Svensk skola har länge varit ett experiment med skolverkets teorier. Bakslag på bakslag slår undan benen för ungdomar genom decennier. Nu skall de som skapat problemen också rätta till dem. Låt en före detta lärare hjälpa till med analysen och förslag på åtgärder.
Problem 1. Lärare är överbelastade av bedömningsarbete och dokumentering av hur verksamheten fortskrider.
Problem 2. Elever är stressade och brister i kunskapsutvecklingen.
Problem 3. Skolsystemet är nu det dyraste skolsystem Sverige haft.
Problem 4. Sjukskrivning hos bland annat lärare är högre än någonsin.
Problem 5. Koncentrationsförmågan sjunker i alla läger.
Problem 6. Det råder en tystnadskultur i skolan som begränsar kommunikationen lärare emellan.
Engagerade lärare
Skolan behöver omarbetas och göras till en arbetsplats som alla vill utvecklas i, samtidigt som kostnaderna sjunker. Men någonting måste offras bland statens avsikter; socialiseringen. Det är socialiseringen som begränsar skolans verksamhet.
Mål 1: Lärare skall vara engagerade för att kunna engagera. De skall få fokusera på vad de ägnat år att studera, nämligen sitt huvudämne. Fortbildning skall ske framförallt i huvudämnet. Alla nya inslag som staten vill att elever skall lära sig måste ske under ett flexibelt ämne och inte belasta huvudämnen som redan har sina fokus.
Mål 2. Elever skall känna ett de lär sig saker som ger dem kapacitet och färdigheter de har egennytta av. Det vill säga att eleven skall vara den främsta avnämaren av skolans verksamhet – inte staten.
Mål 3. Skolan skall kosta mindre och leverera mer. Skolan skall också vara en verksamhet med en struktur som själv anpassar sig till förändringar i samhället, utan att inblandade måste lägga tid och energi på nya skolplaner.
Mål 4. Det måste bli klart för alla inblandade i skolan att skolan är indoktrinerande och i viss mån även manipulerande. Lärare måste inse att de är inblandade i denna. Lärare måste få utrymme att ventilera hur skolan och de själva varit inblandade i indoktrinering av elever, och varje enhet måste inkorporera metoder att hindra att detta fortskrider.
Symboliska betyg
Åtgärd 1: Låt elever i årskurs 4-7 ha 50 procent valbar praktisk verksamhet vid sidan om 50 procent teoretiska ämnen samt låt årskurs 8-9 vara gymnasieförberedande med valbara inriktningar. Låt elever få välja vilken lärare de vill ha.
Åtgärd 2: Låt betyg i grundskolan och gymnasiet vara symboliska och indikerande. Detta skulle avlasta alla lärare så att de kan bli engagerade i sina yrkesval. Antagning till gymnasiet och högskola sker med antagningsprov som sätts samman av staten/gymnasiet/programmet samt staten/högskolan/institutionen respektive. Här kan befintliga elever/studenter tjäna värdefull erfarenhet att delta mot ersättning.
Åtgärd 3. Låt studenter på högskola, mot ersättning, få bidra till elever som inte klarar antagningen att åtgärda brister.
Åtgärd 4. Frigör staten från skolverket. Låt skolverket bestå av professorer emeritus från psykologi, filosofi, statskunskap och pedagogik från svenska lärosäten. Dessa skall ansvara för skolplaner, med skolinspektionen under statens kontroll fortsätter ansvara för inspektioner av skolors verksamhet och med rätt att kräva åtgärdsplaner för att få behålla certifiering.
Utveckling och kunskap
Effekt 1: Elever läser för kunskap istället för betyg.
Effekt 2: Lärare får mer tid att förbereda intressanta lektioner.
Effekt 3: Elever kan utvecklas inom de områden där de är intresserade och kreativa.
Effekt 4: En verkligt ”lärande skola” skapas som får ökad attraktion som arbetsplats.
Effekt 5: Skolan blir mer dynamisk och troligen billigare i drift.
För övrigt förvånar det mig att inte svensk skola får mer kritik än den får. Det verkar mig som ansvariga får agera alldeles för fritt.
Jonas Hellsten
Pensionerad lärare