 juli 2025
– av Jan Sundstedt
Lidl logotyp
Lidl lanserar nu molntjänsten StackIT.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Budgetkedjan Lidl tar ett oväntat kliv in i teknikvärlden och lanserar molntjänsten StackIT – ett försök att utmana Amazon och Microsoft samt stärka Europas digitala självständighet. Satsningen markerar Lidls ambition att minska det europeiska beroendet av utländska teknikföretag.

Lidl, främst känd för sina matbutiker och verksamma i samtliga EU-länder, har genom moderbolaget Schwarz Group – ett av världens största privatägda företag – aviserat planer på att bli en aktör inom teknologiområdet.

Satsningen ses som ett sätt att säkra teknologisk suveränitet. Istället för att förlita sig på amerikanska molntjänster som AWS och Azure, väljer koncernen att bygga en egen digital infrastruktur via dotterbolaget Schwarz Digits.

Molntjänsten StackIT ska enligt uppgifter utvecklas som ett GDPR-kompatibelt alternativ – med en förhoppning om att locka europeiska företag med konkurrenskraftiga priser.

Satsningen på StackIT ses som en del av en bredare europeisk rörelse för att minska beroendet av amerikanska teknikjättar.

Amazon och Microsoft härskar

Amazon och Microsoft dominerar i dagsläget utbudet av molntjänster med enorma resurser, medan Schwarz Groups investeringar fortfarande ligger på en klart lägre nivå.

Europeiska aktörer kontrollerar idag endast omkring 15 procent av den regionala molnmarknaden, enligt Synergy Research Group, samtidigt som Amazon, Microsoft och Google kontrollerar omkring 70 procent.

Lidls unika position som Europas största återförsäljare är dock något som bolaget hoppas kunna utgöra en plattform för att påverka marknaden.

Om StackIT kan kombinera Lidls räckvidd med EU-initiativ och verktyg, samt locka företag som söker GDPR-säkrade och kostnadseffektiva lösningar, kan molnsatsningen bli en katalysator för mer digital frihet inom Europa.

Utmaningen är fortfarande enorm, men även en symbolisk framgång skulle skicka en kraftfull signal om att Europa menar allvar med sin teknologiska självständighet.

Amazon köper AI-företag som spelar in allt användaren säger

Utvecklingen av AI

publicerad 26 juli 2025
– av Markus Andersson

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

131 750 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Teknikgiganten Amazon har förvärvat det svenska AI-företaget Bee som utvecklar bärbara enheter vilka kontinuerligt spelar in användarens konversationer. Affären signalerar Amazons ambitioner att expandera inom AI-driven hårdvara bortom sina röststyrda hemassistenter.

Förvärvet bekräftades av Bee-grundaren, Maria de Lourdes Zollo, i ett inlägg på LinkedIn, medan Amazon meddelade till tekniksajten TechCrunch att affären ännu inte slutförts. Bee-anställda har erbjudits tjänster inom Amazon.

AI-armband som lyssnar konstant

Bee, som förra året samlade in 7 miljoner dollar i riskkapital, tillverkar både ett fristående armband liknande Fitbit och en Apple Watch-app. Produkten kostar 49,99 dollar plus en månadsprenumeration på 19 dollar.

Enheten spelar in allt den hör – såvida användaren inte manuellt stänger av den – med målet att lyssna på konversationer för att skapa påminnelser och att-göra-listor. Enligt företagets hemsida vill man att ”alla ska ha tillgång till en personlig, ambient intelligens som känns mindre som ett verktyg och mer som en pålitlig följeslagare”.

Bee har tidigare uttryckt planer på att skapa en ”molntelefon” som speglar användarens telefon och ger enheten tillgång till konton och notifieringar, vilket skulle möjliggöra påminnelser om händelser eller att skicka meddelanden.

Konkurrenter kämpar på marknaden

Andra företag som Rabbit och Humane AI har försökt skapa liknande AI-drivna bärbara enheter men hittills utan större framgång. Bees enhet är dock betydligt mer prisvärd än konkurrenternas – Humane AI Pin kostade 499 dollar – vilket gör den mer tillgänglig för nyfikna konsumenter som inte vill göra en stor ekonomisk satsning.

Förvärvet markerar Amazons intresse för bärbara AI-enheter, en annan inriktning än företagets röststyrda hemassistenter som Echo-högtalarna. Samtidigt arbetar ChatGPT-skaparen OpenAI med egen AI-hårdvara, medan Meta integrerar sin AI i smarta glasögon och Apple ryktas arbeta med samma sak.

Integritetsfrågor kvarstår

Produkter som kontinuerligt spelar in omgivningen medför betydande säkerhets- och integritetsrisker. Olika företag har varierande policyer för hur röstinspelningar bearbetas, lagras och används för AI-träning.

I sina nuvarande integritetspolicy säger Bee att användare kan radera sin data när som helst och att ljudinspelningar inte sparas, lagras eller används för AI-träning. Appen lagrar dock data som AI:n lär sig om användaren, vilket är nödvändigt för assistentfunktionen.

Bee har tidigare indikerat planer på att endast spela in röster från personer som verbalt gett samtyckte. Företaget arbetar också på en funktion som låter användare definiera gränser – både baserat på ämne och plats – som automatiskt pausar enhetens inlärning. Man planerar även att bygga AI-bearbetning direkt i enheten, vilket generellt innebär mindre integritetsrisker än molnbaserad databehandling.

Det är dock oklart om dessa policyer kommer att förändras när Bee integreras i Amazon. Amazon har tidigare haft blandade resultat när det gäller hantering av användardata från kunders enheter.

Företaget har delat filmklipp med brottsbekämpande myndigheter från personers Ring-säkerhetskameror utan ägarens samtycke eller domstolsbeslut. Ring nådde också en förlikning 2023 med Federal Trade Commission efter anklagelser om att anställda och entreprenörer haft bred och obegränsad tillgång till kunders videoinspelningar.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.