Energidrycker kopplas till sämre sömnkvalitet

publicerad 7 februari 2024
- av Sofie Persson
Energidrycker kopplas till flera negativa hälsoeffekter.

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!


1760 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Att dricka energidrycker är kopplat till försämrad sömnkvalitet och insomnia bland universitetsstudenter, visar en norsk studie. Även i måttliga mängder kan de påverka sömnen negativt.

Energidrycker har en hög mängd koffein, ofta omkring 150 mg per liter, och innehåller ofta mycket socker men i vissa fall även mineraler och vitaminer. Det har tidigare funnits underlag för att dessa drycker kan påverka sömnen, men det har inte varit klarlagt exakt vilka aspekter av sömnen som påverkas eller om det finns några könsspecifika skillnader i dessa effekter. Det ville därför forskare från bland annat universitet i Oslo och Bergen i Norge titta närmare på.

För att undersöka dessa frågor ytterligare använde sig forskare från bland annat universitet i Oslo och Bergen, i Norge, av data från 53 266 studenter i åldrarna 18 till 35 år som deltagit i Students’ Health and Well-being Study (SHOT22-studien), vilket är den senaste fasen av en stor nationell undersökning av universitetsstudenter i Norge.

Studenterna tillfrågades hur ofta man drack energidrycker och man kunde välja “dagligen”, “veckovis” eller “månadsvis” eller “aldrig”. Vidare frågade man studenterna om deras sömnvanor, när de klev upp på morgonen och när de gick och lade sig på kvällarna, samt hur lång tid det tog för dem att somna och hur ofta de vaknade under natten.

Sömneffektiviteten beräknades sedan utifrån det totala antalet sömntimmar per natt i förhållande till den tid som tillbringades i sängen.

Sover i genomsnitt mindre än sex timmar

Både män och kvinnor som skrivit att de konsumerar energidrycker dagligen sov i genomsnitt en halvtimme mindre jämfört med de som aldrig eller sällan drack, visar studien som publicerats i den vetenskapliga tidskriften BMJ Open. En ökad konsumtion var också associerad med att det tog längre tid att somna och att man oftare vaknade under natten. Insomnia var också kopplad till en högre konsumtion av dryckerna jämfört med de som drack mindre.

Det var dubbelt så vanligt för män som drack energidrycker varje dag att uppge sig sova mindre än sex timmar per natt, samtidigt som det var 87 procent mer sannolikt att kvinnor gjorde det.

Även hos de som endast drack en till tre gånger i månaden förekom risk att utveckla sömnproblem, enligt studien.

“Konsumtion av energidryck var en starkt avgörande faktor för negativa sömnresultat. Även små mängder energidryck var förknippade med sämre sömnresultat, vilket motiverar mer uppmärksamhet på konsekvenserna av konsumtion av energidryck bland universitetsstudenter.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!