Vetenskap

Foto: Montage / Can Stock Photo Inc. / lunamarina

Generna största faktorn vid studieresultat

VetenskapStudie som omfattar över 11 000 elever. Enligt forskare vid Kings Collage i London spelar genetiken en större roll vid studieresultaten än faktorer som miljö och uppväxt.

Kinesisk rymdsond på väg mot månen

VetenskapMilstolpe i den kinesiska rymdhistorian. Kina sköt natten till måndagen upp en rymdsond som väntas landa på månen inom de kommande veckorna.

Illustration: shimz.co.jp

Japanskt företag vill bygga solceller på månen

VetenskapSkulle ta upp 12 procent av månytan. Det japanska arkitektföretaget Shimizu har idéer om att bygga ett bälte av solceller som sträcker sig runt månens omkrets.

Indien sköt iväg rymdsond mot Mars

Vetenskap”Detta är ett historiskt ögonblick.” Indien sköt på tisdagsmorgonen upp en sond mot rymden. Slutdestinationen för raketen, med satelliten Mangalyaan inuti, är planeten Mars.

Foto: Flickr/Scott Vandehey/CC BY-NC-SA 2.0

Kvinnors simultanförmåga bättre än männens

VetenskapÄr bättre på multitasking än männen. En ny studie från ett universitet i Glasgow visar på betydande skillnader mellan de olika könen.

Var snömannen besläktad med isbjörnen?

VetenskapKan ha varit en korsning mellan brunbjörnen och isbjörnen. | Den mytomspunna snömannen kan ha existerat som en udda björnart, slår en brittisk forskare fast.

Foto: Tampa Band Photos/CC BY-NC-ND 2.0

Studie: Umgängeskretsen beror på gener

VetenskapOmfattar nästan 2 000 personer. En studie visar att människor har högre benägenhet att vilja umgås och vara vänner med personer som har ett snarlikt DNA som dem.

Foto: PD-NASA

Voyager 1 har lämnat solsystemet

VetenskapSköts upp redan 1977. Den amerikanska rymdsonden Voyager 1 har passerat solsystemet efter 36 års rymdfärd. Det bekräftar Nasa.

Svenska forskare bevisar nytt grundämne

VetenskapVäntas få en plats i periodiska systemet. | Forskare vid Lunds universitet har funnit bevis för ununpentium (Uup). Ett tungt grundämne med atomnumret 115.

Ideologi kontra forskning – vad är bäst för småbarnen?

VetenskapVåra barn hamnar i kläm när politiska ideal får gå före forskning och sunt förnuft. Tongångar som att man måste vara "utbildad pedagog" för att uppfostra barn och att samhället måste "ta hand om medborgarna" blir allt högre.

Foto: Flickr/Hackimaki/CC BY-SA 2.0

Sjunde avsnittet av vetenskapsserien Hjernevask: Arv eller miljö

VetenskapDet sista avsnittet försöker besvara frågan om det är arv eller miljö som är avgörande för människans personlighet. Är människan ett "oskrivet blad" som formas av yttre påverkan eller föds vi med olika förutsättningar kopplade till vårt arv?

Sjätte avsnittet av vetenskapsserien Hjernevask: Ras

VetenskapDenna veckas avsnitt i den norska TV-serien är kanske det mest kontroversiella och omdebatterade. Finns ras och vad är det i så fall? Varför ser människor olika ut och medför detta att det finns andra olikheter? Är det olika kulturellt skapade förväntningar som påverkar människor eller finns det biologiska skillnader som bottnar i evolutionära olikheter som även de spelar in? Och vad har detta för konsekvenser i så fall? Hjernevask eftersöker svaren.

Femte avsnittet av vetenskapsserien Hjernevask: Sex

VetenskapFinns det generella könsskillnader i förhållningssätt till sex och vad beror dessa i så fall på? Är det olika kulturellt skapade förväntningar som påverkar människors sexualitet eller finns det biologiska skillnader som bottnar i evolutionära olikheter som även de spelar in? Och vad har detta för konsekvenser i så fall?

Andra avsnittet i vetenskapsserien Hjernevask: Föräldrarnas påverkan

VetenskapArv, miljö eller både och? I skolvärlden har man länge arbetat för att alla barn skall få samma chans att lyckas. Varför är då fortfarande barnens familjebakgrund så avgörande för hur bra barnen presterar? I andra avsnittet av Hjernevask försöker man ta reda på svaren.