Regeringen vill lagstifta om ”blandade” skolor

Etnisk undanträngningspolitik

publicerad 22 februari 2022
- av Redaktionen
Skolminister Lina Axelsson Kihlblom.

Vill du se mer gräv och granskningar på Nya Dagbladet?

12690 kr av 50 000 kr insamlade. Bidra till höstens viktiga grävkassa! Stöd arbetet genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Föräldrar ska inte längre kunna placera sina barn i kö för att garantera dem plats på populära friskolor, anser regeringen. Istället vill man lagstifta så att skolorna blir skyldiga att blanda elever med olika bakgrunder med motiveringen att skolvalet måste bli mer ”rättvist”.

– Det är hög tid att vi stoppar paxningen genom att avskaffa köer till fristående skolor, säger skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S) vid en pressträff.

Förslaget som regeringen har skickat till Lagrådet handlar primärt om att ändra bestämmelserna kring friskolornas urval av elever när man har fler sökande än vad det finns platser.

Idag får ofta den som har längst kötid platsen – men detta menar regeringen är orättvist och måste tas bort. Detta eftersom kötidsprincipen påstås ”stänga ute” barn som är födda sent på året, är nya på orten eller vars föräldrar ”inte är insatta i skolvalssystemet”.

Istället ska alla friskolor tvingas verka för en ”allsidig social sammansättning av elever”. Enligt TT innebär detta att skolornas huvudmän enligt lag måste se till att skolan är sammansatt av elever från olika bakgrunder och att detta ska få större betydelse vid urvalet av nya elever.

Nya Dagbladet har tidigare rapporterat om hur allt fler väljer att sätta sina barn i homogena skolor och att föräldrar inte alls tycks vara särskilt intresserade av att deras barn ska gå i ”blandade” skolor.

– Det är så det ser ut, sorteringen av elever ökar, allt fler elever går på skolor med elever som liknar dem själva, konstaterar Björn Åstrand, statlig utredare för utredning om minskad skolsegregation.

Att människor vill bo och leva med folk som är som dem själva är enligt Skolverket mycket beklagligt och ”försvårar skolans demokrati och värdegrundsuppdrag”.

Sedan tidigare är det också välkänt att invandrardominerade skolor är klart sämst i Sverige och att i många av de skolor med störst andel invandrarelever är skolresultaten bedrövligt usla – trots att skolorna själva gärna skryter om sin mångfald och mångkulturella prägel.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!