Miljöpartiet vill se högre priser på bensin och diesel vid en eventuell valvinst nästa år och räknar med stöd från övriga rödgröna partier. Partiet föreslår en kraftigt höjd reduktionsplikt och ett nytt system för utsläppshandel.
Enligt språkröret Amanda Lind riskerar Sverige med nuvarande politik att missa flera klimatmål, och hon anser att en snabbare omställning kräver att så kallade fossila drivmedel blir dyrare.
Amanda Lind framhåller i skattefinansierade SVT:s ”30 minuter” att partiet vill höja reduktionsplikten så att priset på bensin och diesel inledningsvis stiger med två till tre kronor per liter, och därefter gradvis mer fram till 2030.
– Det kommer att bli dyrare för att vi ska klara klimatomställningen, säger Lind.
Vad har vi här? MP:s Amanda Lind säger rakt ut att MP har med sig Socialdemokraterna på att höja reduktionsplikten rejält och göra det runt 5 kr dyrare att tanka bilen. Jag tror att svenska väljare vill veta detta, när Magdalena Andersson påstår sig värna svenskarnas plånböcker. pic.twitter.com/8nbE4nQUWi
— Susanna Silfverskiöld (@susannasilfver) May 8, 2025
Bred enighet
Miljöpartiet vill på sikt fasa ut reduktionsplikten och istället införa ett nationellt utsläppshandelssystem, där företag måste köpa utsläppsrätter av staten. Tills detta system finns på plats vill partiet att reduktionsplikten höjs, vilket direkt påverkar priset vid pump.
Amanda Lind menar att hela oppositionen står bakom inriktningen och att det finns bred enighet om att traditionella drivmedel måste kosta mer.
Regeringen Kristersson har tidigare sänkt reduktionsplikten och därmed bränslepriserna, något Miljöpartiet anser har bromsat elektrifieringen och klimatarbetet. För att mildra effekten för hushåll med långa avstånd vill partiet införa riktade stöd och samtidigt satsa på kollektivtrafik och elbilar.
Sammantaget innebär Miljöpartiets förslag att bränslepriserna ökar stegvis under kommande år, om de rödgröna vinner valet 2026.