En miljard år gammal meteorit hittad på Grönland

publicerad 6 maj 2024
Det är ovanligt att hitta meteoriter eftersom Grönland till stor del är täckt av is.

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!

14 150 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.

Analys av en liten sten visar att en meteorit slog ner på Grönland för cirka en miljard år sedan. Fyndet är ovanligt eftersom 80 procent av ön är otillgänglig och täckt av is.

Av 200 bekräftade meteoritnedslag finns åtta i Sverige och tolv i Finland. Stenen på Grönland upptäcktes 2019 längs med kanten av inlandsisen i regionen Inglefield Land. Med hjälp av analyser kan forskare nu bekräfta att stenen bildats i en nedslagskrater och att nedslaget skedde för omkring en miljard år sedan. Vid den tiden såg jorden annorlunda ut där landmassan låg samlad i superkontinenten Rodinia, som man sedan tror bröts upp till de åtta kontinenter som finns idag för cirka 750 miljoner år sedan.

Den lilla stenen stack ut bland alla andra stenar och stenblock som täcker det mestadels platta landskapet. Det är en smält sten som bildats av de enorma temperaturer och tryck som uppkommer under ett meteoritnedslag, säger geologen Gavin Kenny vid Naturhistoriska riksmuseet, enligt forskning.se.

Det är dock oklart var själva kratern finns på ön, men analyser tyder på att stenen kommer från en krater som ligger mer inåt landet. Eventuellt skulle den kunna härstamma från en annan krater man tidigare hittat.

Enligt forskarna är fyndet mycket ovanligt och bland det äldsta meteoritfynd som hittats.

Studien visar att det är möjligt att upptäcka nya nedslagskratrar genom att leta efter löst material på marken. Detta behövs särskilt vid otillgängliga platser på jorden, som mestadels isbelagda områden på Grönland och Antarktis, säger William Hyde, forskare vid Lunds universitet.