Kollektivt på vatten

En utbyggd vattenburen kollektivtrafik i Stockholm kan vara en god idé ur både miljösynpunkt och för rese­närerna, visar en studie av forskare vid KTH. Resulta­tet kan även gälla för andra kustnära städer i Europa och Världen.

publicerad 3 september 2015

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


19 462 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Kapacitetsbristen i Stockholms kollektivtrafik kostar samhället över sex miljarder kronor per år, och att utnyttja vattenvä­garna skulle kunna avlasta den landbaserade trafiken, utan att öka miljöbelastningen, enligt studien från KTH.

Men det finns vissa förutsätt­ningar som behöver infrias för att det ska fungera. Bland annat behöver de olika infrastruktu­rerna integreras på ett bättre sätt än i dag, eftersom båtarnas landningsplatser ofta ligger åtskilja en bit från bussar och tunnelbana.

Vintertrafik
Vintertrafiken behöver hante­ras på ett bra sätt. Karl Garme, forskare vid Institutionen för farkost och flygteknik på KTH, tror att båtarna kan vara av lättviktsmaterial vilket också sparar bränsle på somrarna.

– Det kan diskuteras om båten själv behöver kunna bryta is, eller om det räcker med att den kan färdas runt i kalla vatten. Idag är det stort fokus på att båten måste klara sig själv i alla lägen, säger han i ett pressmed­delande.

Snabbare på- och avstigning kan ordnas om det sker på båtens långsida istället för i för eller ak­ter. Och en annan viktig aspekt är att båtarna kan göras i olika storlekar, precis som bussarna, och att de är modulära och lätt kan byggas ut.

Planera för vattenvägar
Viktigt är dock att vattenvägarna finns med i planeringen redan nu när övriga kollektivtrafiken byggs ut. En vattenburen kollektivtrafik kan även underlätta för cykel­pendling eftersom det är lättare att lasta cykeln på en båt än på en buss.

Båtar ska dock tillföra något, inte konkurrera ut andra delar av kollektivtrafiken, säger Karl Garme.

 

 

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!