Mer utsläpp av kvävedioxid i London än i Peking

Kvävedioxidutsläpp är en av de främsta orsakerna till bland annat luftföroreningar. Peking är kanske den stad i världen som drabbats värst av förorenad luft, men det finns en stad i Europa som har en högre utsläppsmängd av kvävedioxid.

publicerad 28 maj 2014

Amerikanska Bloomberg skriver att London och övriga Europas besatthet i att komma åt koldioxidutsläppen har gett fritt spelrum för utsläpp av kvävedioxid, en giftig gas som kan irritera luftvägarna.

Många menar att Peking är ett skräckexempel på vad höga koldioxidutsläpp kan leda till. Samtidigt var koncentrationen av kvävedioxid i staden ”endast” 56 mikrogram per kubikmeter ifjol. Motsvarande siffra för London var hela 83 mikrogram kvävedioxid.

En orsak till varför London, som inte har samma utseendemässiga problem som Peking, har en mer kvävedioxidförorenad luft är förekomsten av dieselbilar. Vid millennieskiftet skedde det ett ordentligt uppsving av bilar som drivs av diesel i London och övriga Europa, medan man i Kina alltid hållit sig till bensindrivna bilar.

– Tidigare regeringar visste för över ett decennium sedan att diesel orsakade all skadliga föroreningar, men de var närsynta och plöjde på med sin koldioxidagenda. Det har lett till en katastrof genom luftföroreningar, och det är inte allt. Det är en folkhälsokatastrof, säger Simon Birkett, grundaren av organisationen Clean Air in London, till Bloomberg.

De regler som EU drivit igenom gör att det inte får finnas mer än 40 mikrogram kvävedioxid per kubikmeter, vilket har totalt ignorerats av brittiska politiker då London har mer än den dubbla koncentrationen.

EU:s regler tillåter dock att dieselbilar kan spotta ut tre gånger så mycket kvävedioxid som vanliga bensinbilar. Kanske en orsak till varför britterna inte tar deras regler på allvar.


Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.