Statliga mediestödet

Avslöjande: Kajsa Rohdin på MPRT fokuserade på att underkänna oberoende medier – blev lurad på halv miljon kronor

Medietstöd Kajsa Rohdin
Kajsa Rohdin på MPRT punktmarkerade nya oberoende medier - blev lurad på halv miljon i annat ärende. Zetterlund&Rohdin på bild.

Kajsa Rohdin som är andrechef över handläggarna och håller i webinarium på Myndigheten för press, radio och tv,  MPRT, har godkänt tidningen Yippie för ett redaktionsstöd om 461 779 kronor. Detta trots att tidningen öppet på hemsidan visar att de kommer ut 12 gånger om året och inte 15 som är minimikravet. När vi kontaktar Yippies vd Kenneth Zetterlund tvingas han erkänna ganska omgående att de helt enkelt ljugit för myndigheten och räknat med en helt annan tidning, magasinet iTimrå i sitt utgåvoprotokoll.

Zetterlund och tidningens revisor Mats Bengtson är nu polisanmälda för grov förskingring. Revisorn är även anmäld till Revisorsinspektionen då ett falskt intyg har upprättats som en del av ansökan. De oberoende medier som har diskriminerats av myndigheten håller just nu på att upprätta en JO-anmälan mot MPRT för hur olika ärenden har handlagts.




Rohdin punktmarkerade NewsVoice – drog in stödet

En anledning till att handläggaren Rohdin aldrig besökte Yippies hemsida för att verifiera utgivningsfrekvensen kan vara att hon istället var upptagen med att läsa hundratals artiklar på Newsvoice hemsida för att kunna underkänna dem för redaktionsstöd. En annan anledning kan vara att tidningens “värdegrund” överensstämmer med hennes egen. På framsidorna i denna artikels huvudbild visas tydligt att de har slagsida åt “mångkultur” och “feminism”.

NewsVoice hade genom hela ansökningsprocessen Dinara Berg som handläggare och var enligt henne godkända och uppfyllde alla krav för att få stöd. Men helt plötsligt togs ärendet över av Rohdin som ”faktagranskade” artiklar hela vägen tillbaka till 2013 från ett ”vetenskapligt perspektiv”. Hon meddelande sen att “gurkmeja”, “anti-vaccin budskap” och “elektromagnetisk strålning” var förbjudna ämnesområden för att få mediestöd. Detta kan nu leda till omfattande censur av NewsVoice som vill kunna få sin ansökan godkänd nästa vända. Det är oklart hur de lyckas med det då även allt material som ligger utanför det “konventionella systemtänkandet” har underkänts. (red. anm. MPRT har vid upprepande tillfällen vägrat lämna ut detaljer om utvärderingen av NewsVoice utan hänvisar till det slutgiltiga beslutet).

Nya Dagbladet utsattes för en liknande ”kupp” där tidningen först var godkänd enligt Berg, men sen underkändes med en motivering som aldrig tidigare använts i myndighetens 45-åriga historia. I NyD:s beslut från myndigheten stod det att tidningen hade för mycket ideella resurser trots att någon sådan gräns inte finns.

Tidningen iTimrå är helt annan tidning

I sin ansökan till MPRT har Zetterlund bifogat ett utgivningsbevis för Yippie. I denna står det klart och tydligt att de kommer ut 12 gånger per år. Förutom att Rohdin inte har besökt hemsidan eller gjort en revision det journalistiska materialet har hon alltså inte tittat på inkomna handlingar.

Revisorn skriver dock i sitt falska intyg, som av MPRT kallas för teknisk redovisning, att tidningen kom ut 16 gånger under 2019. Han anger att hans underlag för detta har varit ett dokument vid namn ”Utgåvor sidantal och annonsmm 2019 Tidningen Yippie”. I ett uppenbart försök att förleda nämns inte den separata tidningen ”iTimrå” överhuvudtaget.

Eftersom iTimrå är en annan tidning med separat utgivningsbevis har Zetterlund även lämnat in felaktig information i sin kostnadsredovisning, något som också har undertecknats av revisorn.

SD-hatande chef leder utredningen – med samma handläggare

Rohdins chef Georg Lagerberg som är enhetschef för ansökningar på MPRT har tidigare spridit grovt hatiska kommentarer mot Sverigedemokraterna (SD) där han bland annat vill “trycka tillbaka SD ner i det bruna 30-talsträsk där de hör hemma”.

Enligt dokumentation som Nya Dagbladet tagit del av utreder nu Rohdin sig själv angående handläggning av Yippie. Georg Lagerberg fick information i förra veckan om att tidningen inte uppfyller kraven och valde sen att låta handläggaren utreda sig själv.

Rohdin har därför kontaktar tidningen och gett dem en hel vecka på sig att förklara.

Zetterlund, som redan har svarat, har i nuläget anfört att iTimrå har ”samma redaktionella idé” som Yippie och erkänner samtidigt att det inte handlar om en edition av samma tidningen eller liknande utan att materialet är helt unikt för Timrå.

MPRT har ännu inte bekräftat om betalningen har stoppas. I övrigt har de vägrat svara på alla frågor i ärendet.

 


Per Nordin
per.nordin@nyadagbladet.se

 


Liknande artiklar:

Eftersom du läser det här…

Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styrs inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

Stöd oss via Swish på 123 611 3021, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

Tack för ditt stöd!